Understøtter dit website din forretning?

Ingen kommentarer11. juni 2012 under Convert, Konverteringsoptimering

Understøtter dit website din forretning?
5(100%) 8 votes


Forleden aften havde jeg et af de øjeblikke, hvor man sidder og surfer og i et pludseligt “moment of weakness” tænker: “Jeg kunne da også godt begynde at gå til …” I mit tilfælde var det, at jeg tænkte, at jeg måske skulle genoptage ballet. Derfor googlede jeg og fandt en liste over de danseskoler i hovedstaden, der tilbyder ballet.

Derfor genoptager jeg ikke ballet

 

Det tog mig mindre end ti minutter at komme til den konklusion, at det ikke var besværet værd at begynde at gå til ballet igen.  Det er ikke fordi, at jeg ikke har lyst til at danse på tåspidser, men processen for at kunne komme til det, er for besværlig. Et flertal af de listede websites havde ikke tydelige kontaktoplysninger. Jovist var der en email, man kunne skrive til – men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om, hvem der underviser, hvad underviserens professionelle baggrund er, hvor danseskolen hører til, hvilke dage der er undervisning, og hvad prisen er.

Det næste problem opstod ved, at de fleste websites ikke var blevet opdateret siden 2010. Jeg blev derfor præsenteret for et skema, der oplyste om, hvornår der var undervisning i efteråret 2010, og hvad prisen var. Men det er jo ikke længere aktuelt.

Et par af sitene havde sågar en forside med en tom side, hvor der blot stod “forside”. En enkelt, der heller ikke var blevet opdateret de to sidste år, fortalte at man skulle sende en anmodning om at få lov til at gå til “begynder-voksen”, og hvis man fik lov til at starte, skulle man sende en check.

Jeg forlod siderne med den følelses af at:  1) danseskolerne formentlig ikke eksisterede længere 2) der ikke blev udbudt undervisning 3) danseskolerne ikke var interesseret i at have elever.

Understøtter dit website din forretning?

Ovenstående er et klassiske eksempel på websites, der ikke lever op til selve formålet: Nemlig at motivere til at foretage en handling og dermed få dem til at konvertere. Uanset om det er at motivere mig til at gå til ballet, få mig til at tilmelde mig et nyhedsbrev om de nyeste teknologiske gadgets, eller at overbevise mig om at købe økologiske cremer, – og derved føre mig over til en indkøbskurv og konvertere mig til en kunde.

Websites behøver ikke at være tekniske seje, men de skal som mindstekravet leve op til at understøtte den forretning, man har kørende.

Det typiske website lider et tab på 50% i konvertering

Når alt kommer til alt er det brugerne af websitet, der bestemmer, hvordan websitet skal se ud, idet det er dem, der sidder med pengene. Derfor skal du altid tage udgangspunkt i at gøre dit website nemt og overskueligt, brugervenligt og at opmuntre til handling. Det typiske website lider et tab på 50% i konvertering, fordi folk ikke kan finde rundt.

Du kender det sikkert fra dig selv: Hvis du ikke kan finde det, du leder efter, uanset om det er kontaktoplysninger på en danseunderviser, eller hvor du skal gå hen i undermenuer for at bestille en rejse, så er chancen for, at du forlader websitet og leder hos konkurrenten, meget stor.

Her er fem tips til, hvordan du sørger for, at dit website understøtter din forretning:

  • Kontaktoplysninger

Sørg for at dine kontaktoplysninger står klart og tydeligt på dit website. Inkludér adressen, telefonnummer og e-mail. Skriv desuden lidt om din forretning og hvem du og dine medarbejdere er. Inkluder et billede. Jo mere vedkommende og gennemsigtig du er, jo mere vil det motivere besøgende til at tage kontakt til dig.

  • Opdatér dit website

Et af hovedformålene for, at jeg undersøger danseskoler i hovedstadsområdet, er for at finde dage, hvor der er undervisning, og der er nogle dage, der passer mig bedre end andre. Men hvis jeg bliver spist af med et skema, der er to år gammelt, kommer jeg ikke særlig langt i konverteringsprocessen. For så kan jeg jo ikke planlægge mig frem til, hvilke dage der passer mig. Derfor finder jeg en anden danseskole, der har et opdateret skema. Sørg for at opdatere dit website, så de seneste oplysninger er dem, der står på websitet. Et website, der ikke er opdateret, indikerer, at man ikke anser sine besøgende for at være af værdi for sin forretning.. eller at forretningen ikke længere eksisterer. Det er ikke den besøgendes job at være progressiv og søge kontakt til en virksomhed, der ikke gider opdatere sit site. Det er virksomhedens job at sørge for, at de besøgende er motiveret til at udføre den handling, som man vil have dem til. Og det skal udmunde i så få klik som muligt.

  • Overskuelig navigation

Sørg for at dit website giver mening at finde rundt i. Jo nemmere og mere brugervenlig den er, jo større chancer er der for, at du vil få en højere konvertering. Som tidligere nævnt vil dine besøgende forlade dit site og gå til konkurrenten, hvis de ikke kan finde det, de leder efter. Her vil de så bruge deres penge – som de burde have brugt i din forretning.

  • Call-to-Actions

Sørg for at dine besøgende ikke er i tvivl om, hvad de skal, når de ankommer på dit website. Gør det tydeligt med Call-to-Action knapper, links mm. Hvis dine besøgende bliver forvirret på dit site og ikke ved, hvad de skal, forlader de websitet. Dine Call-to-Actions behøver ikke at være komplicerede, men kan være noget som simpelt som en opmuntring til at tage kontakt eller at tilmelde dit nyhedsbrev.

  • Gør processen kort

Det er dit job at sørge for, at dine besøgende finder frem til den handling, du gerne vil have dem til at udføre – i løbet af så få klik som muligt. Derfor skal dine besøgende ikke lede rundt i undermenuer og små links for at finde frem til det, der er allervigtigst for din forretning. Hvis du sælger varer på dit website, skal den besøgende kunne finde frem til de varer samt indkøbskurven meget nemt og hurtigt.

Vil du have flere tips til dit website? Så kan du læse om 20 fejl du ikke må begå på dit website lige her. Du kan også blive motiveret ved at se en video, vi har lavet om hvad der får besøgende til at forlade webshoppen i utide. Du kan også læse mere om hvordan du får dine besøgende til at foretage den rigtige handling og dermed højne procentsatsen af dine konverteringer.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Understøtter dit website din forretning?
5(100%) 8 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team