Sådan opsætter du abandoned cart-kampagner

Ingen kommentarer24. juli 2013 under E-mail, Marketing Automation, Retain

Sådan opsætter du abandoned cart-kampagner
5(100%) 3 votes

Abandoned cart-kampagner har en markant højere konverteringsrate og ROI end dine “email-blasts”, hvor du sender den samme mail til samtlige personer på en liste. Abandoned cart fungerer bedre, fordi du sender personlige emails til personer, der allerede har vist interesse for dine produkter. Du kan desuden automatisere processen, så disse emails bliver sendt til dine besøgende på baggrund af deres købsadfærd, og hvad de foretager sig.

 

For et par uger siden fik du et indlæg, der beskrev, hvad en abandoned cart-kampagne er, og hvad du kan få ud af sådan en kampagne. I dette indlæg forklarer vi, hvordan du kan opbygge kampagnen, samt hvilke overvejelser du skal gøre dig, før du går i gang.

Følg hurtigt op og øg dine konverteringer

Det essentielle i en abandoned cart-kampagne er, at du får brugerens email (altså en permission) så tidligt i købsprocessen som muligt. Uden en email har du ingen emailkampagne. Du kan f.eks. gøre det som første trin af udtjekningsprocessen. Resten af kundens informationer kan du få senere. Her bør du samtidig tænke på, om du har en optimal webformular, der ikke får brugeren til at bounce.

amazon web form

I ovenstående eksempel fra Amazon.com, får webshoppen permission fra den besøgende i første trin af udtjekningsprocessen.

Sæt efterfølgende din kampagne op, så den består af 2-3 opfølgende e-mails. Amerikansk research viser, at gennemsnits konverteringer for opfølgende emails er på 11% for mails sendt inden for den første time, og hhv. 6% sendt efter 24 timer og 3% for mails sendt efter 7 dage.

Ifølge amerikansk statistik kan du samlet set forvente omkring 20% konverteringer for 3 opfølgende emails fra kunder, som ellers havde opgivet at købe i første omgang. Dog er det ikke sikkert at disse tal kan overføres direkte til det danske marked, der stadig er en smule umodent i forhold til denne type emailkampagne.

Denne umodenhed er også grunden til, at vi anbefaler at du ikke sender den første mail inden for 1 time, som man ofte gør i USA. Dette skyldes at danskerne har nogle andre grænser i forhold til, hvornår vi føler os overvågede eller spammede. Derfor kan tre emails også vise sig at være for mange for de danske forbrugere – test hvilken løsning der konverterer bedst.

Sådan bygger du kampagnen op

Når kunden forlader dit website uden at afslutte sit køb, er det vigtigt, at du sender den første opfølgende email ca. et døgn efter. I den første mail kan du spørge kunden om “noget gik galt?” og tilbyde support til at afslutte købet, enten på mail eller telefon. Lav samtidig altid et godt call-to-action, der fører direkte til indkøbskurven med varene på din webshop.

Du kan med fordel vise varerne i indkøbskurven i denne mail, samt hvad den samlede pris for købet er. Test også om billeder af produkterne skaber flere konverteringer.

Send næste mail efter ca. 7 dage, for at huske kunden på, at der stadig befinder sig varer i indkøbskurven. Alt afhængigt af om du sender to eller tre emails, kan du tilføje et tilbud i denne mail, som får kunden til at vende tilbage. Det kan f.eks. være gratis forsendelse eller 10% rabat.

Vælger du at tilføje et tilbud i form af prisnedsættelse, gratis fragt eller anden form for værdi i de sidste emails, hæver du konverteringsraten yderligere.

Her er et eksempel fra det store amerikanske modehus Kate Spade, som tilbyder 15% rabat, hvis den besøgende vender tilbage

Sørg for, at dine tilbud kun løber i en kort periode, f.eks. et par timer eller en dag afhængigt af, hvad du sælger. Ved at gøre tilbuddet tidsbegrænset øger du den potentielle kundes interesse og gør det aktuelt at slå til nu.

Test og få mest ud af dine kampagner

Som med al anden konverteringsoptimering er det essentielt, at du tester dine kampagner for at finde ud af, hvad der virker bedst. Sørg for at teste tidligt, så du hurtigere kan optimere og dermed få endnu mere ud af din indsats. Der er flere ting, du bør teste på, når du laver abandoned cart-kampagner, bl.a:

Timing

Test om der er forskel på, hvornår du sender dine opfølgende emails.

Antal emails

Det danske marked er som sagt anderledes end det amerikanske, og endnu ikke lige så modent overfor emailkampagner. Vær varsom med hvor mange mails du sender, så kunden ikke føler sig spammet eller overvåget. Test, hvad der konverterer bedst.

Tilbud

Det er ikke sikkert, du behøver at lave prisnedslag for at få dine brugere til at konvertere. Prøv flere muligheder, f.eks. gratis indhold.

Indhold

Prøv med flere forskellige overskrifter, billeder og CTA-knapper.

Dine opfølgende e-mails virker på samme måde som dine generelle landingpages, og du bør derfor tænke LPO, når du tester på dine emails. Sørg samtidig altid for, at indholdet i dine opfølgende emails er forskelligt fra hinanden, så de ikke virker generiske. Den første kan være oplysende og hjælpende og de næste mere produktorienterede.

Vælg den rigtige emailplatform og få mest ud af din kampagne

Der findes et hav af platforme til emailmarkedsføring med hver deres spidskompetencer. Derfor er det vigtigt, at du benytter dig af den platform, der passer til dit behov til opsætning af abandoned cart-kampagnen.

Hos Atcore er vi certificerede partnere med flere af de største og bedste emailværktøjer på markedet. Vi ved derfor, hvilken platform der passer bedst til netop din kampagne og behov.

Hvis du vil vide mere om, hvordan skræddersyede emailløsninger kan skabe værdi for din forretning, er du velkommen til at skrive en mail eller ringe til os på 6060 4444.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Sådan opsætter du abandoned cart-kampagner
5(100%) 3 votes

Tags: , , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team