Undgå at lave dyre fejl i Google Analytics

analytics kiggerop2

Ingen kommentarer5. september 2013 under Analytics, Data

Undgå at lave dyre fejl i Google Analytics
5(100%) 3 votes

Google Analytics er et nyttigt redskab at tage beslutninger ud fra – specielt når du planlægger dine markedsføringsbudgetter. Derfor er det vigtigt, at de rapporter, du baserer dine beslutninger på, ikke er misvisende. Hvis dine rapporter viser mere end 250.000 besøg, begynder Analytics at benytte sig af stikprøver i dine rapporter. Det er her, du skal være opmærksom.

 

For at gøre visningen af dine rapporter hurtigere, benytter Google Analytics sig af stikprøver, hvis rapporterne er meget store. En sådan stikprøve bliver kaldt en “sample”, og er et udsnit af dine besøg, som resten af rapporten beregnes ud fra. Du kender bl.a. dette fra politiske meningsmålinger.

Sådan benytter Google Analytics stikprøver

En stikprøve i Google Analytics kan max udgøre 500.000 besøg, uanset hvor mange faktiske besøgende, din rapport viser. Problemet med disse stikprøver er, at jo større antal besøg din rapport er beregnet på, desto mindre procentdel vil din stikprøve udgøre af det samlede antal besøg.

Har du f.eks. en rapport med 2 mio. besøg, vil en stikprøve på 500.000 repræsentere 25% af dit faktiske antal besøgende. Har du en rapport med 10 mio. besøg, vil en stikprøve på 500.000 repræsentere 5% af dit faktiske antal besøgende.

Der er som sådan ikke noget galt i stikprøver. Det, du skal være opmærksom på, er, at jo større dine rapporter bliver, desto mindre vil procentdelen af din stikprøve udgøre af det samlede antal besøgende. Dette betyder, at den statistiske sikkerhed mindskes for de rapportsegmenter, du får vist. Det kan f.eks. være konverteringer fra betalte eller organiske besøg fra søgemaskiner.

Du kan selv ændre hvor mange besøg, du vil have, din stikprøve skal udgøre (dog max 500.000 besøg). Analytics bruger som standard 250.000 besøg i en stikprøve for at beregne dine rapporter hurtigere.

Når du ændrer i stikprøvestørrelsen, risikerer du også at få udsving i dine tal i rapporten. Et godt eksempel er at kigge på antallet af konverteringer. Når du ændrer størrelsen på din stikprøve, vil du ofte se forskellige konverteringsrater i din rapport. Selv små ændringer i dine konverteringsrater kan have stor indflydelse på, hvor mange penge du tjener på dine tiltag. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på dette.

Undgå at lave dyre fejl

Med mindre du betaler for Analytics Premium, vil du ikke kunne undgå at Google benytter stikprøver i dine rapporter (hvis der er over 250.000 besøg). Derfor er det vigtigt at være opmærksom på, hvor faldgruberne kan være.

Er du i tvivl om, hvorvidt du benytter de rigtige tal i dine Analytics-rapporter, er du velkommen til at kontakte os på 6060 4444 eller på mail. Vi har stor erfaring med at hjælpe virksomheder med at træffe de rigtige beslutninger på baggrund af dybdegående webanalyse.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Undgå at lave dyre fejl i Google Analytics
5(100%) 3 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team