Sådan optimerer du dit mobile website så du får SEO-fordelene med

(3) Kommentarer11. juni 2013 under Mobile, SEO

Sådan optimerer du dit mobile website så du får SEO-fordelene med
5(100%) 4 votes

Antallet af brugere der benytter sig af smartphones til at browse på nettet, er kraftigt stigende. De mobile platforme er blevet en stor del af vores adgang til internettet, og det er derfor vigtigt, at dine brugere får den bedste oplevelse, når de tilgår dit website fra deres telefoner. Der findes flere løsninger til at optimere dit mobile website – vi beskriver, hvordan du kan gøre.

 

Derfor skal du ikke lave hele dit website om

Googles generelle anbefaling til visning af dit website på mobile platforme er at have et website, der er “responsive” (dvs. ét domæne til alle typer enheder). Dog kan det være en ressourcekrævende process, at gøre dit website responsivt, hvis du ikke allerede har et.

Heldigvis er en responsiv tilgang ikke den eneste løsning, når du vil have et mobiloptimeret website. Hvis du ikke har tænkt dig at redesigne hele dit website, er den bedste løsning at benytte dit hovedsite til brugere af computere, og lave et separat mobilsite til brugere af mobile platforme. En sådan løsning har eksempelvis URL’en m.domæne.dk for dit mobilsite og www.domæne.dk for dit hovedsite.

Ved at skabe et separat mobilsite sørger du for, at dine brugere får den mest optimale visning af dit indhold, når de browser fra mobile platforme. Samtidig slipper du for at redesigne hele strukturen af dit website, så det bliver responsivt, da dette oftest er en omfattende process.

Hvad er fordelene ved et separat mobilsite?

Selvom du i grunden har to forskellige URL’er til dine websites, kan dit mobilsite stadig få fordelene fra søgemaskineoptimeringen på dit hovedsite. Når du laver dit mobilsite, er det derfor vigtigt, at du sørger for at skabe et link tilbage til dit hovedsite.

Du fortæller således Googles crawlere, at m.domæne.dk er et undersite til www.domæne.dk. Dette registrerer Google og kæder derfor de to sider sammen som én enhed. Du behøver derfor ikke at lave separat SEO for dit mobilsite.

Desuden bliver der spekuleret i, om Google prioriterer websites med mobiloptimeret indhold. Dette er dog ikke bekræftet fra Google Dette bekræftede Matt Cutts (Google Webspam-ansvarlige) til SMX på sit oplæg d. 11. juni 2013. Det er til gengæld vores klare opfattelse, at sites med mobiloptimeret indhold bliver rangeret højere i søgemaskinerne end sites uden mobilt indhold, hvis søgning vel at mærke sker fra en mobil enhed.

Kommer en stor del af trafikken på dit website fra mobile platforme, er det derfor en god idé at have et mobiloptimeret site. Det kan forbedre din rangering på søgemaskinerne, samtidig med at dine brugere får en bedre oplevelse, fordi visningen er skræddersyet til smartphones.

Sådan kommer du i gang

Ved at følge nogle få forholdsregler, kan din løsning med et separat mobilsite blive næsten ligeså god, som hvis du benytter dig af en responsiv tilgang. Her er fem punkter du skal have fokus på:

Omdirigér korrekt

Dit hovedsite skal dirigere alle mobile brugere over til det mobiloptimerede site, dog med mulighed for at slå mobilvisning fra hvis brugeren ønsker dette. Computere skal omvendt dirigeres fra mobilvisning til hovedsitet, i tilfælde af, at brugere har klikket på et mobil-link.

Få indekseret indholdet på dit mobilsite

Det er vigtigt at gøre Google opmærksom på, at der findes et mobilt alternativ til dit hovedsite. Dette gøres ved at bruge specifikke attributter i din HTML kode. Hvis Google ikke ved at der findes et alternativt site, kan crawlerne ikke indeksere indholdet på mobilsitet. Dette mindsker sandsynligheden for, at sitet kommer frem i søgeresultaterne.

Link korrekt mellem siderne

Sørg for, at trafik fra links bliver ledt over til de korrekte undersider. Et link fra www.domæne.dk/underside skal således omdirigeres til m.domæne.dk/underside, og ikke bare til forsiden på dit mobile website. Dette gælder også links fra mobilsite til hovedsite. Mange sider laver denne fejl, hvilket gør, at brugerne ikke får vist det rigtige indhold på de platforme de benytter, når de klikker på alternative links.

Skab tilhørsforhold mellem dine sites

Dit mobilsite skal være linket tilbage til dit hovedsite, så Google ved, at dine to websites skal betragtes som én og samme side, ellers får du ikke fordelene af din SEO. Dette gøres igen ved at bruge HTML attributter.

Definér opløsningen for mobilvisning

Sæt en begrænsning på, hvor stor skærmopløsningen må være, før brugerne ikke længere bliver ledt over til dit mobilsite (så f.eks. tablets stadig benytter sig af dit hovedsite). Dette gøres i HTML’en ved at lede alle platforme med en opløsning større end 640 pixels i bredden (Googles anbefaling) over til dit hovedsite.

Sådan hjælper Atcore dig med opsætningen

Det kan være komplekst at sørge for, at alle konventionerne er overholdt, når du benytter dig af et separat mobilsite. Hos Atcore er vi eksperter i SEO og brugervenlighed. Vi har hjulpet flere kunder med korrekt opsætning af deres mobile websites, så de udnytter SEO-potentialet fuldt ud.

Er du i tvivl om, hvorvidt dit website er korrekt sat op, eller har du brug for hjælp, er du mere end velkommen til at skrive en mail eller ringe til os på 6060 4444 for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at komme i gang med din mobile SEO-opsætning.

Download gratis guide til  SEO

I går udgav vi desuden en guide til SEO. Den er ganske gratis og giver dig en basal forståelse for, hvorfor SEO er så vigtigt for din forretning. Samtidig hjælper den dig i gang med optimere dit eget site, så du bliver fundet i søgemaskinerne. Hent dit eksemplar af SEO-guiden her.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Sådan optimerer du dit mobile website så du får SEO-fordelene med
5(100%) 4 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. tobias siger: 24. juni 2013

    Problemet htmæ viderestilling.er at det er ekstremt langsomt da hele siden loades først.. hvordan viderestiller man så hver enkelt underside til dens rette match via htaccess?

    • Thomas Rode siger: 30. juni 2013

      Hej Tobias,

      Du kan styre redirects på mange måder, og .htaccess er bl.a. en af dem. Hvilken platform er dit website på? Hvis det er WordPress, har WordPress nogle mobilsites-plugins, som nok er lettere at benytte sig af, end at skulle til at arbejde manuelt med .htaccess-filen.

      Hvis du dog gerne vil lære noget mere om at redirecte mobil-trafik ved brug af .htacces-filen, kan du finde mere info om det her: http://stackoverflow.com/questions/3680463/mobile-redirect-using-htaccess

      Hvis du gerne vil lære mere om redirects generelt, kan du læse mere her: http://www.webconfs.com/how-to-redirect-a-webpage.php

  2. […] et separat mobilsite eller benytte dig af responsivt webdesign. Her er det vigtigt at tænke på de mobile SEO-fordele, der kan være ved de forskellige løsninger. Fælles for løsningerne er dog, at dine brugere får […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team