Sådan opretter du en strategi for dine søgeord

(3) Kommentarer25. juni 2012 under SEO

Sådan opretter du en strategi for dine søgeord
4.22(84.44%) 9 votes


Når vi taler om online marketing, er der mange aspekter og vinkler. Lige fra annoncering på nettet, brugervenlighed og konverteringsoptimering på dit website samt sociale medier. Et af aspekterne er at sørge for at blive fundet i de organiske søgeresultater. Her kan en god søgeordsstrategi hjælpe dig godt på vej. Ved at fokusere på dine søgeord, kan du nemlig komme langt med at optimere din ranking. I dette blogindlæg vil jeg fortælle lidt om, hvad søgeord egentlig er, og hvordan du tilgår en søgeordsstrategi.

Hvad er søgeord?

Et søgeord er et ord eller en sætning, som en person taster ind i en søgemaskine såsom Google, Bing, Yahoo eller på sociale medier såsom Facebook eller YouTube. Grunden til at søgeord er så vigtige er fordi, når man som person ønsker at vide mere om et emne, tyer man som regel til Google – eller andre søgemaskiner, og taster ord ind for at se, hvad andre har skrevet, erfaret og beskæftiget sig med indenfor det givne emne. Et eksempel er: Hvis du ønsker at købe en ekstern harddisk, vil du i stedet for at gribe knoglen og bestille en brochure eller tale med en sælger i en butik, hellere selv researche om det først i ro og mag derhjemme foran skærmen. Så du googler “ekstern harddisk”. Måske noget mere specifikt som “wifi” eller “2TB” eller andet, som er krav på det, du leder efter. Du kigger dig rundt og måske går du på Facebook eller Twitter og skriver til dine venner/tweeps: “Overvejer at købe My Book 2TB. Nogle der har erfaringer med det?” Min pointe er, at rejsen starter hos Google. Og ligesom at du researcher købet af en ekstern harddisk, bør du også tænke, at der er andre, der researcher de produkter og ydelser, du har i din virksomhed. Derfor er bør du sørge for, at når man googler – at det er nemt at finde frem til din virksomhed.

 

Derfor skal du opbygge en strategi for søgeord

Flere og flere finder frem til virksomheder via søgemaskiner, og det gør de ved hjælp af søgeord. Heldigvis kan du drage fordel af vanen med at søge på søgemaskiner ved at optimere dit website til de søgeord, der er relevant for din virksomhed, samt hvilke søgeord der bruges til at finde din virksomhed online. Det vil øge dine chancer for at blive fundet af folk, der søger med de ord, som vil drive mere og bedre trafik til dit website.

Til trods for at det kan være lidt svært at vide præcis, hvilke søgeord, der vil generere den mest relevante målgruppe til dit website og til at finde frem til din virksomhed i det hele taget, er der måder at bestemme popularitet og konkurrenceintensitet i visse søgeord. Du kan også teste og analysere, hvor effektive forskellige søgeord er til at få folk hevet over på dit site.

Din virksomhed bør investere kræfter i at sørge for, at de rigtige mennesker finder frem til din virksomhed online. Dette gøres ved at definere hvilke søgeord, der genererer kvalificeret trafik fra søgemaskiner. Undersøgelser vedrørende søgeord er en løbende proces, man skal holde øje med. Det giver en værdifuld indsigt i efterspørgslen af et produkt og desuden også trends. Du bør holde øje med søgeord, fordi det vil hjælpe din virksomhed til at skabe mere organisk trafik.

Sådan laver du en søgeords-strategi

  • Opret en liste

Lav en liste over 3-5 søgeord, som er relevant for din virksomhed og dit produkt. Når du laver en liste over søgeord, bør du forsøge at sætte dig ind i dine besøgendes sted. Hvad søger de efter, og hvordan finder de bedst frem til dig? Hvis du er i en lille eller mellemstor virksomhed, skal du ikke inkludere dit virksomhedsnavn som et søgeord. Tænk i stedet i ord og korte sætninger, som skærer ind til benet af, hvad dit produkt eller service er.

  • Sværhedsgrad og relevans

De søgeord, du vælger, skal være baseret på vanskeligheder og relevans. Nogle almindelige ord som “markedsføring” eller “forretning” er meget almindelige og derfor konkurrencedygtige, hvilket gør det sværere at få en god ranking i de organiske søgeresultater. Hvis du er i en lille eller mellemstor virksomhed, bør du vælge mindre konkurrencedygtige søgeord, som indrammer noget mere specifikt, omhandlende din virksomhed. Du har sikkert hørt om begrebet “long tail”. Jo større mængde af søgninger (eller søgevolumen), der er på et søgeord, jo mere konkurrencedygtigt er det. Der findes en række forskellige værktøjer, du kan benytte til at afgøre konkurrenceevne for et bestemt søgeord. Disse værktøjer vil også foreslå og hjælpe dig til at finde på nye søgeord. For eksempel kan du bruge Google Keyword Tool.

Et andet faktum for at vælge søgeord er deres relevans for din virksomhed. Det kan være nærliggende at vælge obskure og mærkelige ord – og det kan du sagtens skabe trafik på – hvis de er relevante! For hvis ordene ikke er relevante for din virksomhed, er chancen for at konvertering utrolig lille. Folk vil lande på dit site med en helt anden forventning til indholdet, end der reelt er, og resultatet er en høj bounce rate. Du bør derfor finde en balance mellem relevans, søgevolume og sværhedsgrad. Vælg fem søgeord, der matcher det, som din virksomhed tilbyder. Husk at disse søgeord ikke behøver at være perfekte til at starte med. I første omgang gælder det bare om at komme igang, prøve dem af og se hvilke ord, der fungerer godt.

  • Optimer dit website omkring søgeordene

Det næste trin er at optimere websitet, således at du integrerer søgeordene på dit website. Det kan du gøre på forskellige måder. Dette inkluderer:

  • Titel på side
  • Indholdet indholdet på siden og i overskiften
  • I billeders alt-text og i filnavne

Pas på med ikke at overplastre dit site med søgeord, i håbet om at det vil hjælpe din ranking i søgeresultaterne. Husk at dit website er lavet, til at dine besøgende skal have en god oplevelse, et godt indtryk af dig, og ultimativt have lyst til at få kontakt til dig og købe dit produkt. Alt dette kan gå tabt i tekster, der er skrevet udelukkende på fokus på søgeord. Derudover er søgemaskiner intelligente nok til at kunne afsløre sider, der kun er bygget op om søgeord.

Vil du vide mere om SEO? Hvis du er nybegynder kan du komme godt igang ved at se her. Du kan også dykke ned i vores SEO videoer, hvor vores SEO specialist, Thomas, tegner og fortæller. Du kan også læse om Googles nyeste opdatering, Penguin og dens indflydelse på SEO.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sådan opretter du en strategi for dine søgeord
4.22(84.44%) 9 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Hvad er online PR? siger: 26. juli 2012

    […] finder folk frem til dit website, og hvilke søgeord bruges typisk? Du bør også konkretisere en strategi for dine søgeord. Når du har fundet disse ord, skal du bestræbe dig på at inkludere dem i dine pressemeddelelser, […]

  2. 8 ting der kan ødelægge din SEO siger: 18. september 2012

    […] Hvis du har sat dit website op til Google Analytics, kan du undersøge, hvordan den aktuelle situation ser ud: Hvad gør de besøgende, når de lander på dit site? Hvor meget tid bliver der i gennemsnit brugt på dit site? Efter dit site har gået igennem en process med en god omgang SEO, bør du kunne se forandringer. God SEO bør indikere, at de besøgende er den korrekte målgruppe i forhold til det indhold, der reelt set er på dit website. Det kan være, at du opdager, at du har en høj bounce rate. Dette kan give signaler til dig om, at dine besøgende forlader dit site, før de foretager den handling, du gerne vil have dem til. Det kan muligvis betyde, at det ikke er relevant trafik, der er på dit site. En grund til dette er, at du bruger forkerte søgeord, og at der ikke er foretaget en korrekt søgeordsanalyse. […]

  3. […] så meget med søgeord, uden det har den samme effekt for din SEO. Dog ikke sagt, at du skal glemme søgeordene – de to ting skal supportere hinanden. Dit fokus bør ligge på læseren i stedet for […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team