Sådan opretter du en kampagne på LinkedIn

(1) Kommentar23. november 2012 under LinkedIn, Sociale medier

Sådan opretter du en kampagne på LinkedIn
4.75(95%) 4 votes


På LinkedIn har du mulighed for at oprette en kampagne gennem tre lette trin. Måske har du allerede prøvet at lave en annonce på Facebook eller sammenfattet en kampagne. Hvis det er tilfældet, vil du kunne nikke genkendende til, hvordan man gør – idet tilgangen på Facebook og LinkedIn minder meget om hinanden. Derudover minder annoncesystemet også om Google AdWords – så hvis du har kendskab til dette, vil opsætningen på LinkedIn heller ikke være fremmed for dig.

Ved at oprette annoncer på LinkedIn har du mulighed for at promovere din virksomhed, din forretning eller din egen profil (i tilfældet af at du for eksempel sætter lighedstegn mellem din profil og din virksomhed), og herved kan du skabe trafik til en side, alt efter hvad dine ønsker er.

Jeg vil her vise dig, hvordan du gør og tager dig igennem trinene et efter et. Som eksempel på en annonce har jeg valgt at promovere Atcores nye bog (som jeg har forfattet), “Twitter for virksomheder”.

Trin 1: Opret kampagnen

Klik på pilen i “Rediger” til højre i menuen og vælg “Promover denne side med LinkedIn ads”.

  • Vælg titel, sprog og type

Først skal du vælge en titel til din kampagne. Herefter skal du vælge sproget. LinkedIn har netop åbnet for muligheden af at vælg dansk som annonceringssprog. Desværre rammer annoncen kun folk, der har indstillet dansk som sprog på deres profil. For at ramme flere har jeg derfor valgt i eksemplet at holde mig til den engelske udgave.

Herefter vælger du type af annonce – er det en basis annonce eller er det en video? Under “Ads In This Campaign” kan du vælge op til 15 forskellige variationer, og dermed teste hvilken variation, der virker bedst med sin tekst og billede.

  • Vælg en URL

Du skal nu vælge, om du vil linke til en side på dit site (eller hele websitet), eller om du vil linke internt på LinkedIn. Hvis du vælger en ekstern URL, indsætter du denne i feltet. Hvis du derimod vælger LinkedIn, får du følgende valgmuligheder:

Du kan altså vælge, om kampagnen skal henvise til din personlige profil, eller virksomhedssiden – og herfra om det skal være oversigtssiden, karriere, produkter eller selve produktsiden.

  • Tilføj billede

Nu skal du tilføje et billede. Eftersom billedet ikke er særlig stort, bør du ikke tilføje et billede, der er tung på tekst, da teksten ikke vil kunne læses. Billedet hjælper dig med at tiltrække opmærksomhed og interesse til den gruppe af medlemmer, du gerne vil række ud til. LinkedIn nævner selv, at billeder tilskynder 20% flere kliks, end de annoncer der ikke har et billede. I dette eksempel synes jeg, at det giver mening at have et billede af bogens forside – du kan dog også i visse tilfælde (især hvis du gerne vil sprede kendskab om virksomheden) i stedet indsætte et billede af virksomhedens logo. Du kan eksempelvis prøve dig frem med forskellige variationer for at se hvilken en, der virker bedst.
  • Tilføj overskrift og tekst

Tilføj en overskrift og en tekst. Du har kun 75 tegn at gøre godt med, så sørg for at holde dig kortfattet. Beskriv præcist, hvad produktet omfatter og drejer sig om. Læg mærke til, at du ude i siden vil få en “preview” af, hvordan annoncen kommer til at se ud og bliver præsenteret for andre medlemmer.
  • Vælg afsender

Hvis du trykker på “From”, kan du styre, hvem afsenderen skal være for annoncen. Du får her valget mellem din virksomhed, din personlige profil eller “other”. Med mindre du er virksomhedsejer, og du sætter lighedstegn mellem din personlige profil og virksomhedsprofilen, bør du vælge virksomhedssiden, da det som regel er den og virksomhedens website, du ønsker at skabe trafik til.

Trin 2: Målret kampagnen

Når du har oprettet kampagnen, skal du herefter målrette den. Vælg mellem geografisk placering, køn, alder, kvalifikationer og meget andet.

Du kan eksempelvis målrette kampagnen udfra, hvilke virksomheder du ønsker at nå ud til – ved at segmentere ud fra deres størrelse og branche. Prøv at trykke på plus ud fra “Company”. Du vil nu få mulighed for enten at vælge specifikke virksomheder (på deres navn) eller vælge, hvilken branche virksomhederne opererer inden for samt størrelse.

Du kan også vælge ud fra “Job title”. Her kan du vælge specifikke titler eller at søge ved at vælge jobfunktioner. Tilhører din målgruppe en eller flere specifikke jobfunktioner, kan du vælge disse ud, så det kun er ansatte i disse funktioner, der ser din annonce. Du kan også vælge forskellige beskæftigelsesområder inden for “Function”. Ude i siden kan du løbende følge med i, hvor mange medlemmer, du vil ramme med en tæller.

Trin 3: Budget

Nu skal du vælge, hvordan du vil forvalte budgettet, i det du bestemmer, hvor mange penge du vil bruge om dagen. Du kan vælge, om det skal være CPC (Cost per Click), eller om det skal være CPM (Cost per Mille). Når du vælger CPC, byder du en pris, som du betaler, hver gang nogen klikker på din annonce. Ved CPM betaler du i stedet pr 1000 visninger af din annonce – og det er uanset om folk klikker eller ej – eller hvor mange gange de klikker.

Du vil lægge mærke til, at LinkedIn anbefaler, at du benytter dig af CPC. Men hvis det er, at folk skal blive eksponeret for virksomheden og gøres opmærksom på virksomhedens eksistens eller blot produktets eksistens – så vælg den anden mulighed, CPM. CPM er nemlig god til målrettede visninger, hvilket fungerer rigtig godt, hvis du ønsker at brande virksomheden og produktet. Men er det fordi, du rent faktisk ønsker en konvertering (såsom salg af bogen), så vælg CPC. Den bedste mulighed for direkte salg er dog CPA (Cost per Action), men LinkedIn tilbyder ikke denne mulighed.

Fastlæg et dagligt budget. Vælg hvor meget du vil spendere om dagen. Denne funktion er lavet, så dit budget ikke løber løbsk. Vælger du derfor et dagligt budget på max 100 kroner om dagen, er det ikke sikkert, at du kommer til at bruge alle 100 kroner pga klik, men hvis du når dertil – stopper annoncen med at blive vist. Læg for øvrigt mærke til, at der er et minimumsbeløb.

Vælg lead opsamling. Hvis du vælger dette, giver du medlemmer den mulighed, at de kan notificere dig, hvis de gerne vil kontaktes. Tilsidst vælger du om din kampagne skal løbe, indtil du siger stop, eller om den skal løbe til en bestemt dato.

Held og lykke med din første kampagne på LinkedIn!

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sådan opretter du en kampagne på LinkedIn
4.75(95%) 4 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] Dagens bedste blogoplevelse fik jeg, da jeg tjekkede min feedliste i Google Læser og så indlægget “Sådan opretter du en kampagne i LinkedIn”. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team