Sådan sælger du mere ved at tilføje en dårligere version af dit produkt

Ingen kommentarer17. december 2012 under Convert, Konverteringsoptimering

Sådan sælger du mere ved at tilføje en dårligere version af dit produkt
4.9(98%) 10 votes


Find ud af, hvorfor Rom uden kaffe gør Rom mere interessant end Paris, og hvordan det kan hjælpe din konvertering i din online-forretning.

Læs, hvordan en lidt dårligere valgmulighed hjælper dig med at score i byen, vælge din næste storbyferie, og ikke mindst øge konverteringen på dit website – helt ubevidst.

Da Dan Ariely var en ung knægt bosat i Israel ændredes hans livs sig drastisk en ganske almindelig fredag eftermiddag.

En eksplosion af magnesium efterlod ham med tredjegradsforbrændinger på 70% af kroppen, mange års ulidelige smerter i hospitalssengen og et drastisk ændret udseende.

Dan skulle igennem mange smertefulde daglige rutiner og beskriver selv, at han i den periode følte sig så meget anderledes, at han begyndte at se på andre menneskers adfærd i et helt andet lys. Som om han ikke var en del af os, men stod på sidelinjen og mere objektivt kunne se de irrationelle fejl, vi som mennesker lavede.  Det gav ham interessen for at undersøge vores beslutningsprocesser, og hvordan de påvirkes.

Her er 3 af hans forsøg, der viser, hvordan såkaldt asymmetrisk dominans har en kraftig påvirkning i forhold til de valg, vi foretager os.

Tag en lidt grimmere ven/veninde med i byen, og scor mere

I et experiment tilbage fra 1999 tog Dan og hans kolleger billeder af 2 studerende og spurgte en række personer, hvem de helst ville date. Billederne herover er computergenererede billeder – lavet for at respektere de oprindelige studerendes ønske om anonymitet – men fremgangsmåden, og resultaterne, er de samme.

Når folk blev spurgt, hvem de bedst kunne lide af Tom og Jerry, var svarene meget blandede. Så tilføjede forskerteamet en lidt grimmere version af Jerry og placerede ham mellem de oprindelige ansigter.

Resultatet var klart med det samme. Når den lidt grimmere version af Jerry var med, blev Jerry lige pludselig meget mere attraktiv, og langt flere valgte ham fremfor Tom.

Det samme gjorde sig gældende når forskerne lavede en lidt grimmere version af Tom.

Konklusionen er, at når en lidt grimmere version af en af testpersonerne er med, bliver denne testperson automatisk mere interessant at date.

Rom er mere interessant end Paris, når Rom uden kaffe er med

Samme eksperiment kørte Dan og hans kolleger på spørgsmålet om testpersonerne helst ville til Rom eller til Paris – med alle udgifter betalt. Svarene var spredt ud mellem de to, indtil forskerne indførte en valgmulighed mere; Rom med alt betalt, undtages kaffen på hotellet.

Forringelsen – rent rationelt – burde ikke være så stor, men effekten var mærkbar. Langt flere foretrak Rom, når Rom uden kaffe var med og Paris, når Paris uden kaffe var med.

Hvordan asymmetrisk dominans kan øge din konverteringsrate

Hvis du har en online-forretning, hvor der skal vælges mellem forskellige pakker eller abonnementstyper, får du rigtigt meget ud af at tænke asymetrisk dominans ind i din kommunikation.

Sørg for at lave en pakke, der ligner den pakke du helst vil sælge, og gør den lidt mindre attraktiv. Lav den til et direkte irrationelt forkert valg og se, hvordan din konvertering på den pakke du helst vil sælge hopper i vejret.

Asymetrisk dominans er bevist igen og igen igennem årenes løb. Blandt andet i dette tilfælde hvor en ny, bedre og markant dyrere brødmaskine fik salget af den oprindelige brødmaskine til at eksplodere.

Om forfatteren

Karsten Lund

CRO & LPO Specialist

Karsten er konverteringsoptimeringsekspert og bruger tiden på at optimere landing pages. Hans blogindlæg er relevante og giver dig en indsigt i adfærdsanalyser og brugerens motivation til at konvertere
Se profil ›

Sådan sælger du mere ved at tilføje en dårligere version af dit produkt
4.9(98%) 10 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team