Sådan skaber brugeranmeldelser tryghed og øger konverteringerne

Ingen kommentarer3. februar 2014 under Konverteringsoptimering, LPO, user experience

Sådan skaber brugeranmeldelser tryghed og øger konverteringerne
5(100%) 2 votes

Hvad gør du, når du overvejer at købe et produkt? Sætter du dig grundigt ind i, hvad pågældende produkt kan, er lavet af eller tilfører af værdi til netop din tilværelse? Næppe.
I stedet spørger du. Du spørger dine venner, din familie, dit netværk på Facebook og Twitter. Og du spørger vores allesammens bedste ven, Google, der som regel står klar med en række anmeldelsessites og debatfora, hvor du kan få andres meninger om produktet, du overvejer at købe.

Når vi som forbrugere (og mennesker) skal tage beslutninger, er i vi i høj grad påvirket af andre menneskers holdninger. Dette gælder i særdeleshed i købssituationer, hvor andre brugeres erfaringer og anmeldelser nemt kan være afgørende for, om vi – og dermed dine kunder – køber et produkt eller ej. Det er nemlig bevist, at kundeudtalelser på et købssite skaber større tryghed hos brugeren – og denne tryghed øger motivationen for at købe.

Inkluderer du ikke anmeldelser på dit site, er brugeren tilbøjelig til at søge information andre steder (på nettet). Det gør, at han eller hun bliver nødt til at forlade dit site – og chancen for en konvertering forringes.

Sørger du derimod for at inkludere tilstrækkelig mange tryghedsskabende elementer på dit site, kan du drage fordel af den øgede konverteringsrate, som trygheden kan føre med sig.

6 måder at implementere brugeranmeldelser på dit site

Du kan inkludere brugeranmeldelser på dit site på flere forskellige måder. Her kommer seks eksempler på, hvordan du kan skabe mere tillid hos dine besøgende ved at bruge andre menneskers mening som argument:

Brugeranmeldelser

En nem måde at inkludere brugeranmeldelser på dit website er med et plug-in fra f.eks. Trustpilot (eller et andet anmeldelsessite). Stjerne-funktionen og 10-skalaen giver brugeren et hurtigt overblik over andres holdning til dit produkt, og da mange kender Trustpilot i forvejen, indgyder logoet tillid i sig selv.

Hvis du vælger et plug-in bør du overveje, at en kobling til Trustpilot er meget gennemsigtig. Denne gennemsigtighed er et tillidsskabende element, men du er aldrig beskyttet mod negative anmeldelser. Sørg derfor for at være forberedt på, hvordan du vil håndtere eventuelle negative anmeldelser.

Citater og kundeudtalelser

Du kan også vælge at inkludere statiske kundeudtalelser og citater på dit site. Det kan f.eks. være citater fra tidligere kunder eller samarbejdspartnere. Fordelen ved statiske citater er selvfølgelig, at du selv kan kontrollere, hvad der bliver offentliggjort på dit site. Husk dog, at udtalelserne skal være reelle, og at overdrevent positive anmeldelser kan have modsat effekt end den, du ønsker.

Anbefalinger

Stadiet over en anmeldelse er en anbefaling. En anden bruger har afprøvet et produkt, og havde så god en oplevelse, at han vil stå inde for ikke bare at anmelde, men at anbefale det til andre. Disse anbefalinger kan f.eks. foregå via sociale medier.

Da vi som mennesker tillægger mere værdi til anmeldelser fra folk, vi kender, kan du med fordel bruge et Facebook-plugin på dit site til at vise brugeren, at hans venner synes godt om dit produkt.

Her bruger TripAdvisor f.eks. plug-in’et til at fortælle, at nogle af mine venner har besøgt en bestemt destination.

Cases

Har du med et mere kompliceret produkt at gøre, kan cases med rette fungere som en slags anbefalinger. Ved at beskrive en anden person eller virksomheds problem – og hvordan I har løst dette problem – skaber cases et tryghedsskabende element, idet de bekræfter, at andre har afprøvet dit produkt med et positivt resultat.

Certificeringer

Hvis du, virksomheden eller nogle medarbejdere er certificerede inden for et felt, så husk at vise det til brugeren. En certificering fungerer som en anmeldelse fra en offentlig og/eller anerkendt instans.

Brug gerne logoer fra kendte partnere som f.eks. Google eller statslige godkendelser som CE eller Svanemærket. Denne form for verificering af din ydelse eller dit produkt skaber tillid.

Tal

Vis dine potentielle kunder, hvor mange andre, du allerede har hjulpet med din service, eller hvor mange andre brugere, der allerede har købt dit produkt. Har mange andre købt et produkt, skabes der social proof for, at produktet er relevant – og at pågældende bruger også trygt kan købe det.

I vores tidligere indlæg om social proof kan du læse mere om, hvordan du bl.a. også kan implementere elementer af brugeranmeldelse som en del af din mersalgsstrategi, og i dette indlæg kan du læse om, hvordan brugeranmeldelser kan øge effektiviteten af dine AdWords-annoncer.

Få hjælp til at bruge anmeldelser på dit site

Vil du gerne have implementeret brugeranmeldelser på dit site? Men ved du ikke helt, hvordan du skal gribe det an? Hos Atcore har vi hjulpet mange kunder med at optimere deres sites og øge deres konverteringsrate, bl.a. ved hjælp af kundeanmeldelser. Ring til os på 6060 4444 eller skriv en mail på hej@atcore.dk og få en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at øge trygheden på dit site.

Om forfatteren

Katrine

Copywriter

Katrine er vores sprogekspert og skriver med en nørdet tilgang om sprog og kommunikation, samt hvorfor god og korrekt kommunikation er afgørende for virksomhedens succes.
Se profil ›

Sådan skaber brugeranmeldelser tryghed og øger konverteringerne
5(100%) 2 votes

Tags: , , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team