YouTube er endeligt kommet til Danmark

Ingen kommentarer11. februar 2013 under SEM, YouTube

YouTube er endeligt kommet til Danmark
5(100%) 8 votes


I torsdags lancerede YouTube langt om længe deres danske version. Det er noget, vi har glædet os til i lang tid, da det betyder, at vi får nogle nye og spændende muligheder for at annoncere i Danmark.

Du har måske allerede bemærket annoncer på YouTube, men ligesom mange andre produkter i udlandet såsom Twitter Sponsored Stories, Google Product Ads osv., går der nogle gange lang tid, før vi får de samme muligheder i vores lille land.

Årsagen til at vi først nu ser en lancering af YouTube i Danmark skyldes en lang forhandlingsprocess med KODA. Nu er de dog nået til en løsning, hvor kunstnere, der bliver spillet på YouTube, også får noget ud af det.

Nye muligheder for annoncering på YouTube

YouTube er verdens næststørste søgemaskine – kun efterfulgt af storebror: Google. Der bliver vist over 4 milliarder videoer hver dag. Flere end 800 millioner unikke brugere besøger YouTube hver måned. Der er altså et kæmpe potentiale i at nå ud til din målgruppe på videoplatformen og med lanceringen i Danmark, har danske annoncører nu også mulighed for at benytte sig af dette potentiale.

I ægte YouTube-ånd har vi samlet en række videoer, der forklarer, hvilke typer annoncering, du kan lave på YouTube.

Annoncer på forsiden (Mastheads)

Mastheads-annoncering er annoncer på forsiden af YouTube. Det er et bredt banner, der utvivlsomt fanger brugerens opmærksomhed, når de starter deres besøg på YouTube. Jeg ser dog en risiko for, at brugerne før eller siden også bliver “banner-blinde” overfor denne type annoncering.

Trueview

Trueview-annoncer er eksempelvis såkaldte “in-stream”, hvor brugeren ser en lille bid af annoncen og derefter får mulighed for at skippe den. Du betaler således kun for de annoncer, som brugeren rent faktisk ser, hvilket samtidig betyder, at det kun er de brugere, der er interesseret i dit produkt, der ser din annonce.

En anden type er in-slate, der bliver vist i videoer, som er længere end ti minutter lange. Her skal brugeren vælge din annonce ud af tre, før du betaler.

Trueview dækker også over in-search og in-display.

Mobil

Med mere end 600 millioner visninger om dagen på mobilenheder, er der god grund til også at målrette dine annoncer på mobilen.

First watch

Med First watch når du ud til et bredere publikum, da din annonce bliver vist som det første til alle, der kommer ind på YouTube. Det er YouTubes version af broadcasting.

Brand channels

Brand channels er et godt sted at starte, hvis du ikke ønsker, at afsætte et budget til YouTube fra begyndelsen. Brand channel skiller sig ud fra en almindelig profil ved eksempelvis at have et banner i toppen af profilen. Alternativt kan du vælge en Custom Brand Channel, der er deluxe-udgaven, og lader dig lave gadgets, live streaming og andre ting, du ikke kan på en normal virksomhedskanal – det kræver dog, at du betaler for den.

Du kan læse meget mere om fordelen ved brand channels i YouTubes 2-siders .pdf, som du kan downloade her.

Remarketing

Endnu en fordel ved at annoncere på YouTube er, at du kan koble dine remarketing tiltag sammen med AdWords. Ved at målrette dine leads med remarketing, øger du sandsynligheden for, at de i sidste ende vælger at konvertere hos netop dig.

YouTube Analytics

For at optimere og udgive bedre og mere relevant indhold, kan du gøre god brug af YouTube Analytics. Vi har tidligere skrevet et indlæg, der hjælper dig med at udgive bedre indhold. Foretrækker du video, kan du få en guide (på engelsk) i videoen nedenfor.

Vil du vide mere om YouTube, er du altid mere end velkommen til at kontakte os. Du kan også læse vores tidligere indlæg, der handler om at blive fundet i YouTubes søgemaskine.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

YouTube er endeligt kommet til Danmark
5(100%) 8 votes

Tags: , , , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team