Sådan tilføjer animerede GIF’er liv på dit website

(1) Kommentar27. januar 2014 under Content Marketing, Convert, LPO

Sådan tilføjer animerede GIF’er liv på dit website
4.78(95.56%) 9 votes

Pinterest annoncerede for et par dage siden, at animerede GIF’er nu understøttes på deres platform. En nyhed, der vidner om, at GIF’en ikke længere er den udskældte version af sig selv, som vi kender den fra web 1.0 og introduktionen af internettet til den brede befolkning i 90’erne. Brug dem til at forbedre brugeroplevelsen på dit website og i din markedsføring. 

Animeret GIF – kort fortalt

En animeret GIF er en billedfil i bevægelse. Eller rettere sagt: Det er en serie billeder, der kan skabe illusion af bevægelse – du kan også bruge dem på alternative måder, ved f.eks. at bruge tekst eller skabe illusion af bevægelse – altsammen noget, vi kommer ind på senere i dette indlæg.

americanflag

dancingbaby2

Dengang, vi lærte internettet at kende, blev animerede GIF’er brugt til at få flag til at flagre eller ild til at blive levende. Det var blinkende stjerner og dansende babyer. Alt sammen lige så pixeleret som resten af vores online verden.

I dag kan de noget mere. I dag kan du bruge fotografier og gøre dem levende. På mange måder minder de mig om billederne i Harry Potter – små levende sekvenser eller billedserier.

The_Evening_Prophet

Fordele ved brug af animerede GIF’er i din markedsføring

Som marketingansvarlig kan du drage fordel af animerede GIF’er i din markedsføring på en række forskellige måder. Billeder i bevægelse skaber opmærksomhed, hvilket er en af årsagerne til, at animerede GIF’er er blevet populære igen.

I de fleste tilfælde er video mere effektivt end billeder. Problemet med video er dog, at vi sjældent ser dem til ende. Det kræves også ofte, at vi aktivt klikker “play”. Video er desuden dyr at producere, hvis det skal være lækkert og gennemført.

En animeret GIF ligger et sted mellem et fotografi og en video. Det har tilgængeligheden fra et billede og det levende fra videoen. Med vores dalende koncentration og opmærksomhed, er denne kombination oplagt, når der er elementer på dine websider, du gerne vil tiltrække ekstra opmærksomhed til.

Gør effektiv brug af animerede GIF’er

Der findes en række måder, du kan inkorporere animerede GIF’er på dit website for at skabe mere dynamik, uden det bliver en påmindelse om, hvad vi gjorde galt i 90’erne. Brug dem på elementer, hvor du ønsker at skabe ekstra opmærksomhed. Hold dig derfor til maks én GIF pr. side.

  • Storytelling

Storytelling har længe været en måde at skabe større engagement, fordi vi i højere grad taler til folks følelser, når vi fortæller relatérbare historier. Du kan fortælle historier med billeder, men ved at gøre det med animerede billeder, skaber du en ekstra dimension, der gør det lettere at forestille sig hele forløbet.

story

  • download-trendguide-gif

    Call-to-actions

Dit call-to-action er som regel et af de vigtigste elementer på hver side af dit website. Prøv at eksperimentere med at gøre det mere synligt ved hjælp af animationer. Husk først at splitteste, før du implementerer noget permanent.

  • Forklaringer

Vi har tidligere været inde på effekten af infografikker her på bloggen. Du kan også bruge animerede GIF’er til at skabe større forståelse af, hvad dit produkt kan, ved at lave animerede infografikker. Gerne som alternativ til video.

  • Forskellige vinkler af produkter

Du kan også bruge GIF’er i stedet for et statisk billede til at vise forskellige vinkler af dit produkt. Det kan være, at der er særlige detaljer, man ikke lige lægger mærke til eller andet, du ønsker at sætte fokus på.

  • movement

    Stemning

Med GIF’er kan du skabe liv ved at lave bevægelse i baggrunden af et still-billede eller ved at vise øjeblikke fra eksempelvis en film – uden at bruge video. Du kan skabe en stemning på baggrund af disse øjeblikke. En stemning, det kan være svært at fange ved hjælp af blot et enkelt frame.

  • E-mail

Til sidst vil jeg nævne brugen af GIF’er i e-mailmarkedsføring. Test dig igen frem og se, hvad animerede GIF’er kan gøre for din click-through-rate – ifølge en splittest udført af BlueFly performede en e-mail med en animeret GIF 12% bedre end versionen uden.

Værktøjer til at animere GIF’er

For at komme godt i gang med selv at skabe animerede GIF’er på dit website, skal du først udvælge en række frames / en serie billeder til din animerede GIF. Det kan være en stump video, du synes er passende, eller andet relevant. Brug gerne eksemplerne fra dette indlæg som inspiration.

Når du har valgt, hvilke billeder din GIF skal bestå af, har du en række valgmuligheder. Har du Photoshop installeret, kan du bruge deres værktøj. Der er en udmærket vejledning til, hvordan du gør, her.

Alternativt er der en række online værktøjer til at skabe animerede GIF’er: Både Make a GIF og GIFninja er pædagogiske og brugervenlige. Ønsker du blot at animere tekst, kan du gøre brug af eksempelvis TypePop.

Faldgruber

Der er også faldgruber ved at bruge animerede GIF’er på dit website. Overdrevet brug kan gøre dit website langsomt og på den måde øge din bounce-rate, fordi besøgende opgiver at loade dit indhold.

Placeringen af dine animerede elementer har også en indflydelse. Hvis du placerer dem, hvor bannerannoncer som regel bliver placeret, er der risiko for, at de bliver underlagt bannerblindhed.

Kommunikér dit budskab visuelt

Visuel kommunikation kommer i mange former (og farver) og kan være med til at understøtte dit budskab og dermed din forretning. Forkert brug kan dog ligeledes modsige dit budskab og på den måde undergrave formålet. Hos Atcore optimerer og tester vi din kommunikation. På den måde er du altid sikker på, at ændringer er forbedringer og ikke blot penge ud af vinduet.

Få hjælp til at optimere dine vigtigste sider, så visuel stil, kommunikation og budskab hænger sammen og formulerer værdien i at handle med dig. Skriv til hej@atcore.dk eller ring til 6060 4444 og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan tilføjer animerede GIF’er liv på dit website
4.78(95.56%) 9 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] Læs også, hvordan du skaber mere liv på dit website med animerede GIF’er. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team