Sådan reducerer du spildte annoncekroner med søgeudtryk

(3) Kommentarer2. juli 2012 under AdWords, SEM

Sådan reducerer du spildte annoncekroner med søgeudtryk
5(100%) 4 votes


Jeg har en del venner, der er selvstændige og selv sidder og håndterer deres AdWords konti. Vi får os i ny og næ en god AdWords snak, hvor jeg får lidt indsigt i, hvad de sidder med af både gode oplevelser og udfordringer.

En ting, jeg har bidt mærke i ved faktisk alle, jeg har snakket med, er, at ingen kender til Google AdWords søgeudtryksrapport.

Det synes jeg selvfølgelig er rigtig ærgerligt, da det sparer én for en masse ligegyldige klik og spildte annoncekroner.

Lad os tage et nærmere kig på AdWords søgeudtryk.

Hvad er søgeudtryk?

Søgeudtryk er søgeord, som bliver brugt af brugerne, der udløser dine annoncer.

Søgeudtrykket er nødvendigvis ikke et søgeord, du har med i din/dine kampagne/kampagner, men det vil stadig udløse en annonce på baggrund af nogle af dine eksisterende søgeord.

Tit vil det være et eksisterende søgeord i broad match/fleksibel søgning, der trigger en masse forskellige kombinationer. Til tider kan Google også selv byde ind med, hvad de mener, der er relevant for din forretning.

Har du således ikke fokus på disse søgeudtryk, kan de blive en dyr fornøjelse.

Hvor kan du se dine søgeudtryk?

Du kan finde dine søgeudtryk under fanen ”Søgeord”. Lad os bare starte på konto-niveau lige, når du har logget ind.

  • 1. Klik på fanen ”Søgeord”
  • 2. Dernæst klik på knappen der hedder ”Søgeordsdetaljer” -> ”Alle”. Den finder du under fanen ”Søgeord” nedenunder din graf
  • 3. Nu kan du se din liste med søgeudtryk

Hvad gør du nu med dine søgeudtryk?

Der er sandsynligvis nogle søgeudtryk, der springer i øjnene med det samme, og får dig til at tænke: ”Har jeg brugt penge på det?”

De søgeudtryk skal vi naturligvis sørge for ikke kommer igen. Samtidigt kan der også være søgeudtryk, du ikke har med i din konto, og som giver rigtig god mening. Dem skal vi selvfølgelig også arbejde med.

De dårlige søgeudtryk

Vi skal have fundet frem til de dårlige søgeudtryk og tilført dem i kontoen som negative søgeord. Det kan du gøre på lidt forskellige måder. Jeg arbejder altid i Google AdWords Editor. Har du ikke stiftet bekendtskab med den, vil det være en rigtig god idé at kigge nærmere på den. Dog ikke endnu! Nu skal vi først have styr på de dårlige søgeudtryk.

Start med at vælge en god lang periode. Det kan sagtens være hele den periode du har annonceret. Jo mere data, jo bedre.
Sortér derefter du din liste efter pris. Herefter kan du se, hvilke søgeudtryk der har brugt flest af dine annoncekroner.

Nu handler det om at gå listen igennem og finde de irrelevante søgninger. Umiddelbart vil jeg anbefale, at du har et tekstprogram åbent (eks. Note/textedit), hvor du kan skrive en liste med de negative søgeord, du ikke skal have med. Husk: Der kun må være et søgeord pr. linje. Det kommer dig til gavn senere.

Et par eksempler:

Jeg har en kampagne, der kun omhandler herreskjorter til jakkesæt. Jeg åbner min søgeudtryksrapport og sorterer efter pris.
De første par søgeudtryk jeg falder over på min liste er:

  • western skjorte
  • cowboyskjorte
  • skjorter til damer

Ingen af disse søgninger er relevante for min butik, men de udløser en annonce, fordi jeg har skjorte og skjorter i broad match/fleksibel søgning.

Nu vil jeg sikre mig, at jeg fremover ikke får klik på søgninger, der indeholder disse tre søgeudtryk. I stedet for at tilføje hele søgeudtrykket (f.eks. western skjorte) som negativ, vil jeg kun benytte western, cowboy og dame som negative søgninger. Dermed kan jeg være sikker på, at alle søgninger, inklusiv disse ord, ikke udløser en af mine annoncer.

Når du har været listen igennem på pris, vil jeg anbefale, at du sorterer listen på visninger. Er der irrelevante søgeudtryk med mange visninger, er det ikke ensbetydende med, at der er blevet brugt mange annoncekroner, MEN mange visninger/ingen klik betyder lav CTR (clickthroughrate) og kan dermed give dårlig quality score. Dette kan trække kvaliteten ned på resten af dine ellers så relevante søgeord i din annoncegruppe. Lang historie kort: Disse skal selvfølgelig også fjernes.

Nu sidder du sikkert med en god lang liste af diverse tossede ord, der overhovedet ikke har noget med din forretning af gøre. Dem skal vi have tilføjet som negative søgeord.

Vi skal tilbage til ”den rigtige søgeordsliste”, og befinder du dig på søgeudtrykslisten, er der et lille blåt link oppe til højre over søgeudtrykkene, der hedder << Tilbage til søgeord. Den skal du klikke på.

Under listen med dine søgeord (i bunden af siden til venstre) ligger der et blåt link, der hedder “ekskluderede søgeord.” Klik på den.
Nu har du to muligheder: Negative søgeord på annoncegruppeniveau og på kampagneniveau.

Har du en annoncegruppe med f.eks. westernskjorter og en annoncegruppe kun med generiske ord, som skjorte og skjorter, kan du vælge at lægge de western negative søgeord ind kun på annoncegruppeniveau i den generiske annoncegruppe.

Nu, hvor du ved, at western, cowboy og dameskjorter er helt ligegyldige for din forretning, skal du lægge dem op under kampagne-niveau. På den måde vil de virke på alle annoncegrupper under kampagnen.

Under Kampagneniveau skal du vælge knappen “Tilføj” og derefter “tilføj søgeord”.

Her kan du copy/paste vores liste lige ind i boksen og trykke “gem”.

Nu har du fået lagt en masse tossede ord op, som du har set, har givet irrelevante visninger og klik.

De gode søgeudtryk

De gode søgeudtryk skal du selvfølgelig også have med i kampagnen.

Dem foreslår jeg, at du ligeledes skriver ned og så efterfølgende lægger dem op i de annoncegrupper, der passer.

Man kan godt ”ticke” søgeudtrykkene af og lægge dem op direkte, men jeg synes ikke altid, at den annoncegruppe, Google vil lægge dem op i, er det, der giver mest mening.

Hvad får du ud af det?

Resultatet af disse anstrengelser skulle meget gerne give flere relevante visninger og klik – > konverteringer, da du skærer irrelevante klik væk og dermed også reducerer spildte annoncekroner og i højere grad får flyttet budgettet over på de relevante søgninger.

Hvor ofte skal det gøres?

Søgeudtryk-processen kan i princippet gøres hver dag, men hvem har hver dag til AdWords nørdning (udover mig selvfølgelig)?
Jeg vil anbefale, at man første gang giver den en ordentlig skalle. Derefter kan man med 14/30 dages mellemrum se, hvad der er kommet af nye søgeudtryk (husk at indsætte den rigtige tidsperiode).

Husk dog: Jo mere fokus – jo mere værdi for forretningen.

En lille note: Google har for ikke så lang tid siden lanceret en ny indstilling, der påvirker phrase (søgeordssætning) og exact (eksakt) match søgeord. Ændringen kommer til at vise dine annoncer på stavefejl, ental og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter, forkortelser og accenter. Du kan læse mere om ændringer her.

Om forfatteren

Christian Thomsen

Senior SEM Specialist (Google Analytics & AdWords Qualified)

Christian er vores Senior SEM specialist og vil berige bloggen med sine mange års erfaring med AdWords samt nye opdateringer i Googles værktøjskasse til optimering af dine søgekampagner. Følg med i Christians indlæg, hvis du vil blive klogere på mulighederne med AdWords
Se profil ›

Sådan reducerer du spildte annoncekroner med søgeudtryk
5(100%) 4 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] råd og tips inde på vores blog. Du kan eksempelvis læse vores indlæg, der forklarer, hvordan du reducerer spildte annoncekroner med de rigtige søgeudtryk. Tweet 11361 Hvad syntes du? Giv os en rating! Thanks! An […]

  2. […] du i tvivl om hvor du finder din søgeudtryksrapport eller om hvordan du arbejder med den, har jeg tidligere skrevet et indlæg om dette. VN:F […]

  3. […] Google viser så disse annoncer ved søgninger, den finder relevante ift. dine produkter. Her er det vigtigt at være vågen og sørge for at tilføje negative søgeord, så Google ikke viser annoncer ved alt for generiske søgninger. Tag evt. udgangspunkt i din søgeordsrapporter. […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team