Vær konsekvent i din indholdsstrategi og øg din troværdighed

skeptiskmedcomputer

(3) Kommentarer2. september 2013 under Content Marketing, Content strategi

Vær konsekvent i din indholdsstrategi og øg din troværdighed
5(100%) 3 votes

Når du arbejder med indhold (content), er det vigtigt at være konsistent i dit sprog, stil og udgivelsesfrekvens. Både for at dine læsere og følgere ved, hvad de kan forvente, men måske endnu vigtigere fordi manglende konsistens nedsætter din troværdighed. Det er ikke noget, der sker bevidst hos dine læsere. Det er derimod en underbevidst trigger, der fortæller hjernen, at du er ustabil, utilregnelig og utroværdig.

 

Det er vigtigt at have en plan med dit indhold. Det behøver ikke være en udførlig plan over specifikke overskrifter et halvt år frem, men det bør være et strategisk overblik over, hvilke mål du har med dit indhold, hvilke emner du vil berøre i dit indhold, hvem det er tiltænkt, og i hvilken form du ønsker, at det skal udkomme, samt hvornår.

Når det er på plads, er det på tide, du kigger på frekvens, stil og afsender – det er vigtigt, at du holder dig til denne plan. Det er naturligvis OK at lægge en ny plan, hvis den første ikke virker. Det vigtigste er, at du har en plan, som du holder dig til.

Manglende konsistens bliver associeret med manglende stabilitet

Vores hjerner tager hver dag en række genveje for at forhindre os i at gennemtænke konsekvens af hver en handling, vi foretager. Vi har tidligere beskrevet både reciprocity og social proof fra Robert Cialdinis bog; “Influence: The Psychology of Persuasion”, der gennemgår de seks principper, som har indflydelse på vores beslutningsprocesser.

Endnu en af disse er consistency – altså det at være konsistent og forudsigelig.

En af følgerne ved ikke at være konsistent er, at folk ser dig som værende ubeslutsom, forvirret, falsk, utilregnelig og usikker. Alle sammen personlighedstræk, du ikke er interesseret i, at din virksomhed bliver associeret med.

Høj forudsigelighed bliver derimod associeret med personlig og intellektuel styrke, rationalitet, fornuft, troværdighed, ansvarlighed og ikke mindst stabilitet. Det er allesammen personlighedstræk, der har positiv indflydelse på din konverteringsrate.

Forestil dig manglende stabilitet i hverdagen

Selvom vi påstår, vi godt kan lide stor variation og spontanitet, hælder vi faktisk til det, vi kender og stoler på, og som er konsekvent. Forudsigelighed beskytter os nemlig mod ubehagelige overraskelser, der truer vores trygge hverdag. Når alt er, som det plejer, føles det sikkert.

 Forestil dig, at du skulle tage en ny vej på arbejde hver dag. Det ville betyde, at du skulle tænke meget mere over, hvilke veje der er ensrettede, du skulle holde ekstra øje med medtrafikanter, lyskryds osv.

Et andet eksempel kunne være, hvis nogen omrokerede dine køkkenskuffer hver dag. På den måde skulle du dagligt finde ud af, hvor grydeskeerne lå og tallerknerne stod.

Kort sagt ville du være tvunget til at være mere opmærksom omkring en opgave, der ellers sidder på rygraden.

Sådan sikrer du konsistens

Ved at være konsekvent, styrker du desuden din genkendelses- og brandværdi. Jo stærkere du er i at bruge regler omkring dit logo, dine skrifttyper, brugen af ikoner, din tagline osv., jo stærkere og mere genkendeligt vil dit brand ligeledes være.

 Når du vil skabe konsistens i din content-strategi, er der en række ting, du kan gøre for at optimere.

  • Læg en strategi

Først og fremmest er det vigtigt at formulere formålet med at udgive indhold. Hvordan skal du nå målet? Hvilken type indhold vil du udgive, og til hvem er det henvendt? Hvem skal lave indholdet?

 Læg en plan for, hvilke emner du ønsker at berøre og hvilken type indhold, det skal være. Lav desuden et skema for, hvornår hvad skal udgives hvor.

Det kan være, du udgiver indhold på bloggen mandag og onsdag, udsender nyhedsbrev tirsdag og udgiver en video lørdag. Det er ikke sikkert, at dine følgere vil lægge mærke til det, men de vil sandsynligvis bemærke, at noget er ændret, hvis du vender det hele på hovedet – også selvom de ikke kan sætte en finger på det.

  • Kvalitetssikring

Hav en eller flere medarbejdere til at kvalitetssikre indholdet. Det er især vigtigt, hvis du bruger eksterne partnere til at lave indholdet. Ved at have en person, der er 100% afstemt med, hvilke vendinger og termer virksomheden bruger, sikrer du, at indholdet og sproget bliver konsistent.

  • Designguides

Lav en række retningslinjer for, hvordan logoet må og ikke må bruges. Det samme gælder primære og sekundære farver og farvekombinationer, brugen af ikoner osv. osv.

 Sørg desuden for, at designet er ens på tværs af alle platforme. Dette værende på websitet, i e-mails, på visitkort, på brevpapir osv. Altså alle platforme – både web og print.

  • Målgruppe

Som med alt andet er det vigtigt, at du har styr på din målgruppe. Lav eventuelt personaer, der gør det lettere at overskue, hvem du henvender dit indhold til.

  • Tone & stil

Planlæg, ud fra dine personaer, hvordan du vil tale til din målgruppe. Der er forskel på, om dit produkt er komplekst eller simpelt. Der er også forskel på, om du taler til en person, der kender til dine produkter eller services i forvejen, og der er bestemt også forskel på længden af beslutningsprocessen afhængigt af, hvad din forretning tilbyder.

Forberedelse giver plads til ændringer

En sidste ting, der er vigtig i din indholdsstrategi, er forberedelsen. Jo bedre forberedt du er, desto mere fleksibel bliver din indholdsplan også, hvis der skulle opstå situationer, hvor eksempelvis newsjacking er til din og produktets fordel. Et godt eksempel er sidste uges ramaskrig over lakridspiberne – hvor Malaco kunne drive fordele af den store omtale ved at hoppe med på “legen”.

 Hvis du er i en situation, hvor du vil ændre strategien, så gør det tydeligt på forhånd, at det er det, du gør, og hvorfor du gør det. Alternativt skal du gøre ændringsprocessen så langsom, at den ikke opdages.

Det er som sagt ikke sikkert, at folk bevidst lægger mærke til din manglende konsistens, men deres underbevidsthed lader dig ikke slippe så let. Vi stoler mere på virksomheder, der er konsistente, også selvom vi ikke bevidst kan sætte fingeren på, hvorfor.

Få hjælp til din indholdsstrategi

Hos Atcore har vi selv arbejdet med content marketing, siden vi startede for 3 år siden. På den måde har vi testet indholdsstrategier af på egen krop og ved, hvad der virker. En del af vores indhold er det, du læser lige nu. Derudover giver vi en masse gratis guides om online markedsføring væk for at vise, at vi ved en masse om emnet, og vi er ikke bange for at dele den viden.

 På samme måde kan du også drive fordele af den trafik, content marketing skaber til dit website og det ry, det giver dig hos din målgruppe.

Vil du vide mere om, hvordan du kan få hjælp til at få en indholdsplan op at stå, så kontakt os på 6060 4444 eller send en mail til hej@atcore.dk. Vi glæder os til at høre fra dig!

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Vær konsekvent i din indholdsstrategi og øg din troværdighed
5(100%) 3 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Nicolai K siger: 3. september 2013

    Jeg arbejder pt. med at udforme og integrere en social medie strategi, for en mand, som er fuldstændig uimodtagelig for konstruktiv kritik.

    Han mangler i HØJ grad konsistens samt strategisk overblik, og alt jeg siger og gør har ingen anden indflydelse, end at han i højere grad gør mit arbejde selv, til trods for at han stort set ikke benyttede sig af disse medier inden min ankomst.

    Denne artikel passer perfekt ind i min situation, og jeg vil klart bruge den som kilde i mit næste oplæg.

    Kh Nicolai

    • Denice siger: 4. september 2013

      Hej Nicolai.

      Godt at læse, at artiklen var relevant for dig. Jeg håber også, at din chef/kunde forstår budskabet 🙂

      Held og lykke

  2. […] at blive opfattet som troværdig og indsigtsfuld, er det vigtigt, at være kontinuerlig – også i dine udgivelser på […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team