Sådan skriver du overskrifter, der skaber værdi og trafik

(6) Kommentarer4. juni 2013 under Inbound Marketing, Kommunikation, Konverteringsoptimering

Sådan skriver du overskrifter, der skaber værdi og trafik
5(100%) 7 votes

En af grundstenene i inbound marketing er blogindlæg. Ikke mindst hos os selv. Det betyder, at vi lægger meget energi i at skrive interessant og værdiskabende indhold til vores læsere. Der ligger dog noget arbejde bag, inden folk ender med at læse selve indlægget.

To vigtige ting er, hvordan du formidler budskabet, når du deler et indlæg og så det call-to-action, der knytter sig dertil. I dette indlæg vil du få indsigt i endnu en vigtig faktor: Overskrifter.

Det gælder ikke kun, når du blogger. Det har betydning for alle dine sider (herunder produktbeskrivelser o.lign.). En ting er det SEO-mæssige perspektiv, en anden er, hvad der giver folk lyst til at læse dit indhold.

Overskriften fungerer som et call-to-action

Når du deler dit indhold på sociale medier, og når folk finder dit indhold på Google, medfølger der som regel en kort beskrivelse af dit link sammen med overskriften på din artikel / blogindlæg / produktbeskrivelse. Her under har jeg samlet et par eksempler fra Facebooks og Googles søgeresultater.

 

Som du kan se, bliver folk præsenteret for dit indhold ved at fremhæve overskriften på indlægget. Det er altså det første, folk ser, inden de klikker sig videre, og er på den måde med til at bestemme, om dine artikler skaber trafik eller ej.

Skriv overskriften efter  artiklen

Et godt råd, når du skriver indhold, er at vente med at give det en endelig overskrift, til du har færdiggjort selve indholdet. Det er fint, at du har en generel idé om, hvad indholdet skal handle om, men det er altid en god idé at vente med at give det en endelig overskrift, til du er færdig med at skrive. På den måde kan du bedre afgøre, hvad kerneværdien i indholdet er.

Gode overskrifter formidler værdien

Hvad får folk ud af at læse dit indhold? Det spørgsmål bør du stille dig selv, hver gang du skal skrive en overskrift. Det er vigtigt, at dit indhold løser et problem. Det kan være, læseren er dårlig til at lave mad. Hvordan løser du vedkomnes problem?

Hvis det er overskriften på en produktside, hvad får læseren så ud af at købe dit produkt? Bliver hun sommerklar? Surfer hun bedre? Laver han bedre mad? Lav en liste med fordele og udvælg den stærkeste.

Ud fra den, kan du nu formulere din værdisætning. Din værdisætning fortæller læseren, hvad der er det vigtigste take-away, som han eller hun får ved at læse dit indhold. Hvis den bedste grund til at læse indholdet er, at læseren bliver bedre til at lave mad, så formulér det i en sætning alá; “Bedre mad laves med vores kogebog”. Den behøver ikke være perfekt, den kan stadig pudses af.

Brug aktivt sprog

Når du så har skrev første udkast, er det vigtigt, at du tænker sætningen aktivt og henvendt til brugeren. Dvs. bydeform (brug, bliv, få) og nutidsform (bruger, bliver, får). Ved at skrive aktivt bliver indholdet mere levende. Din overskrift kunne således omformuleres til: “Lav bedre mad med vores kogebog”.

Henvend dig 1:1

Skriv direkte til læseren. Brug “du” og “dig” i stedet for “man” eller “jer”. Ved at skrive 1:1 bliver dit indhold mere vedrørende og i øjenhøjde. Overskriften kunne således ændres til “Sådan bliver du bedre til at lave mad”.

Giv modtageren noget

De flest kan godt lide at modtage noget. Derfor virker ord som “få” i en overskrift som regel godt. Derudover kan tal være med til at bryde teksten op og gøre din overskrift ekstra tiltrækkende. På den måde kunne din overskrift ende som: “Få 10 tips der gør dig bedre til at lave mad”.

Når godt nok er nok

Personligt kunne jeg snildt bruge al min tid på at optimere overskrifter og teste forskellige muligheder og version. Din overskrift er vigtig, men somme tider kan den også blive så optimeret, at den bliver unaturlig. Lyder din overskrift ikke intuitivt tiltalende efter din gennemgang, har du måske overoptimeret. Omformulér den, så den igen giver modtageren lyst til at læse den.

Test

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din overskrift får flere konverteringer eller ej, er det altid en god idé at teste dit indhold.

Huskeliste

Hvis du gennemgår nedenstående tjekliste, når du skriver overskrifter, så er du rigtig godt på vej:

  • Skriv indholdet først

  • List alle fordelene ved at læse indholdet

  • Vælg den stærkeste fordel

  • Formulér din værdisætning

  • Omformulér den, så den er aktiv

  • Henvend dig direkte til modtageren

  • Giv læseren noget

  • Er den stadig naturlig?

  • Test

Det er vigtigt at huske, at det ikke nødvendigvis er en god idé at bruge alle punkterne i samme overskrift. Det er vigtigt, at det lyder naturligt og tiltalende.

Få optimeret dine overskrifter

Vil du være bedre til at skrive gode overskrifter? Vi hjælper dig med at optimere indholdet og laver bl.a. workshops, hvor vi arbejder med dine overskrifter og tekster, så de taler til dit publikum og giver flere lyst til at læse dem. Læs mere om vores løsninger inden for indholdoptimering her.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan skriver du overskrifter, der skaber værdi og trafik
5(100%) 7 votes

Kommentarer

  1. BureauBureau.dk siger: 5. juni 2013

    Super indlæg…med en god overskrift naturligvis.

    • Denice siger: 12. november 2013

      Tak!

  2. Nicky, Autocom siger: 20. juni 2013

    Hej Denice
    Fin artikel.
    Overskrifter bliver man aldrig rigtig færdig med at twiste 🙂
    Nicky, marketingchef (Bilpriser.dk og Autocom.dk)

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Nicky.

      Tak! Ja – der kan virkelig gå nørderi på et helt nyt niveau i den 😉 Jeg kan snildt bruge lang tid på en overskrift, hvis jeg ikke tager er forsigtig.

      Godt at se, at du følger med på bloggen! Jeg er ked af, at jeg har været så længe om at svare.

  3. […] har skrevet om overskrifter før og om, hvor vigtige de er for dine sidevisninger og trafik. En god måde at optimere dine […]

  4. Atcores bedste blogindlæg i 2013 siger: 23. december 2013

    […] #5: Sådan skriver du overskrifter, der skaber værdi og trafik […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team