Skab værdi med de rigtige målepunkter i Google Analytics

Ingen kommentarer30. april 2014 under Analytics

Skab værdi med de rigtige målepunkter i Google Analytics
5(100%) 3 votes

Data er en vigtig forudsætning for at tage kvalificerede beslutninger for din forretning. Dette betyder dog ikke, at al data er lige relevant. Derfor er det vigtigt, at du vælger målepunkter, der er værdiskabende for din forretning.

Google Analytics er et vigtigt redskab til at analysere, hvordan det går din forretning. Men hvis du måler på de forkerte parametre, gør det mere skade end gavn, fordi du narrer dig selv til at tro, at du har værdifuld viden, der ikke nødvendigvis stemmer overens med virkeligheden.

Derfor bør du vælge dine målepunkter nøje i stedet for at bruge de første og bedste, som Analytics præsenterer dig for.

Er din data relevant?

Hjælper det parameter, du måler på, dig med at foretage værdifulde beslutninger? Ved du, hvilken handling du skal foretage, når du analyserer dataen?

Hvis ikke, benytter du dig højst sandsynligt af vanity metric – eller det man på dansk kan kalde “pyntedata”.

Pyntedata er data, som giver dig god samvittighed, men ikke hjælper dig med at tage beslutninger. Google Analytics standardrapporter er fyldt med det. Det er målepunkter som sidevisninger, antal besøgende, tid på websitet og sidevisninger pr. besøg.

Hvis din trafik ser ud som nedenstående billede, ved du så, hvad du skal gøre for at skabe øget værdi?

Google_Analytics_Visitors_Overview.png

Høje stigninger i trafik siger ikke nødvendigvis noget om, hvor godt det går din forretning. Det kan være, trafikken kommer, fordi en blogger har nævnt dit website, fordi et af dine blogindlæg er gået viralt, eller fordi dine markedsføringskampagner rent faktisk virker.

Denne data bliver først brugbar, når du finder ud af, hvorfor trafikken er forøget, og om trafikken overhovedet har skabt værdi for din forretning.

Lad os i stedet se på et målepunkt, du kan bruge aktivt. Hvad fortæller denne konverteringsrate dig?

Google_Analytics_Conversion_Rate.png

Her er det tydeligt, at dine besøgendes konverteringer pludselig er faldet til næsten nul. Hvis dine konverteringer pludselig falder uden grund, bliver du nødt til at finde ud af, om det er rapporten, der er noget galt med, eller om en teknisk fejl forhindrer dine besøgende i at konvertere. Herefter kan du se, om der stadig går penge ind til din webshop, eller om der er sket en fejl i check-out-processen, som din udvikler skal fikse.

Du kan også bruge denne type rapporter på længere sigt. Laver du fx et redesign af dit website, er det en god idé at holde øje med, om dine konverteringer stiger over de næste 12 måneder. Hvis de ikke gør, har dit redesign muligvis været forgæves, og du bliver nødt til at tænke i en anden retning.

Brug målepunkter, der leder til handling

I bund og grund er handlingsrettede målepunkter lavet for at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvordan øger eller mister du indtjening?

  • Hvordan får du eller mister du kunder?

  • Hvilke nøglefunktioner eller fordele er det, der tiltrækker folk til din forretning?

Omsætning

Et af de vigtigste målepunkter er din omsætning. Du bliver nødt til at vide, hvor din omsætning kommer fra. Hver gang nogen betaler dig, skal det kunne spores.

Leads og kunder

Hvor kommer dine leads og kunder fra? Er det fra sociale medier, Google-søgninger eller søge- og bannerannoncer? Dette bliver du nødt til at finde ud af. Dette er ikke de samme som at finde ud af, hvor dine besøgende kommer fra. Dette er et pynteparameter – da dine kunder ofte kun udgør en lille del af dine besøgende, forsvinder de i denne trafikdata.

Du skal derfor stoppe med at fokusere på din trafik som en helhed og i stedet fokusere på, hvor dine kunder kommer fra. Det er denne data, der fortæller dig, hvor du skal fokusere din marketingindsats og dine budgetter. Her er det vigtigt at inkludere assisterede konverteringer fx fra dine søgeordskampagner.

Konverteringsrater

At måle dit websites overordnede konverteringsrate er en start, men du bør gå mere i dybden med dette parameter. Mål fx konverteringsraten fra dine trafikkilder, primære søgeord og markedsføringskampagner. Følg din trafik fra indledende interaktion med din forretning og hele vejen til salg. Hvilke indledende interaktioner skaber flest eller mest værdifulde konverteringer? Er det trafikken fra søgemaskinerne eller fra dine bannerreklamer?

Jo mere du ved om disse typer interaktioner, jo lettere er det for dig at optimere din forretning mod de indsatser, der giver dig størst værdi og indtjening.

Salgstragte

Nogle dele af dit website og markedsføring er måske klart definerede – som fx en webshops check-ud process eller udfyldelse af formularer til nyhedsbrev eller download af whitepapers. Når du har en tragt, som dine besøgende følger slavisk, før de endeligt kan konvertere, er det vigtigt, at du måler på hvert enkelt stadie i tragten.

Dette fortæller dig præcis, hvor dine besøgende hopper fra i processen. Er det fx lige før betalingen af et produkt, eller er det allerede efter de har lagt ting i indkøbskurven i webshoppen. Denne viden giver dig en helt klar idé om, hvor du skal fokusere din indsats og optimere.

Eksempler på pyntedata og handlingsrettede parametre

Lad være med at fokusere på parametre, der ikke direkte hjælper dig med at optimere og skabe værdi, så som:

  • sidevisninger

  • antal besøg

  • tid på sitet

  • sidevisninger pr. besøg

Fokusér i stedet din indsats mod handlingsrettede parametre som:

  • Omsætning

  • Kunder og leads

  • Konverteringsrater

  • Salgstragte

  • A/B-tests

  • Markedsføringskampagner

Fra pyntedata til forretningsoptimering

Budskabet med alt dette er i bund og grund, at du tænker nøje over, hvilke målepunkter der skaber reel værdi for din forretning, og hvilke der bare pynter i dine Analytics-rapporter. Det er derfor essentielt, at opsætningen af dine rapporter er skræddersyet til din virksomhed og ikke bare er Analytics’ default version. Dette er den eneste garanti for, at du kan måle de KPI’er, der er vigtigst for netop din forretnings vækst.

Hvis du ikke allerede har en skræddersyet opsætning af dine Analytics-konto, er der heldigvis hjælp at hente. Som certificeret Analytics-partner har vi i Atcore de bedste forudsætninger for at give dig mest mulig indsigt i din forretning gennem målrettet dataanalyse. Skriv os en mail på hej@atcore.dk eller ring på 6060 4444, så tager vi en snak om, hvad du har behov for og hvordan vi kan hjælpe.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Skab værdi med de rigtige målepunkter i Google Analytics
5(100%) 3 votes

Tags: ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team