Skab flere leads med gode webtekster

Ingen kommentarer15. februar 2013 under SEO

Skab flere leads med gode webtekster
5(100%) 2 votes

For at opnå de bedste resultater i søgemaskinerne, er det essentielt at skabe indhold, som dine kunder finder relevant. Det er en af hovedårsagerne til, at Inbound Marketing vinder større terræn. I dette indlæg vil vi beskrive nogle mere konkrete tilgange, der kan gøre dine tekster mere relevante for dine kunder. Dette vil i længden øge din konverteringsrate, og er samtidig nyttigt, hvis du ønsker at blive fundet i søgemaskinerne.

Hvad er tekstforfatning?

Tekstforfatning er en disciplin, der ofte har til formål at skabe konverteringer gennem gode og relevante tekster. Disse konverteringer kan være i form af salg, tilmelding til nyhedsbrev, skabe følgere på sociale medier osv. Men hvordan skriver du tekst, der udover at konvertere kunder, samtidig hjælper din virksomhed med at blive fundet i søgemaskinerne?

Tidligere handlede SEO-tekstforfatning mest af alt om, at proppe så mange søgeord ind i dine tekster som muligt. Google (og andre søgemaskiner) ændrer dog hele tiden deres algoritmer, hvilket har dog gjort, at søgeord ikke vægter på samme måde længere. Dette er belejligt for dine kunder, da tekster fyldt med gentagne søgeord hurtigt fremstår utroværdige og genererede.

Din ranking på søgemaskiner vægtes ud fra to parametre; interne og eksterne tiltag. De interne er alle de tiltag, som er direkte forbundet med opsætningen af dit website. De eksterne omhandler bl.a. de links, der peger hen til dit website fra andre sites. Disse bliver bl.a. skabt, når folk deler dit indhold, hvilket giver endnu et incitament til at sørge for, at indholdet er relevant for brugeren.

Tekster, der er målrettet søgemaskiner, handler derfor overordnet om at;

  • skrive relevant indhold, der er værd at dele
  • skabe eksterne links til dit site – gerne gennem dit indhold
  • vælge emner og formuleringer ud fra, hvad dine brugere søger på, for at finde virksomheder som din.

Overskriften

Den vigtigste tekst på dit website er overskriften. Det er denne, som i første omgang skal fange brugernes interesse og få dem til at læse videre. Derfor er det essentielt, at du allerede i overskriften forsøger at beskrive fordelene, som kunderne får, ved at læse videre.

Hvis overskriften på websitet ikke stemmer overens med titlen på linket i søgeresultatet, risikerer man, at brugeren bouncer. Du kan med fordel benytte dig af relevante søgeord når du laver <title>-tag, da dette kommer frem i søgeresultatet, når brugeren søger på specifikke termer. Disse søgeord kan være nogle, du har fået ved at lave keyword research, der identificerer de sætninger, brugerne har søgt på for at finde din virksomhed eller branche.

Dog skal det tilføjes, at søgeord ikke bør bruges i din overskrift eller titel, hvis det åbenlyst svækker budskabet i den. Jeg har med overskriften i dette indlæg fremhævet fordelen – at få flere kunder – ved at læse videre. Det er derfor også vigtigt, at resten af teksten opfylder dette løfte.

Giv brugerne det de vil have

Når du skriver tekst til dit website er det vigtigt, at fokus er på brugerne og ikke dig selv. Som udgangspunkt vil de færreste læse videre, hvis de ikke får noget ud af det. Derfor er det et essentielt, at du appellerer til brugernes egen interesse. Her er tre ting, der især gør sig gældende:

  • Fokusér på fordele fremfor produktet
  • Tilbyd brugerne noget
  • Vær nyhedsformidler

Med fokus på disse tre faktorer, kan du skabe et langt større incitament for brugeren til at læse videre og i sidste ende konvertere.

Brugerne er i mindre grad interesseret i dit produkt eller service. Det vigtige for dem er, hvilke fordele de får ved at benytte dine produkter eller services. I stedet for kun at skrive: ”Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev”, bør du beskrive fordelene for brugeren; ”… og få nyttige tips til at optimere din online forretning”. Det er altid fordelene ved dit produkt, der får brugeren til at konvertere.

Hvis din overskrift tilbyder brugeren noget (et produkt, en service osv.) så følg op på dette lige under og skriv, hvad brugeren skal gøre, for at få dette tilbud. Herved fastholder du fokus hos brugeren uden at blive vildledende.

Hvis din tekst starter med en nyhed, er det væsentligt at forklare, hvad denne nyhed vil betyde for brugeren, og hvordan den ændrer deres liv.

Skab overblik for brugeren

Hvis du ikke er Wikipedia, så lad vær med at sætte din side op som Wikipedia. Hjælp i stedet brugeren med at finde hovedpointerne i teksten ved at tydeliggøre dem. Hvis brugeren let har overblik over fordelene, vil de også i højere grad konvertere.

Folk skimmer i højere grad websider, og teksttunge sider med lange paragraffer får derfor folk til at miste interessen. Der findes flere måder at skabe overblik på, du kan bl.a:

  • Bruge relevante billeder
  • Bruge fed skrift for at fremhæve nøgleord
  • Lave bulletpoints med hovedpointer
  • Opdele teksten i flere underoverskrifter
  • Fremhæve din call-to-action tydeligt

Opsummering

Der findes mange metoder at tilgå tekstforfatteri, og det kan tage lang tid at perfektionere. Her er skitseret nogle af de mest oplagte steder at starte.

Overordnet set, bør du starte med at:

  • Hjælpe søgemaskinerne med, at finde dit website ved at bruge hele sætninger med nøgleord, som folk forbinder med din branche, når du skriver indhold. Derved skriver du også direkte til brugeren og brugerens behov.
  • Skrive interessant indhold, der er værd at dele, og skab derved links, der peger tilbage til dit website.
  • Call-to-action – vær direkte, vis fordelene, imødekom kundernes bekymringer og tvivl: ’Er der returret? Bliver mine personlige oplysninger delt? Kan jeg afmelde mig nyhedsbrevet igen?’ osv.


Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Skab flere leads med gode webtekster
5(100%) 2 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team