Skab SoMoLo-synergi og fang dine kunder på farten

Ingen kommentarer5. februar 2014 under Attract, Mobile, Sociale medier, user experience

Skab SoMoLo-synergi og fang dine kunder på farten
4.64(92.73%) 11 votes

SoMoLo er et akronym af Social, Mobile og Location og har de seneste år været et vigtigt element at tage stilling til for ens forretning. Årsagen til, at disse tre ord nu er blevet forbundet i ét, er fordi, det giver god mening også at skabe synergi mellem de tre kontaktpunkter for at få en mere helstøbt oplevelse på tværs.

Besøgende, kunder og brugere gennemgår i dag en lang række kontaktpunkter, før de konverterer, og de holder sig ikke blot til en enkelt platform. De søger information om dine og dine konkurrenters produkter på Google, de læser, hvad andre synes, de undersøger priser, tilgængelighed, kvalitet osv., inden de træffer et valg.

Denne proces er dog ikke nødvendigvis lang. For produkter med lavt engagement kan det ske inden for 5 minutter – mens de står i din butik. I kraft af internettets tilgængelighed på vores smartphones tager dine kunders research et øjeblik. Derfor er det vigtigt at komme dem i møde og være attraktiv, når de leder efter dig.

Brugerscenarie

Forestil dig, at en potentiel kunde er i København for første gang, og hun leder efter en hyggelig café i nærheden. Inden hun forlader hotellet, spørger hun sine lokale venner på Facebook: ”Hvilken café er din favorit?”. Efter at have modtaget et par forslag, bruger hun Google Maps til at finde stederne. Et par af stederne ligger tæt på, så hun søger efter den ene café for at se, om menuen frister. I resultaterne finder hun en række dårlige anmeldelser på mitkbh, hvorfor hun beslutter at tage på den anden i stedet.

Sociale medier

Sociale medier spiller en vigtig rolle, når vi skal vælge, om vi vil købe. Det er vigtigt for os, hvad andre mener, og vi tager andres erfaring til os, når vi skal beslutte os. Der er jo ingen grund til at begå samme fejl som andre.

Det vil sige, at udtalelser på f.eks. Facebook og Twitter har en effekt for en potentiel kunde i en købssituation. Det samme har brugeranmeldelser på Trustpilot, TripAdvisor, diverse brugergeneret sites osv.

Mobil

Vores online verden blev for nogle år siden pludselig super tilgængelig med introduktionen af smartphones. Vi er ikke længere offline i samme forstand, som vi engang var, men kan hele tiden besvare en mail eller svare på en IM. Vi er konstant online og får de meste ud af det.

74% bruger deres telefon til at søge information online. 74% som du taber, hvis du ikke er tilgængelig mobilt. Derfor er det vigtigt at have mobiloptimerede landingpages, der peger potentielle kunder i den rigtige retning.

Lokation

Søgemaskinerne bliver mere og mere intelligente, hvilket vil sige, at den også tager lokationsbestemt information med, når dine kunder får vist de mest relevante resultater. Det samme gælder dine søgeannoncer, der nu også kan være optimeret mod lokale søgninger.

Derfor er det vigtigt, at du sørger for at have din virksomhed placeret på Google Maps, hvis din lokation er afgørende for en konvertering – eksempelvis ved at være en fysisk butik.

Synergi

Da kunden fra eksemplet tidligere kommer ned på cafeen, er den ferielukket. Det ærgrer hende, at de ikke lige havde skrevet det på deres side. Hun hiver mobilen frem og søger på cafeer i nærheden. Nede ad en sidegade 100 meter fremme, skulle der ligge en hyggelig cafe, som hun vælger at tage hen på. Da kaffen bliver serveret, er der det fineste motiv i skummet, som hun straks lægger på Instagram – med lokationen tagget, naturligvis.

Mens hun drikker kaffen fortsætter søgningen. ”Indkøbscentre i København”, ”Unik arkitektur i København”, ”Things to do in Copenhagen” osv.

Din opgave er at være tilstede på den optimale måde på alle disse kontaktpunkter og platforme for at gøre brugerens oplevelse så optimal som muligt. Meget af det har du selv indflydelse på – en social tilstedeværelse, hvor du lytter til det, der bliver sagt om dig, en mobiloptimeret tilstedeværelse online ved eksempelvis et responsive website og ikke mindst ved at være til stede på lokalbestemte platforme.

For at få indflydelse på brugeranmeldelserne, er du nødt til også at yde en god service overfor de kunder, der vælger at konvertere hos dig.

Sådan kommer du videre

Hos Atcore kan vi både hjælpe dig med enkelte komponenter i SoMoLo og med at optimere hele beslutningsprocessen og samtlige kontaktpunkter. Er du interesseret i at høre mere om, hvordan din virksomhed får en helstøbt SoMoLo-tilstedeværelse, er du velkommen til at skrive til hej@atcore.dk eller ringe til 6060 4444.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Skab SoMoLo-synergi og fang dine kunder på farten
4.64(92.73%) 11 votes

Tags:

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team