Tager du højde for det mentale tunnelsyn på dit website?

(1) Kommentar28. august 2012 under Allgemein, Convert, Konverteringsoptimering, LPO

Tager du højde for det mentale tunnelsyn på dit website?
5(100%) 6 votes


Besøgende til et website opfatter slet ikke lige så meget, som vi tror, de opfatter. Faktisk fanger de så lidt, at det nogle gange kan overraske, at det overhovedet lykkedes for nogen at konvertere.

Du har sikkert en god ide om, at du ikke altid er lige opmærksom på de bannere, der blinker og blopper rundt omkring på nettet. Måske har du endda læst, at man kan blive ramt af såkaldt bannerblindhed. Men selvom du har en ide om det – ved du så egentlig hvor meget du misser? Det vil jeg fortælle lidt om i dette indlæg.

Det mentale tunnelsyn

Før jeg fortsætter, skal du lige bevise over for mig, at du er virkelig skarp og opmærksom og kan løse en mordgåde. Det er den klassiske, ”var det nu butleren – eller tjenestepigen”. Se videoen nedenfor, og gør dig klar til at være meget opmærksom (på engelsk).

Jeg håber, du så den igennem, for ellers giver resten af indlægget ikke så meget mening. Du blev sikkert overrasket over, hvor meget du egentlig havde glippet i videoen – ikke? Der er en rigtig god grund til, at du misser så meget, og det hænger rigtigt meget sammen med problematikken omkring konverteringen på dit website.

Den store mentale opgave

Når vi står overfor en ”stor mental opgave”, der trækker på vores ressourcer (bevidste, som ubevidste) – så kræver det så meget energi – at vores fokusområde snævres helt ind – vores pupiller udvider sig faktisk også i denne proces. Nu er spørgsmålet, hvad der er en stor mental opgave, og det varierer fra person til person, men flere ting kan tynge opgaven uforholdsvis meget.

  • Dårlig brugervenlighed

Hvis dit design er svært tilgængeligt, og den besøgende skal bruge unødigt meget mental energi på at danne sig et overblik over mulighederne – forstærker dette det mentale tunnelsyn. Løsningen på dette er fokus på brugervenlighed.

  • Utilgængeligt sprog

Hvis dit sprog er svært og ikke indeholder ord, som den besøgende nemt kan relatere til og selv ville bruge, kræver det, at han går ud af sin verbale tryghedszone og fortolker ord og meninger frit – hvilket forstærker det metale tunnelsyn. Løsningen på dette problem er at undersøge det verbale sprog hos din kernekundegruppe.

  • Opfylder ikke forventningerne

Hvis en besøgende ikke har oplevet, at resultatet (side, visning eller indhold) af et klik lever op til det billede eller den forventning, han havde – bruger han mere mental energi på at tænke på, om dette fortsætter i næste klik. Dermed forstærkes det mentale tunnelsyn og risiko aversionen øges. Løsningen på dette problem er at undersøge brugernes forventninger til en interaktion eller indholdet “bag et klik”.

Tager du højde for det mentale tunnelsyn på dit website?

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

Tager du højde for det mentale tunnelsyn på dit website?
5(100%) 6 votes

Tags: , , , , , , ,

Kommentarer

  1. 7 dødssynder på dit website siger: 30. august 2012

    […] til forsiden. Det gælder også, selvom du har et menu-punkt, der hedder ‘forside’. Brugernes tunnelsyn gør, at de ikke ser dit link til forsiden, hvis de febrilsk klikker på dit logo for at komme til […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team