Værd at vide om infographics

Infographics

(2) Kommentarer6. februar 2012 under Inbound Marketing, Infographics

Værd at vide om infographics
4.67(93.33%) 3 votes


Over de sidste par år er antallet af infographics eksploderet, både fra virksomheder, nyhedssites og privatpersoner der har noget på hjerte. Jeg vil her forklare, hvordan infographics kan være en fordel for din virksomhed, samt hvilke parametre du skal gøre dig tanker om, før du giver dig i kast med at benytte dette format.

Hvad er infographics?

Infographic eller information graphics er en visuel repræsentation af data, der hjælper med at videregive komplekse eller store mængder information på en overskuelig og ’spiselig’ måde til ens målgruppe. Det kan være alt fra statistikker, viden, nyheder og analyser – visualiseret ved hjælp af grafer, piktogrammer, kort og illustrationer støttet af tekst.

Det svære ved infographics er at samle nok mængder af information og sortere indholdet, så det bliver relevant for brugeren – og dermed ikke fremstår som en tilfældig plakat, lavet for designerens skyld. De bedste infographics er inspirerende, fascinerende, visuelt interessante og let forståelige, samtidig med at de effektivt formidler komplekse niveauer af information.

Infographic om infographics

Hvad kan du bruge det til som virksomhed?

Infographics kan hjælpe din virksomhed på flere punkter:

Søgeoptimering

Søgemaskiner belønner sider, der bliver linket meget til. Relevante infographics er en god metode til at skabe linkværdigt materiale, der samtidig har en stor tendens til at blive delt via diverse tweets og statusopdateringer på Facebook.

Sociale Medier

Selvom det endnu ikke er så udbredt, er det vigtigt at pointere, at der er forskel på hvilke posts, der bliver vist til dine fans i deres newsfeed på Facebook. Med det menes, at posts indeholdende links, billeder og videoer har en større tendens til at finde vej til din målgruppe, end statusopdateringer, der kun indeholder tekst.

Selvfølgelig er der også andre faktorer, der spiller ind, f.eks Affinity (brugerens “personlige” forhold til dig) og Recency (hvor ofte du poster, og hvor nye dine posts er).

Når du laver statusopdateringer med infographics, har du derved større mulighed for at komme ud til din målgruppe, hvad enten du lægger den op som et billede eller som et link til dit eget site. Samtidig fylder opdateringen flere pixels i newsfeedet, hvis den er lagt op som billede, og chancen for, at du bliver set blandt andre opdateringer, øges derfor.

Informativt

Som en del af din Inbound marketing strategi, kan infographics hjælpe med at opbygge dit brand. Samtidig med at du fortæller din målgruppe om dine ekspertområder, giver du dem mulighed for at sprede dine kompetencer og skaber derved ekstra trafik på dit site og leads. Derfor kan infographics bruges som et ekstra element i din content marketing. Det vigtigste her er at fastslå hvilket af din research, der skal bruges – hvad gør netop disse data interessante og unikke.

Markedsføring

En god infographic kan vise sig at have stor anvendelighed for virksomheden, ikke kun som del af ens online content creation. Hvis den er relevant og anvendelig, kan den blive brugt i din PR som en del af en tekst med et relaterende emne. Den vil også kunne vise sig nyttig som en del af en offline kampagne. Samtidig har infographics et viralt potentiale, hvis de er relevante og engagerende for din målgruppe.

Et af de vigtigste spørgsmål er; hvad vil du fortælle? Man bliver nødt til at have dette klarlagt fra start for at kunne indsamle relevant materiale om emnet. Som udgangspunkt vil man bruge en infographic, når man vil;

  • kommunikere et budskab,
  • konvertere store mængder data til kompakt og let forståeligt materiale,
  • vise data på en overskuelig facon og
  • generelt opsummere et større emne på kort tid.

Infographic botFormatet bør bruges, når data bliver for komplekst at forklare med tekst alene, men stadig har en fortælling, der ikke kan dækkes med vanlige Excel diagrammer.

Vores hjerne er i forvejen gearet til at modtage information visuelt. Tænk bare på skilte i trafikken, kort over toglinjer og byer, grafer og diagrammer. Alle disse ting ville være for omfattende at beskrive via tekst alene og er samtidig objekter, vi dagligt støder på i vores gøren og laden, uden at tænke over det.

Da antallet af infographics de sidste to år er steget så voldsomt, specielt i USA, er der i takt med dette formats succes også kommet en del kritik. Problemet ligger i, at formatet tidligere blev delt på baggrund af designet og nyhedsværdi frem for indhold.

Samtidig er mange designere blevet alt for ukritiske med hensyn til indhold og ægtheden af de data, man bruger, så længe at de genererede links til bloggerens eller virksomhedens website. Dette har gjort at en masse personer ikke længere tager formatet seriøst som en korrekt data formidler.

Når du skaber infographics, er det derfor vigtigt at du:

  • Sørger for at have kilderne til data i orden
  • Lader data og information være det bærende element for infographics og ikke designet
  • Sørger for at data er unik, interessant og relevant for din målgruppe
  • Gør det til et mål at lave data om til en sammenhængende fortælling
  • Lader infographics indgå som et element i en bred troværdig markedsføring

Når dette er sagt, kan man betegne en infographic som enhver anden type indhold – videoer, billede posts, og tekststykker – de dårlige bliver sorteret fra og de gode ryger til tops.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Værd at vide om infographics
4.67(93.33%) 3 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Halfdan Timm siger: 19. april 2012

    Super fint indlæg – men har du ikke også et par guides til hvor man bør finde designere til at skabe disse infografikker?

  2. Tobias siger: 19. april 2012

    Hej Halfdan
    Tak for kommentaren – desværre har jeg ikke selv fundet særligt mange virksomheder der laver infographics i DK, da det stadig ikke er ligeså udbredt som i USA og England, hvor der findes mange virksomheder der specialiserer sig i at sælge dem.
    Jeg har fundet nogle danske sider der måske kan bruges, samt et par sider på nettet der kan generere dem (jeg har ikke selv testet hvor nemt det er at bruge)
    http://bit.ly/HVOsHc
    http://www.infografiker.dk/ (dog ikke helt færdig endnu)
    tools:
    http://visual.ly/ (infographic creator)
    http://bit.ly/IooQQx (kan skabe simple charts, der kan customizes og deles via sociale medier)
    http://ibm.co/HRTS6o (værktøj fra IBM hvor man kan bruge deres data eller uploade sin egen, og derefter visualisere det)

    Derudover tilbyder vi dem naturligvis også selv 😉
    Håber det hjalp lidt, ellers tror jeg der sidder mange freelance grafikere, der kan lokkes, hvis al data er indsamlet i forvejen.

    /Tobias

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team