Sådan undgår du at tabe konvertering på din værdisætning

(2) Kommentarer13. oktober 2011 under Allgemein

Sådan undgår du at tabe konvertering på din værdisætning
5(100%) 2 votes


Kommunikerer du din værdisætning som en mus – eller måske… som en mus?  – Der er en verden til forskel! Læs videre og forstå, hvordan dette kan være en af hovedgrundene til, at du ikke har den konvertering, du kunne ønske dig.

Let’s face it – Konverteringsoptimering som fuldtidsarbejde kan nogle gange betyde, at min faglige stolthed bliver sat exceptionelt meget på prøve – ikke som mange tror, på grund af kunder, der ikke lige forstår, hvad det handler om, men mere på grund af kundernes potentielle kunder – altså de besøgende.

De vælger nogle gange helt at trodse alt, hvad der hedder ”best practice” – og næsten mirakuløst undgå de ellers veltilrettelagte virkemidler, der gentagne gange har vist sig at være ganske effektive andre steder.

Det er i tider som dette, at man får en fornuftig og realistisk ydmyghed overfor den opgave, det nu er engang at kommunikere præcist til et bredt, broget publikum. Jeg oplever tit, at følgende problemstilling ikke er blevet tænkt godt nok igennem:

Helhedsopfattelsen af værdien er ikke den samme som den kommunikerede

Værdisætning er en af de mest centrale elementer indenfor konverteringsoptimering. Her taler jeg ikke om prisen, men derimod om den værdi som produktet eller ydelsen leverer til den enkelte besøgende. Problemet opstår, når opfattelsen af værdien hos den besøgende afviger stærkt fra den værdi, som var tiltænkt.

For at illustrere denne problemstilling vil jeg bede dig om at finde et papir og en kuglepen frem.

Jeg vil bede dig om at lukke øjnende, sætte kuglepennen på dit papir og tegne en mus – uden at åbne øjnene – HUSK ikke at læse videre før du har gjort dette – ellers snyder du jo bare.

Har du gjort det?

Nu kommer mit dilemma – jeg ved ikke, om du har tegnet en mus – altså den med en hale og to ører, eller en mus – sådan en man styrer sin computer med. Samme ord – to vidt forskellige ting.

Når du ikke oplever, at dine besøgende gør det, som du var sikker på, de ville gøre – så overvej, om den værdi, du kommunikerer, kan opfattes anderledes af de besøgende end det, du selv opfatter den som.

Spørg dine besøgende, hvad der er vigtigst

En god måde at komme lettere til bunds er ved at spørge, nemt og enkelt, hvad er vigtigst? Men undlad at lade dem dvæle for længe. Derfor gør jeg altid følgende:

Find, via dine tidligere hypoteser – eller via nye øjne på udfordringen – 6 elementer, der kan skabe værdi for de besøgende, såfremt de konverterer (køber, tilmelder sig osv.).
Brug eksempelvis www.kissinsights.com til at levere dem 3 af gangen i første omgang (altså værdi 1-3, dernæst 4-6) i et mikrospørgeskema, der gør det nemt for den besøgende at svare.

Spørg eksempelvis i et letforståeligt sprog:

Før jeg handler, er det vigtigste for mig:

a) Jeg får pakken leveret i morgen

b) (produktet) kan (gøre hvad)

c) Jeg ikke skal ned og købe det i en butik

Når både værdi 1-3 og 4-6 har givet et resultat – tager du vinderne fra hver kategori og kører selvstændigt op imod hinanden. Så har du et meget bedre udgangspunkt til dine besøgendes opfattelse af din værdisætning – og et bedre udgangspunkt til at øge din konvertering.

Det skal dog siges, i disse mikrospørgeskemaer, må du aldrig – og jeg gentager ALDRIG – spørge til prisen – fordi du kan være sikker på, at svaret ikke passer. Alle vil altid have det billigere, når de bliver spurgt, men de handler ikke kun ud fra denne værdisætning.

Undgå også altid at blive for bred i dine værdier. ”Kvaliteten er i top” er bredt og unuanceret, mens ”Krank-akselens levetid under stresspåvirkning” er meget specifikt og til at forholde sig til – på godt og ondt.

Jeg runder af med et favoritcitat, jeg har hængende på væggen.

People only use money as a determining factor when they have nothing else on which to base their decision

– D. Lorenzo

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

Sådan undgår du at tabe konvertering på din værdisætning
5(100%) 2 votes

Kommentarer

  1. […] der skal opfordre dine besøgende til at udfylde din form og konvertere, er ekstrem vigtig. Din værdisætning skal besvare spørgsmålet: “Hvad får jeg ud af at udfylde denne formular?”. Du må ikke tro, […]

  2. […] ting er vigtigere for dit website end andre. Dette gælder bl.a. dine call-to-actions, din valueproposition eller dine formularer. Visuelt hierarki hjælper dig med at vise dine besøgende, hvor de skal […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team