Sådan når du dine mål på Facebook

Atcores tilfredshedsgaranti

(4) Kommentarer30. april 2013 under Facebook, Sociale medier

Sådan når du dine mål på Facebook
5(100%) 7 votes

De fleste danske virksomheder er på Facebook. Der er efterhånden også mange, der har et mål med at være tilstede på platformen. Det er dog fortsat de færreste, der forstår, at det også er vigtigt at have et formål med hvert opslag. Ved at vide, hvad du vil med opslaget, bliver det også lettere at kommunikere til modtageren, hvad vedkommende får ud af at udføre den ønskede handling.

Opsæt mål for det enkelte opslag

Et vigtigt sted at starte, når du vil aktivere dine fans, er at vide, hvad du vil opnå med dit opslag. Der kan være stor forskel på, hvordan du formulerer dig, afhængigt af om du vil have dine fans til at klikke på dit link, synes godt om dit opslag eller dele dit billede m.m.

Vær derfor bevidst om, hvad du ønsker at opnå, inden du udgiver dit opslag, og fokusér derefter på værdien af den handling, du vil have din modtager til at udføre.

3 typiske mål

Der er tre typiske mål for dine udgivelser på Facebook; trafik til dit website, engagement i form af likes og kommentarer og branding af din virksomhed eller produkt. Jeg har samlet tre eksempler fra vores egen Facebook-side for at illustrere de tre målsætninger i praksis.

Trafik til dit website

Bemærk, at du naturligvis også kan have et mål om at få folk til at konvertere på dit website, men første skridt dertil er at skabe trafik. Først derefter kan du motivere trafikken til at konvertere.

Hvis du ønsker at skabe trafik, skal dit opslag få modtageren til at klikke på linket ved at fokusere på værdien i indholdet på siden.

Dette eksempel var der stort set ingen, der “talte om”. Til gengæld har vi en CTR på knap 5% (hvor mange der  har klikket på linket ud af dem, der har fået vist opslaget enten i nyhedsfeedet eller trickeren).

Engagement i form af synes godt om’ere eller kommentarer

Ønsker du at modtageren skal “synes godt om” eller kommentere opslaget, skal det være værdiskabende i sig selv.

Her gav opslaget os en lang række gratis synes godt om-tilkendegivelser. Gratis forstået på den måde, at mange valgte at klikke på tommelfingeren, uden at vi annoncerede opslaget. Opslaget have et “viralt” potentiale på knap 3%.

 

 

 

Opmærksomhed og branding

Vil du skabe opmærksomhed og spredes gennem modtagerens netværk, skal dit indhold skabe værdi for deres modtagere.

Sidste eksempel blev delt og liket i så høj grad, at vi nåede ud over antallet af vores egne fans på det ene opslag – igen uden at annoncere.

Følg med i næste uge

Dette indlæg er det første i en række om håndtering af sociale medier, og hvordan du når dine mål gennem god kommunikation, der giver brugeren lyst til interagere med dig og din virksomhed. Første skridt er således at opsætte mål med din tilstedeværelse på Facebook. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvem ønsker du at nå ud til?

Kendskab til målgruppen er utrolig vigtigt. Før du kan lære den at kende, bliver du nødt til at finde ud af, hvem det er.

  • Hvad ønsker du med din overordnet tilstedeværelse?

Det kan både være kundeservice og således tilgængelighed for kunderne, men kan også de ting vi har gennemgået i dette indlæg; trafik, engagement og branding. Størstedelen af dine opslag bør understøtte dit overordnede mål.

  • Hvad sker der i en krisesituation?

Det er vigtigt at tage stilling til, hvordan en krisesituation skal håndteres. Især hvis du ikke selv sidder med siden til daglig. På den måde kan du reagere hurtigt og effektivt.

  • Hvad er formålet?

Hvorfor vil du gerne opnå dine mål? Det kan virke ufattelig logisk for dig selv, men ved at formulere årsagen til at du ønsker at yde kundeservice på siden, kan du lettere aktivere andre til at håndtere tilstedeværelsen.

Vil du vide mere om kommunikation på Facebook?

Så har vi skrevet en gratis guide til Facebook. Timeline for virksomheder er guiden, der gennemgår mulighederne på Facebook og guider dig igennem alt fra, hvordan du skaber mere engagement, til hvordan du bedst præsenterer dit indhold på din fanside.

 Har du brug for hjælp til at få kick-startet din tilstedeværelse på Facebook, hjælper vi dig gerne med det også. Ring til Lau på 24 49 21 12 eller skriv til lbj@atcore.dk og få en snak om dine muligheder.

 

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan når du dine mål på Facebook
5(100%) 7 votes

Kommentarer

  1. Ganja Zacho siger: 14. juni 2013

    mit navn er forbudt på facebook – har sendt email men ik hørt noget retur, tror du bare jeg skal sende 1 kopi af min dåbsattest – har set andre med det navn derinde0;))

  2. Camila siger: 4. september 2013

    Hej Denice,

    Tak for en spændende artikel.

    Vi finder det svært, at finde på indhold til vores facebook gruppe, som er en lille niche gruppe: https://www.facebook.com/KinesiotapeDK

    Kan du komme med nogle forslag til, hvordan vi planlægger en opdatering af indhold på facebook, så vi er bedre forberedt? Hvad virker generelt på andre sider i forhold til produkter, nyheder, tilbud etc?

    Mvh

    • Denice siger: 4. september 2013

      Hej Camilla.

      Udgivelsen af relevant indhold kræver arbejde. Nogle vælger selv at udarbejde det for på den måde at have fuld kontrol over, hvilke emner de berører, og hvornår det bliver udgivet, så det er så relevant for deres målgruppe som muligt.

      En anden mulighed er, at være såkaldte curators – altså i stedet for eksempelvis selv at skrive, lave videoer eller lignende, støvsuger man nettet for andres indhold og deler det. Det tager naturligvis også lidt tid, men er ikke ligeså ressourcekrævende. Til gengæld er man ikke selv afsender på disse ting, og risikerer derfor med at sende trafik og leads over til konkurrenten.

      Det er klart, at når I har tilbud på jeres produkter, er det en god idé at sende jeres fans i den retning. En undersøgelse viser nemlig, at langt de fleste fans faktisk følger virksomhedssider, fordi de ønsker at modtage tilbud. Se mere på vores infographic fra sidste år: http://atcore.dk/blog/danskerne-pa-facebook/

      Derudover er vejledninger til, hvordan kunderne bruger produktet en god idé, når man har et konkret produkt som jeres. På den måde gør I det produktrelevant uden at være sælgende i jeres indhold.

      Husk, at strategien og planlægningen starter med et mål. Hvad vil I gerne opnå med siden?

      Jeg håber, det kan få dig lidt videre.

      Mvh

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team