Sådan virker god CSR

Atcore sætter fart på din forretning

(4) Kommentarer13. februar 2013 under Content Marketing, Sociale medier

Sådan virker god CSR
4.75(95%) 4 votes

Hvad er CSR?

Corporate Social Responsibility, eller i daglig tale forkortet CSR, er en betegnelse for din virksomheds sociale, etiske og miljøbevidste indsats og ansvar. CSR har længe været et buzz-ord inden for markedsføring og handler kort sagt om i højere grad at gøre de valg, din virksomhed træffer i dagligdagen, til gavn for samfundet. Der findes en lang række områder indenfor CSR, hvor din virksomhed kan vælge at fokusere deres indsats. b.la. sociale vilkår, arbejdsforhold, klimaforandringer og bæredygtighed.

60% af danske virksomheder oplever i dag et CSR-krav fra omverdenen. Virksomhederne bliver derfor i stigende grad klar over effekten af CSR på deres brand og benytter det aktivt i deres markedsføringsstrategi. Call Me, LEGO og Novo Nordisk er eksempler på danske virksomheder, som allerede har integreret en CSR tankegang med stor succes.
Vælger din virksomhed at fokusere på et konkret formål fremfor profit, signalerer du en forståelse for, hvordan egen indsats kan skabe en forskel for omverdenen.

CSR på flere niveauer

Mange virksomheder kan mene, at CSR er en luksus, som koster tid og penge. Indsatsen kan dog betale sig, da 70% af forbrugere er villige til at betale mere, hvis produktet kommer fra en social ansvarlig virksomhed. CSR er en strategisk proces, som kan implementeres af alle slags virksomheder – allerede i dag.

Internt kan CSR give medarbejdere en dybere mening med deres daglige arbejde. LEGOs medarbejdere ved, at en del af de LEGO-klodser, de producerer, bliver doneret til udsatte børn i hele verdenen.

Eksternt er en mulig fordel at nå nye brugersegmenter på baggrund af de CSR-værdier, som din virksomhed repræsenterer. Det skaber en merværdi, som kan være den afgørende forskel mellem dig og dine konkurrenter. Da en undersøgelse viser, at 55% af forbrugere vil vælge et produkt, som støtter et særligt formål frem for produkter uden denne merværdi. CSR kan derfor ses som en strategi og motiverende faktor, der er værdiskabende for din virksomhed, hvad enten indsatsen rettes mod dine medarbejdere eller tallene på bundlinjen.

“Det koster ikke noget” – CSR kan betale sig

Det danske teleselskab Call Me sætter fokus på social CSR, og den hårde tone i det offentlige rum, med kampagnen “Tal ordentligt – det koster ikke noget!” Når du giver dit løfte på at tale ordentligt på kampagne hjemmesiden, donerer Call Me penge til at fremme den gode tone i folkeskoler og SFO’er.

CSR kan være som sagt, være mange elementer i din virksomheds dagligdag. Det vigtigste er, at du er i stand til at skabe en positiv effekt gennem din virksomheds aktiviteter.
Call Me’s kampagne, som kommunikeres på Facebook og i TV reklamer, binder medarbejdere og kunder sammen i en fælles indsats mod et socialt samfundsproblem. Kampagnen skabte en 75% større kundebase for virksomheden og medarbejdertilfredsheden halverede udskiftningen af ansatte. Det er tydeligt af resultaterne af kampagnen, at CSR har vist sig at være værdifuld for Call Me – både internt og eksternt.

CSR på budget

Er du i en mindre virksomhed, med få ressourcer, ser du muligvis en langvarig integration af CSR som strategi som urealistisk. Ikke desto mindre er der andre muligheder for at skabe en positiv effekt for omverdenen.

Danmarks Landsindsamling er endnu et eksempel på, hvordan virksomheder kan tilknytte CSR-værdier. I sidste uge donerede mange virksomheder et beløb til den landsdækkende indsamling, hvilket gav en unik mulighed for at blive eksponeret og samtidig tage ansvar overfor en større problemstilling.

Denne form for CSR er lettere tilgængelig for virksomheder og er en ‘let’ måde at blive positivt associeret med et velgørende formål. I forhold til andre virksomheder som vælger at kommunikere CSR-værdier gennem kampagner, kræver dette ikke nogen længerevarende indsats fra virksomhedens side. Mindre virksomheder har derfor ligeledes mulighed for at tage del i ansvaret.

Der findes mange eksempler på god CSR. Det er hurtigt blevet et attraktivt, strategisk tiltag, som forbrugere vil komme til at give mere opmærksomhed i fremtiden.

Ønsker du at inddrage CSR i din virksomhed, har du derfor mulighed for at komme i gang allerede i dag. Nedenstående er en række overvejelser, som du kan gøre dig for at komme bedst muligt at komme i gang.

CSR – Sådan kommer du i gang

  • Alle skal starte et sted

At vælge en CSR-strategi betyder ikke nødvendigvis, at det skal implementeres i alle områder af din virksomhed på en gang. Start i det små. Find ud af, hvad der præcis berører dine virksomhed. Implementér CSR i det omfang, du ser det muligt.

  • Lad dig inspirere

Undersøg, hvad andre virksomheder i din branche allerede har gjort for at positionere deres CSR-strategi. Måske er der en fælles problemstilling, som din virksomhed kan tage del i at løfte. Populære ansvarstiltag indenfor klima og miljø inkluderer; mål for C02 udledning, energibesparing, affaldsreduktion og lavere brændstofforbrug.

  • Årsrapporten

Udnyt virksomhedens årsrapport. Mange virksomheder kommunikerer CSR i deres årsrapporter uden at dele informationerne i detaljer. Måske findes der allerede en række værdier dybt i virksomheden, som ligger uudnyttet. Ved at videreudvikle eksisterende værdier skaber du et stærkere CSR-fundament for din virksomhed.

  • Lyt til din målgruppe

CSR er bygget på værdier, som mange mennesker har stærke holdninger til. Lyt til din målgruppe. De har måske allerede givet dig værdifuld information om, hvilke værdier de ønsker at forbinde med dit brand. Sociale medier kan være et godt udgangspunkt for at finde ud af, hvad din målgruppe siger om dit produkt.

  • Brug det i din kommunikation

Når du har styr på strategien, er det vigtigt, at du bruger det i din kommunikation. Både for at få udbytte af tiltaget, men også for at sætte fokus på det område, du vælger at støtte. Dette kan du eksempelvis gøre ved hjælp af Content Marketing, sociale medier og andre platforme, du ellers bruger i forvejen.

Om forfatteren

Atcore sætter fart på din forretning

Anne er praktikant hos Atcore, hvor hun hjælper med opsætning af guides, online PR, artikelskrivning og ikke mindst blogindlæg. På bloggen bidrager Anne med indlæg om online markedsføring og sociale medier. Anne har en baggrund indenfor Multimediedesign og E-konceptudvikling
Se profil ›

Sådan virker god CSR
4.75(95%) 4 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Thomas siger: 13. februar 2013

    Spændende indlæg, især fordi der jo nu begynder at komme lidt tal på hele CSR-emnet. Og interessant er det jo også, at forbrugerne er villige til at betale mere, selvom vi stadig er i en lavkonjunktur. Det vil altså sige at forbrugerne i hvert fald ikke betragter CSR som en luksus, de kun vil betale for når de økonomiske bølger går højt. Så det syn må virksomhederne nok også snart droppe.

    Det kunne dog være interessant at se lidt på om der er noget ude om hvordan CSR skal kommunikeres? Her ved Danmarks Indsamlingen så man dels Danske Bank få høvl for at give for lidt, når de nu tjente gode penge, og dels Nordea få høvl for at give for meget, fordi det virkede “plat”. Så hvordan gør man det bedst?

  2. Anne siger: 25. februar 2013

    Hej Thomas,

    Tak for din kommentar. Jeg valgte at skrive et indlæg om CSR netop fordi, som du er inde på, er det interessant at vi ser et skiftende forbrugsmønster. Dit eksempel illustrerer rigtig godt, at der ikke er ét bestemt regelsæt for, hvordan CSR kommunikeres bedst. Det er i stedet op til den enkelte virksomhed at vurdere, hvordan og ikke mindst hvornår de succesfuldt kan bidrage.

    CSR kommunikation for banker kan være et særligt følsomt tiltag. Jeg mener, at bankernes donationer til Landsindsamlingen kolliderede med den aktuelle negative omtale i diverse medier. DSB er et eksempel på en virksomhed, som tog stilling til interessenterne og vurderede timingen. De trak sig derfor ud af indsamlingen i år, p.g.a. økonomi og en varslet fyringsrunde kort tid inden.

    Jeg mener, at CSR kommunikeres bedst, ved at udarbejde en CSR kommunikationsstrategi og herunder overveje omverdens mulige reaktioner. På denne måde kan du få klarlagt, eventuelle fordele og ulemper ved det enkelte CSR tiltag.
    Jeg er sikker på, at det er et emne vi kommer til at se meget til i fremtiden. Indtil videre er der gode cases og artikler at finde på internettet.

  3. Styrken i kunder, der kan lide dig siger: 11. november 2013

    […] kan også arbejde mod et fælles mål med dine kunder ved at benytte dig af CSR. Ved at samarbejde med dine kunder, skaber I et stærkere bånd, og de vil synes bedre om […]

  4. […] CSR […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team