Sproget flyder

Ingen kommentarer24. november 2011 under Allgemein

Sproget flyder
5(100%) 1 votes

I weekenden afholdt Landsforeningen for kommunikation (LAK) sprogkonference i Middelfart. Overskriften var “sproget flyder”, og på trods af jeg hverken er oversætter, tolk, translatør eller lignende, var de fleste foredrag utrolig spændende.

Efter den lange togtur igennem det smukke, tågedækkede landskab, ankom jeg til en fuld pakket dag i Middelfart, der blev skudt i gang af Morten Løkkegaard. Dagen blev meget præget af konsekvenserne af sociale medier, crowdsourcing af sprog og finurlighederne ved det danske sprog.

Sandheden i din tekst

I løbet af dagen var der en workshop, hvor jeg havde valgt “sprogets opdagelsesrejse”. Foredragsholderen var Bo Bomuld Hamilton-Wittendorff, der har været i reklamebranchen i mange år. Bos budskab var, at man skulle sige sandheden. Det er vi efterhånden blevet tudet ørene fulde af, men gennem workshoppen gjorde han mig faktisk klogere på, hvordan man så finder sandhedens bedste sider. “Drop Bullshit bingo,” som han sagde.

Selvfølgelig vil vi gerne være sandfærdige i vores tekster, men hvordan får vi formuleret sandheden på en attraktiv måde?

  • Identificer dine USP’ere (Unique Selling Propositions)

Dine USP’ere er dét, der gør dig speciel i forhold til dine konkurrenter. Lav en liste med alle de ting du tilbyder, som dine konkurrenter ikke gør. Skriv ALT på –  også de ting du måske synes er ligegyldige.

  • Overvej miljøet dit produkt bliver brugt i

I hvilke omgivelser bliver dit produkt eller din service brugt? Er det foran computeren på kontoret med en varm kop kaffe ved brugerens side? Er det i sofaen under et blødt tæppe og et varmt lys? Er det sammen med vennerne på parkens grønne græsplæne? Eller er det med familien i bilen? Mulighederne er uendelige, og de er vigtige at have med i dine overvejelser, for at kunne sætte dig ind i brugerens købeadfærd.

  • Skriv din ‘value proposition’

Dette er din såkaldte værdisætning, hvor du fortæller, hvad brugeren får ud af at udføre den handling, du gerne vil have dem til. Hvad får jeg f.eks. ud af at købe en HP-computer? Eller det dugfrie tæppe?
Brug gerne dine USP’ere i denne sætning. Så har du også allerede noget at gå ud fra. Husk også at have miljøet i baghovedet.

  • Grav dybere

Tal med dine brugere og kunder. Hvad motiverer dem til at købe? Bo brugte en metode, hvor han besøgte enten kunden, producenten, sælgeren eller lign. og filmede dem i et interview. Han viste et eksempel og var utrolig dygtig til at stille uddybende spørgsmål alle de rigtige steder, og ikke mindst tie stille, alle de rigtige steder. Han fik i hvert fald de interviewede til at fortælle en masse ting, som man muligvis ikke ellers havde identificeres ved eget produkt, fordi man har stirret sig blind på det.

  • Giv det sjæl

Men mit produkt har ikke nogen sjæl! Jeg vil bare gerne sælge det!” Det bliver bare så meget lettere, hvis du kan pålægge dit produkt mere end bare dets funktion. Ved også at have et følelsesmæssigt synspunkt, kan du fremkalde lysten til at købe dit produkt.

Udvikling som en positiv ting

Resten af dagen var præget af en række fælles foredrag. Line Petersen talte om sprogudvikling, holdninger, og om hvordan grænserne mellem arbejde og privatliv er flydt sammen, hvilket har stor indflydelse på vores sprog og sprogbrug.

Hun opfordrede os til at hylde forskelligheden i vores sprog og sprogbrug. Herunder både de små sjove og interessante forskelle i dialekter og accenter, men også at det er ligegyldigt, om vi siger “avocado” eller “advokato”, så længe ordet ikke er meningsforstyrrende. Vi danskere har det nemlig med at overhøre resten af sætningen, efter et ord bliver sagt forkert.

Et eksempel på vores følsomme ører, kommer fra en af mine undervisere, mens jeg læste e-koncept udvikling. Han er englænder, har arbejdet for BCC, har to danske børn og er desuden yderst kompetent. Alligevel er det danske sprog hans akilleshæl.

Han fortalte engang om, hvordan et af de første ord, han lagde mærke til i butikkerne, var “Pobalåba”. Prøv at sige det højt. Hvad lyder det som?
Jeg kunne i hvert fald ikke høre det i første omgang. Måske var det fordi, vi lige havde talt om Mexico og min hjerne desperat forsøgte at linke det dertil. Det overraskede mig egentligt, at jeg ikke kunne regne det ud for, hvad siger stort set alle efterhånden, inden de forlader butikken? I takt med at flere og flere betaler med betalingsskort, er en af de mest udtalte ting i butikker “På beløbet”.

I en pause lå fokus på Lines nedslag på sprogbetjente. For, hvis der ikke er nogen, der er sprogbetjente, hvem skal så tage vare på vores sprog?

Her havde Jørn Lund dog en kommentar senere på dagen. I hans foredrag havde han fordommen med om, at sproget har ændret sig mere de seneste 5 år, sammenlignet med de 5 foregående. Mange raser over den nye betydning “bjørnetjeneste” har fået (inklusiv undertegnet), men hvor mange vidste at “lemfældigt arbejde” engang betød et veludført arbejde? Eller at “psykopat” plejede at referere til en læge, der helbreder psykisk syge?

Han talte desuden om, hvordan det danske sprog faktisk har påvirket det engelske mere, end det er tilfældet den anden vej rundt, og hvorfor vi (og mange andre) synes, det danske sprog lyder grimt. Vores hårde opbremsninger i halsen og underlige bløde og flade ord, får det til at lyde hårdt og mumlende mod vores nordiske naboers syngen. “Krage” er et godt eksempel. Først den hårdt opbremset lyd, efterfulgt af en krassen i halsen og så en blød, udefinérbar afslutning. Der er ikke noget at sige til, at vores sprog er vanskeligt at lære.

Der er muligvis mange ord, der forsvinder fra vores sprog, og som yngre mennesker ikke ved, hvad betyder, fordi de taler i et digitaliseret sms-sprog. Sandheden er dog, at udvikling ikke er en ny ting, og i processen opstår der også nye ord. Vores børn og børnebørn kommer sikkert til at “lolle”, tale om ting “irl” og være trætte af “væg-stalkere”, som var det noget helt naturligt.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sproget flyder
5(100%) 1 votes

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team