Skab bedre brugeroplevelser med god usability

Brugere Googler mere end nogensinde

(1) Kommentar13. august 2013 under Convert, user experience, Webdesign

Skab bedre brugeroplevelser med god usability
4.33(86.67%) 6 votes

Usability er noget af det vigtigste på dit website. Høj brugervenlighed er nemlig med til at sikre, at dine besøgende ikke forlader sitet i frustration. Hvor user experience (UX) handler om brugerens samlede oplevelse på dit website, handler usability om, hvor let dit website er at bruge for dine besøgende. Dog er god usability et grundelement i en god user experience.

 

Usability kort fortalt

Usability handler om, hvor let det er at interagere med dit website, og hvor hurtigt dine besøgende lærer at bruge funktionerne.

Den danske usability-guru Jakob Nielsen har lavet et framework, der definerer 5 kvalitetselementer for usability. Elementerne giver dig et overblik over, hvilke ting du skal have in mente, når du optimerer dit website:

Intuition

Hvor let er det for dine besøgende at gennemføre basale opgaver første gang, de besøger websitet? Kan de let finde og købe et produkt, tilmelde sig nyhedsbrevet eller at finde dine kontaktinformationer?

Effektivitet

Hvor hurtigt kan dine besøgende gennemføre opgaver, efter de har lært websitet at kende? Er der fx for mange steps, fra den besøgende finder et ønsket produkt, til det er betalt. Dette afhænger bl.a. af, hvor kompleks og ‘dyb’ din navigation er.

Udenadslære

Er det let for dine besøgende at huske dit websites funktioner, når de besøger websitet efter et stykke tids fravær? Er dit website så komplekst, at dine besøgende stadig bruger lang tid på at løse opgaver, selvom de har besøgt websitet før?

Fejl

Hvor mange fejl laver dine besøgende, når de benytter sig af websitet, hvor alvorlige er disse fejl, og hvor let kommer dine besøgende videre efter fejlen? Skal dine besøgende fx indtaste alle deres kontaktoplysninger forfra, hvis de udfylder et punkt i en formular forkert i første omgang?

Tilfredsstillelse

Hvor behageligt er det at benytte sig af websitet? Dette punkt hælder mod UX.

Der findes selvfølgelig flere væsentlige elementer, bl.a. nytteværdien af dit website for din besøgende. Det kan godt være, at dit website er nemt at navigere rundt på, men hvis de besøgende ikke får den information, de søger, er det ligemeget. Omvendt nytter det heller ikke, at du har den information eller produkt, dine besøgende søger, hvis de ikke formår at finde den på dit website.

Usability + nytteværdi = et anvendeligt website.

Hvorfor skal du fokusere på usability?

På nettet er usability en nødvendighed for at sikre din overlevelse blandt dine konkurrenter. Dine besøgende forlader dit website, hvis:

  • det er svært at bruge

  • du ikke kommunikerer, hvad du tilbyder, og hvad de kan på websitet

  • de farer vild i navigationen

  • dine funktioner ikke opfylder den besøgendes krav.

Der findes ingen manualer for, hvordan dine besøgende skal benytte dit website. Derfor er det essentielt, at du gør det så let for dem som muligt. Dine besøgende skal helst få overblikket over funktionerne på dit website i løbet af et par sekunder og vide, hvor de kan finde svar på det, de søger.

Disse faktorer gør sig især gældende for e-commerce-sider – hvis brugerne ikke kan finde dit produkt, kan de ikke købe det.

Ingen optimering uden tests

Det er vigtigt, at du løbende tester de usability-tiltag, du laver. Du kan lave indledende tests for at finde gode eller dårlige elementer på dit nuværende design eller teste nye tiltag med dine besøgende. Derved sikrer du dig, at dine ideer også virker i praksis. Her er 7 ting der er værd at overveje:

  • Test dit nuværende design – behold de gode elementer

  • Kig dine konkurrenter over skuldere og få inspiration til optimering

  • Lav et feltstudie – find ud af, i hvilken kontekst dine besøgende bruger dit site

  • Lav prototyper – test på mange forskellige løsninger og ideer

  • Rafinér dine ideer og øg detaljegraden – test igen

  • Benyt usability-guidelines og -konventioner

  • Test din endelige løsning for at justere eventuelle oversete ting

Sådan får du værdi med usability

Hos Atcore benytter vi os dagligt af forskellige usability konventioner, bl.a. i vores arbejde med optimering af landingpages, webformularer og købsflows. Derfor har vi stor erfaring med implementering og tests, der sikrer, at dine brugere får en god oplevelse, når de besøger dit website.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du får værdi med god usability og user experience, er du velkommen til at ringe på 6060 4444 eller skrive en mail, så kontakter vi dig.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Skab bedre brugeroplevelser med god usability
4.33(86.67%) 6 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. […] appellerende sider er vigtigere end usability for […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team