Sådan skaber du værdi med infografikker

Infographic bot

(5) Kommentarer7. oktober 2013 under Content Marketing, Inbound Marketing, Infographics

Sådan skaber du værdi med infografikker
5(100%) 3 votes

Ovenpå vores infografik om Facebook for et par uger siden, har vi fået mange henvendelser på, hvordan man skaber værdifulde infografikker, og hvad der skal til for at finde den rette vinkel. En, der både skaber værdi for dine læsere og for dig som afsender. I dette indlæg giver vi dig en introduktion til, hvad en infografik skal indeholde, samt hvad du som udgangspunkt skal tilbyde dine læsere.

Vælg et interessant tema

Hvad interesserer din kernemålgruppe? Hvilket emne vil være værdiskabende for dem at få en dybere introduktion til? Vælg et tema, der både er interessant for din målgruppe og for dine målsætninger.

Infografikker handler om at simplificere komplekse tal eller processer, så alle kan forstå, hvad det handler om, og hvorfor det er vigtigt. “Det” kan eksempelvis være et produkt, du tilbyder.

Her har vores AD’er eksempelvis illustreret A/B splittesting i vores infografik om landingpageoptimering.

Vælg, hvilken historie du vil fortælle

Der er overordnet set to typer infografikker: De statistik- og de procesbaserede. Uanset hvilken slags, du vælger, er det vigtigt, at du tager stilling til, hvilken type historie du ønsker at fortælle. Vil du skabe en infografik, der er fokuseret på en interessant udvikling i tal f.eks. over tid, eller vil du fokusere på en proces? Ovenstående eksempel er en process, hvor nedenstående om Facebook er fokuseret på statistikken bag.

Find den rette information

En stor del af arbejdet ligger i at finde den helt rigtige data til din infografik. Det kræver dybdegående research for at identificere de rette og mest pålidelige kilder. Det er vigtigt, at du finder relevante tal, der understøtter den historie, du ønsker at fortælle.

Analysér dataen

Når du har samlet en masse information, er det vigtigt, at du analyserer den og udvælger, hvilke tal eller processer der er interessante at illustrere. Det er med sikkerhed ikke al informationen, du har indsamlet, der er lige interessant, men det er ikke sikkert, at det er til at gennemskue fra første øjekast.

Opbyg din historie

En effektiv infografik kan mere end at være flot. Den skal helst tage læserne i hånden og føre dem igennem en række komplekse koncepter, så de bliver klogere uden at kede sig på halvvejen. Det gør du ved at tænke rækkefølgen af din information ind i din skitse. Hvornår giver det mest mening at få hvad at vide?

Opbyg den visuelle stil

Når du ved, hvilke ting du vil fortælle hvornår, kan du endelig begynde at sætte tingene op visuelt. Overvej, om der er visuelle elementer i din brandidentitet, du kan genbruge såsom farver, skrifttyper, ikoner osv. Husk, at du altid bør tilføje dit logo, så ingen er i tvivl om, hvem afsenderen er.

Præsentér dataen interessant

Her må du gerne tænke ud af boksen. I stedet for at bruge traditionelle pie-charts, kan du så sammenligne tallene på en ny og spændenden måde?

Sæt det også gerne i perspektiv til folks hverdag. Hvor mange gange kan man nå til månen og tilbage på de kilometer, medarbejderne i danske virksomheder bruger på at pendle til arbejde? (For nu at tage et relevant emne i forhold til noget, vi arbejder på for en kunde).

Ved at sætte tingene i perspektiv giver du læserne en “wow”-fornemmelse, der giver dem lyst til at dele din infografik med venner og bekendte.

Distribuér din infografik

“Build it and they will come!”. Sådan ser virkeligheden desværre ikke ud. Det er vigtigt, at du distribuerer din infografik på samtlige platforme, du har tilgængelig. En håndfuld eksempler kunne være:

  • Dit website

Du skal naturligvis gøre din infografik tilgængelig på dit website. Selvom den er målrettet en printkampagne, bør du stadig lægge den op på din blog eller lignende. Du vil blive overrasket over, hvor meget trafik, den kan trække, hvis du formår at distribuere den gennem andre relevante kanaler.

  • Sociale medier

Sociale medier er oplagt til alt dit content – herunder infografikker. Opslå det gerne som sponsoreret opslag, så du når ud til flere.

  • Email

Har du leads eller kunder, der tidligere har vist interessant for det emne, du har brugt tid og ressourcer på at illustrere, så send dem en mail med din infografik. Husk, at du naturligvis skal have en permission og ikke bare må sende til hvem-som-helst, der kunne have interesse. Du bør ligeledes tilføje infografikken i dit nyhedsbrev, selvom det muligvis når bredere ud.

De fleste kan lide at blive klogere, og har du udført dit arbejde godt nok, vil din infografik opnå netop dette.

  • PR

Du kan både benytte dig af systemer, der sender din pressemeddelelse bredt ud og direkte henvendelser til journalister. Eksempler på systemer er MyNewsDesk eller Presswire. Det virker dog allerbedst, hvis du har gode relationer til journalister, du ved, har interesse for netop det felt, du har illustreret.

PR-meddeleser virker bedst, hvis du kan præsentere tal, der ikke er offentliggjorte endnu eller på anden vis er eksklusive.

  • Events

For at få mest ud af din indsats, kan det være en god idé at invitere til en dag, hvor du gennemgår tallene for potentielle og kernekunder eller samarbejdspartnere for din virksomhed. Det gælder især, hvis du er afhængig af dine partnere eller har et komplekst produkt, hvor beslutningsprocessen er lang.

Husk at følge op med relevante lead-flows

Infografikker er rigtig gode til at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed. Hvorfor ikke samle dine besøgende op, så du kan følge op på deres interesse senere hen? Det kræver dog, at du skaber noget indhold, der gør det interessant for dem at afgive deres email til senere henvendelser.

Hos Atcore hjælper vi med alle former for content

Har du brug for hjælp til hele eller dele af den process, jeg lige har forklaret? Så ring på 6060 4444 eller skriv os en mail til hej@atcore.dk, så giver vi et tilbud på baggrund af dine behov. Det kan være, at du har en dygtig researcher siddende, og kun har behov for illustrationerne. Det kan også være omvendt – at din AD’er blot mangler tal at arbejde med.

Vi hjælper også gerne med udformningen af opfølgende content, der giver dig permissions. Har du blot brug for sparring og vejledning, står vi også til rådighed.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan skaber du værdi med infografikker
5(100%) 3 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. […] ud. Content kan være mange ting – det kan være blogindlæg og artikler, billedgallerier og infografikker, podcasts og video, men også længere udgivelser som e-bøger og guides. Det vigtigste er, at dit […]

  2. […] Sådan skaber man værdi med infografik. Artikel fra medie- og reklamebureauet Atcore: http://atcore.dk/blog/sadan-skaber-du-vaerdi-med-infografikker/ […]

  3. […] har tidligere været inde på effekten af infografikker her på bloggen. Du kan også bruge animerede GIF’er til at skabe større forståelse af, hvad […]

  4. Infografik og datavisualisering | . siger: 18. september 2014

    […] Tips til at lave infografik. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team