Sådan påvirker din personlighed beslutningsprocessen

(3) Kommentarer11. november 2013 under Content Management, Content Marketing, Kommunikation

Sådan påvirker din personlighed beslutningsprocessen
4.86(97.14%) 7 votes

Du ved, at det er vigtigt at være blandt de bedste i forhold til kvalitet, pris, funktioner, tilgængelig osv. Hvis du VED, at du er bedst på de områder, hvorfor så gøre et stort nummer ud af service og ud af, at dine kunder kan lide dig?

Sagen er den, at folk har en tendens til at købe fra folk, de godt kan lide. Det er ikke et logisk eller bevidst valg. Det er en fornemmelse. Ikke desto mindre er folk mere tilbøjelige til at købe fra personer og virksomheder, de synes godt om.

Det vil altså sige, at for at få dine potentielle og eksisterende kunder til at lytte til dig og dit budskab, er det vigtigt, at du skaber en relation til dem. Det gør du blandt andet ved at være sympatisk og let at kunne lide.

Sådan får du folk til at synes godt om dig

Der er en række ting, der gør, at vi kan lide hinanden. Det gælder både mellem personer, men også mellem virksomheden og kunden. Brug en eller flere af nedenstående tiltag til at optimere din tilgang til kunderne, så de synes bedre om dig og dine ansatte – et godt forhold med dine kunder øger deres livstidsværdi og dermed din profitmargin.

Få pointerne uddybet under opsummeringen her:

  • Fælles mål og god kontakt

  • Komplimenter

  • Fysisk tiltrækning

  • Succes avler succes

  • Fælles træk

  • Giv lidt af dig selv

Fælles mål og god kontakt

Den første ting, jeg vil komme ind på i dette indlæg, er muliggørelsen for at arbejde mod et fælles mål med dine kunder og leads. Bed dem om hjælp til at udvikle et nyt og bedre produkt.

Du kan også arbejde mod et fælles mål med dine kunder ved at benytte dig af CSR. Ved at samarbejde med dine kunder, skaber I et stærkere bånd, og de vil synes bedre om dig.

Fælles mål handler også om at bibeholde en god kontakt med dine kunder. Idet du kontinuerligt følger op på f.eks. udviklingen af det nye produkt.

Et oplagt fælles mål kunne også være udviklingen af dine kunders forretning, hvis du henvender dig B2B. Vis, at du er entusiastisk i arbejdet med at nå deres mål – og de vil kunne lide dig for det.

Komplimenter

Vi kan godt lide mennesker, der godt kan lide os. Derfor er det vigtigt først at gøre en indsats for at finde sympatiske træk ved kunden og fokusere på dem, så du også bedre kan lide ham eller hende. Vi kan gøre og sige meget med ord, men kropssproget har det ofte med at afsløre os, hvis der eksempelvis er noget, vi ikke kan lide.

Ved at finde ting ved kunden, du godt kan lide, bliver det også lettere at komplimentere ham eller hende oprigtigt.

Sørg for at komplimentere dine kunder, så de ved, at du kan lide dem. Det behøver ikke kun at være, når du kommunikerer 1:1 – det kan også sagtens være, når du sender nyhedsbreve ud eller skriver ud på sociale medier. Lad fans og følgere vide, at du værdsætter dem.

Fysisk tiltrækning

Yep – vi kender det allesammen godt. Vi tror selv på, at det er indholdet, der er det vigtige, men ærligt talt spiller udseende også en rolle – både i dine designs og hos mennesker. Det vil sige, at det rent faktisk gør en forskel, når visse forretninger kun ønsker at ansætte smukke mennesker.

Vi har nemlig en tendens til at lytte til smukke mennesker og til at forvente, at de skaber bedre resultater, som Kahneman forklarer så fint i min favoritbog: Thinking Fast and Slow. Her forventes baseball-spillere at være bedre til spillet, hvis de er pæne og fysisk attraktive (og man ikke har andet at basere sin påstand på).

Gør derfor en indsats for at have pæne billeder af dine medarbejdere på websitet og repræsentative salgsfolk i din stab. Indholdet er vigtigt, men det er vedkomne, der præsenterer det, også.

Regelen kan også overføres på andre ting som dit design, din indpakning, dit sprog osv. Jo smukkere tingene er, jo mere troværdige og attraktive bliver de.

Succes avler succes

Vi mennesker kan godt lide at blive associeret med succes. Det kan dine kunder også. Derfor er det vigtigt at vise, at du og din virksomhed er de bedste på markedet. Det er vigtigt at dele succeshistorierne og sejrene. Vær dog opmærksom på, at vi også lever i et land, hvor blær er ilde set. Du skal altså formå at kommunikere dine succeser fint og ydmygt – og uden at nedgøre dem, du eventuelt har vundet over.

Ved at blive associeret med succes i potentielle og eksisterende kunders bevidsthed, gør du det mere attraktivt for dem at blive sat i forbindelse med dig – også i en købssituation.

Tænk på EM i ‘92. Hvordan omtaler du den sejr? Sandsynligvis som “vi vandt i ‘92!”. Men hvordan omtaler du så vores manglende kvalifikation til VM i Brasilien? “Landsholdet kvalificerede sig ikke” eller “de kvalificerede sig ikke”. Du tager afstand fra et taberhold, men associerer dig med vinderholdet og bruger “vi” i stedet for “de”. Bruger du konsekvent “vi”, falder du uden for normen.

Fælles træk

Endnu en ting, der gør dig lettere for en kunde at kunne lide, er fælles træk, interesser eller værdier. Når en person kan spejle sig i dig og dine værdier, gør du det lettere for ham eller hende at relatere til dig og det, du tilbyder. Du bliver mere sympatisk i deres øjne og altså lettere at kunne lide.

Vær derfor bevidst om, hvilket værdisæt du kommunikerer til dine kunder og leads. Vær ikke bange for at synliggøre dine interne værdier offentligt – hvis værdierne vel at mærke er sympatiske og taler til dine potentielle kunder.

Vi gør det selv hos Atcore, hvor vores kerneværdier og virksomhedskultur ligger tilgængeligt på vores website. Atcore-pagten hænger desuden til fuld skue rundt om i kontoret i København.

Forsøg selv at sætte ord på, hvilken type værdier din virksomhed skal stå for og gør dem synlige for interessante kunder. Ved at tiltrække kunder baseret på dit værdisæt, får du samtidig kunder, du deler værdier med – og som du dermed sandsynligvis også bedre kan lide.

En anden metode til at få flere ting til fælles med dine kunder er fælles oplevelser, erfaringer og associationer. Har dit produkt en lang beslutningsprocess kan det godt betale sig at invitere kunden ud på oplevelser, så I også har samme referenceramme omkring andre ting end forretning.

En sidste pointe er en klassiker ift. fælles træk. Ved at spejle folks opførsel og kropssprog, når du sidder overfor dem, vil du virke mere sympatisk og være lettere at kunne lide. Senest har DR udforsket netop dette – og selv i deres mini-eksperiment var der tydelige resultater.

Giv lidt af dig selv

Vi har tidligere været inde på begreber som reciprocity, og hvordan det at give noget væk, giver folk lyst til at give noget tilbage. Det kan du gøre god brug af ved hjælp af inbound og herunder content marketing. Ved at give din viden væk viser du, at du værdsætter dine kunder og potentielle fremtidige kunder – og det gør dig lettere at kunne lide.

Til sidst er det vigtigt at huske, at uanset hvilken indsats du lægger, vil der altid være nogle, der ikke kan lide dig. Fokusér på de personer, der godt kan lide det, du står for, og arbejd på at være sympatisk og behagelig overfor dine kernekunder og kundeemner.

Trænger du til at blive mere likeable?

Hos Atcore ved vi, hvilke knapper der skal skrues på, for at du får kommunikeret de ting, der gør dig nem at synes godt om. Får du kommunikeret alle dine gode tiltag? Er dine fælles værdier med dine kunder tydelige?

Vi hjælper også med både content marketing, og hvordan du får dit interessante indhold ud.

Få en gennemgang af din kommunikation og se, om du kan tiltrække og fastholde flere kunder. Ring til 6060 4444 eller skriv til hej@atcore.dk.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan påvirker din personlighed beslutningsprocessen
4.86(97.14%) 7 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Torben Tronborg siger: 13. november 2013

    Hej Denice

    Tak for et rigtig godt og velskrevet indlæg.
    Det er bestemt en af de bedste, jeg har læst længe.

    Torben Tronborg

    • Denice siger: 14. november 2013

      Hej Torben.

      Tusind tak for din kommentar. Det giver altid ekstra blod på tanden, når ens skriv bliver læst, forstået og værdsat 🙂

      \\ Denice

  2. […] sidste uge skrev vi om, hvordan det at kunne lide afsenderen, har indflydelse på vores beslutningsprocess, og hvorvidt vi vælger at konvertere – også […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team