Slut med Google data på søgeordsniveau

mindset divide

(3) Kommentarer25. september 2013 under SEO

Slut med Google data på søgeordsniveau
5(100%) 3 votes

Bruger du Google Analytics som værktøj til at kigge på og analysere den trafik, der kommer ind på dit website, har du nok lagt mærke til, at andelen af (not provided) data har været stigende siden 2011 – til stor frustration for mange websiteejere.

Det betyder nemlig, at du ikke kan se, hvilke søgeord folk har søgt på, når de lander på dit website fra Googles organiske søgninger.

Hvad er (not provided)?

De seneste par år er Google i stigende grad begyndt at gemme de søgeord, en person har søgt efter, når de besøger dit website. De er blevet kategoriseret i én bunke som “not provided” og er skjult, hvis brugeren på Google har været logget ind på deres Gmail-konto eller Google+-profil.

I mandags implementerede Google en ændring, som skjuler stort set samtlige søgeord. En opdatering der er kommet som en stor overraskelse. Det betyder nemlig, at du ikke længere kan se, hvilke søgeord en besøgende har søgt efter, før de er landet på dit website. Dette gælder på tværs af alle statistikprogrammer – herunder Google Analytics, Adobe Analytics m.fl.

Nedenfor ses udviklingen af (not provided) data for organisk trafik på atcore.dk.

Hvad betyder det for dig og arbejdet med SEO?

Det har den umiddelbare konsekvens, at du ikke længere kan se udviklingen i trafik, salg eller konverteringer på søgeordsniveau, men kun kan se data for organisk trafik som én enhed.

I forhold til arbejdet med søgemaskineoptimering af dit website vil placeringsovervågning blive et vigtigt værktøj i arbejdet med SEO fremover. Med en blanding af placeringsovervågning og antallet af månedlige søgninger, vil dette kunne give dig en indikation af trafikken fra de udvalgte søgeord. Det vil dog som nævnt ikke længere være muligt at se, hvilke søgeord der har ført til salg og konverteringer.

Når du fremover skal finde nye søgeord, vil du i endnu højere grad skulle arbejde sammen med AdWords, som kan fortælle dig, hvilke søgeord der konverterer bedst, og hvilke søgeord du ligger lavt placeret på.

Er der noget, du kan gøre ved det?

Ja og nej. Det er ikke muligt, at få information omkring søgeordene direkte i Google Analytics, men du kan lave en ekstra profil i Google Analytics, som giver overblikket over, hvilken side et besøg fra Google er landet på. Det kan give en indikation om, hvilket søgeord de har søgt efter. En søgning på dit brandnavn vil eksempelvis lande på forsiden af dit website i mange af tilfældene.

Trafikken til en specifik landingpage kan du så måle konverteringsgrad, bounce-rate osv. på, og dette kan gøre dig klogere på arbejdet.

Benyt Google Webmaster Tools

Et andet godt bud er at benytte Google Webmaster Tools, som er et gratis værktøj, du kan benytte til at få forskellige indsigter fra dit website.  I Google Webmaster Tools kan du få indsigt i, hvor mange besøg de forskellige søgeord har sendt til websitet, men du kan udelukkende måle trafik, og ikke måle salg, bounce-rate, time-on-site osv. for hver af de enkelte søgeord.

Hvorfor sker denne ændring?

Den officielle udmelding er for at beskytte brugernes privatliv, selvom ændringen kun er sket for den organiske trafik. Du kan altså stadig se samme data som altid, som kommer fra Google AdWords.

Der er en masse uofficielle teorier om, hvorfor Google i virkeligheden har gjort det, hvoraf den dominerende er, at de ønsker at bremse spam-sites fra at se, hvad brugere har søgt efter, før de er landet. Disse sider bruger nemlig informationen til at målrette reklamer m.m.

Google leverer dog fortsat data på søgeordsniveau til annoncører via Google AdWords. Dette kunne betragtes, som at Google prøver at presse websiteejere over imod at betale for deres trafik, hvis de ønsker at se værdien af denne trafik på søgeordsniveau.

Har du spørgsmål omkring dine (not provided) data eller til, hvordan du fremover skal arbejde med optimering af dine søgeord, så hjælper vi dig gerne. Ring til 24 49 21 12 eller skriv til lbj@atcore.dk og få en snak om dine muligheder.

 

Om forfatteren

Christina

Head of SEO

Christina er blandt Atcores SEO-konsulenter og skriver om alt inden for SEO. Det gælder bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af SEO, samt hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Slut med Google data på søgeordsniveau
5(100%) 3 votes

Kommentarer

  1. Lars siger: 25. september 2013

    Man har desværre set et mængden af “not provided” er steget det seneste år, og dette gør det kun værre.

    Google har med deres gratis services gjort det uundværligt, og stille og roligt overgår det til betalte services, eller som i dette tilfælde, at man kun kan få adgang til søgeordsanalyse via annoncering på adwords.

    Der går nok heller ikke længe, før vi ser andre opdateringer bliver rullet ud i DK, hvor adwords visningen fylder mere og mere af google søgeresultater.

  2. René siger: 25. september 2013

    Ærgeligt. Bliver opdateringen rullet ud hen ad vejen, for jeg kan ikke se ændringer her.

    (not provided) udgør jo nogen gange op til 50 % af de samlede forespørgelser! Det er jo for vildt. Hvordan håndterer I så (not set)?

    • Christina siger: 30. september 2013

      Hej René,
      Vi begyndte at kunne se virkningerne af denne opdatering i slutningen af 2011 og flere eksperter har regnet sig frem til, at i december 2013 vil al trafik være (not provided).

      For at kunne vurdere søgeordstrafikken fremover, vil vi i højere grad tage udgangspunkt i Google Webmaster Tools, hvor det vil være muligt at se mange af søgeordene. Desuden kan du integrere GWT med Google Analytics, hvor du se udviklingen i visninger, CTA og positioner. 

      Derudover vil vi selvfølgelig se på hvilke sider på websitet, som har modtaget organiske søgemaskinetrafik og derved kunne vurdere hvilke søgeord, der er blevet søgt på.

      Denne opdatering fra Google kræver derfor, at man benytter sig af flere datakilder, for at få de samme data som før. Mange SEO folk er frustrerede over denne opdatering og det merarbejde, som dette medfører. Men med Googles løbende tiltag og konstante ændringer, så er det blot at kunne tilpasse sig og være på forkant med udviklingen 🙂

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team