Sådan markedsfører du virksomheden gennem din LinkedIn profil

linkedinvirksomhed

(10) Kommentarer5. november 2012 under LinkedIn, Sociale medier

Sådan markedsfører du virksomheden gennem din LinkedIn profil
4.83(96.67%) 6 votes


Vidste du, at du kan bruge din personlige profil på LinkedIn til at markedsføre din virksomhed?

På LinkedIn er der flere måder at gøre dette på, som ikke blot inkluderer at skrive en opdatering.

Du kan også motivere dine medarbejdere til at gøre det samme – men allerførst er det vigtigt, at du overvejer, om du gerne vil stille din personlige profil til rådighed for virksomhedens markedsføring.

Der er en række fordele ved at gøre dette – fx at tilføre brandingværdi til dine egne kompetencer. Men det er så sandelig også en fordel for virksomheden, idet der på LinkedIn er et stort potentiale for at sprede nyheder fra virksomheden viralt.

Derudover kan du, ved kontinuerligt at benytte din personlige profil, styrke virksomhedens samlede kompetencer igennem den enkelte medarbejder. I dette blogindlæg vil jeg bl.a. komme ind på LinkedIns fremragende funktioner til viral spredning og endorsements. Men først vil jeg sikre, at du har indstillet dine privatindstillinger således, at du er parat til at markedsføre virksomheden med det bedst mulige grundlag.

Privatindstillinger

Hvis du vil være ambassadør for virksomheden, skal du sørge for, at dine privatindstillinger er sat op til det således, at det er synligt for den målgruppe, du ønsker skal se opdateringerne.

Enten kan du gøre din opdatering offentlig tilgængelig, således at alle kan læse med, uanset om de er linket med dig eller ej, eller også kan du vælge udelukkende at gøre din opdatering synlig for dit netværk. Personligt har jeg valgt, at alt skal være offentligt, da jeg også ønsker, at folk, der ikke er linket til mig, skal kunne se min profil.

Det er således vigtigt, at du tænker over din åbenhed, når du gerne vil sprede budskabet om virksomheden og skabe trafik til websitet.

Sådan tjekker du dine privatindstillinger, så de er opdateret til at kunne dele med alle

På denne funktion kan du bestemme, hvem der skal se de aktiviteter, du foretager dig på LinkedIn. Aktiviteter inkludereropdateringer,kommentarer, ”likes”, når du melder dig ind i en gruppe, når du kommenterer i en gruppe, når du begynder at følge en virksomhed, når du tilføjer et nyt job til din profil, når du anbefaler et medlem, når du bliver linket til et medlem, osv.

 

 

 

 

 

 

 

Du har 4 filtreringsmuligheder:

  • Alle
  • Dit netværk (medlemmer, du ikke nødvendigvis er linket til, men som du stadig kan række ud til via dine forbindelser)
  • Dine forbindelser (de medlemmer du er linket til i 1. grad) eller
  • Kun dig selv

 

 

 

 

 

 

Tænk over hvem der skal se dine opdateringer og hvorfor.

Hvis du trykker på linket ”Gør din aktivitet synlig/ikke synlig” kan du vælge, om dine aktivitetsopdateringer bliver delt i din aktivitetsfeed.

 Optimer din profil med links

Når du udfylder din profil, har du en række muligheder for at optimere den, så den skaber leads og trafik til virksomhedens website.

    • Indstil din offentlige profils URL, så den indeholder dit navn

Når du opretter et medlemskab på LinkedIn, vil profilens offentlige URL bestå af tilfældige tal og bogstaver. Udover at adressen er svær at huske, hvis en anden person vil finde frem til din profil, så øger siden heller ikke en god ranking på søgemaskiner. Derfor kan du ændre den, så den kommer til at se således ud: http://dk.linkedin.com/in/[ditnavn]

Du ændrer på URL’en ved at klikke på ”Profil”  og ”Rediger profil” i menubaren øverst. Herefter kommer du ind på din profil. Du skal nu finde den lille URL og ”Rediger”-knappen, som er placeret under ”Gør din profil bedre”.

 

 

 

Da adressen bliver indekseret af søgemaskiner, bør du vælge en URL, der indeholder dit navn, så din LinkedIn profil kommer først i en søgning.

  • Opret tre links på din profil

Som tidligere nævnt bør du linke til virksomhedens website, når du opretter en profil. Har du mulighed for det, bør du bruge alle tre links, da dette vil føre til en højere ranking i søgemaskinerne. Udover links til virksomhedens website kan du eksempelvis linke til bloggen, virksomhedsprofilen på andre sociale medier, såsom Twitter og Facebook. Du indsætter og ændrer links under “Yderligere oplysninger”.

  • Tilføj ankertekst til linksene

Ankerteksten er den tekst, der vil fremgå som linket på din profil, og eftersom du har mulighed for at tilføje tre links til profilen, kan du også tilføje tre ankertekster til din profil. Med en tilpasset ankertekst vil du ranke højere på bestemte søgeord, fordi søgemaskiner kigger på teksten i links for bedre at forstå, hvad siden, der bliver linket til, handler om. For at ændre ankerteksten skal du vælge ”Andet” og herefter tilføje en URL i boksen ved siden af.

 Virale funktioner

Selvom funktionerne på Facebook og LinkedIn hedder det samme, fungerer de på en lidt anderledes måde på LinkedIn i forhold til, hvordan vi kender det på Facebook. Denne forskel er værd at bide mærke i, når du deler noget på LinkedIn, og når du reagerer på andres opdateringer – du kan nemlig udnytte LinkedIns funktioner til virksomhedens fordel, hvis du spiller dine kort rigtigt.

Når jeg herunder gennemgår funktionerne, forudsætter jeg, at du har opdateret privatindstillingerne til at være offentlige.

Et like på LinkedIn er ikke det samme som et like på Facebook

På Facebook ”liker” man eller ”synes godt om” opdateringer. Dette gør man bl.a., når den opdatering, der er blevet skrevet, er noget, som man kan lide, er enig i mm. På LinkedIn ”liker” man, hvis man ønsker at dele og sprede opdateringen. Derfor vil du spamme og fylde i dine forbindelsers nyhedsstrøm, hvis du ”liker” alle opdateringer, du synes godt om på LinkedIn. Så vær forsigtig med ”like”-knappen, og ”like” kun, når du ser noget af værdi, som du gerne vil dele med dine forbindelser. På Facebook vil dette svare til, at du trykker på ”Dele”-knappen.

Brug også ”Synes godt om”-knappen til at dele information om virksomheden. Fx en opdatering, som virksomheden har lavet. Hvis en af dine kollegaer eksempelvis har skrevet en status, der vedrører virksomheden, er det en oplagt mulighed at støtte op og skabe trafik ved at trykke ”Synes godt om”.

En opdatering på LinkedIn bruges ikke til det samme som en opdatering på Facebook

På Facebook bruger vi statusopdateringer til at ytre os om vind og vejr, private ting, poste billeder, videoer og dele links. På LinkedIn bruger vi kun statusopdatering som en vidensdeling – og altså ikke til at ytre os om private ting. Brug opdateringen til at skabe vidensdeling og information om virksomheden. Når du opdaterer på LinkedIn bliver informationen synlig for alle LinkedIn-medlemmer i deres nyhedsstrøm. Derudover bliver den synlig for alle, der besøger din profil i aktivitetsstrømmen i højre side.

Kommentarer på LinkedIn spredes hurtigt

Når vi kommenterer på Facebook, er det synligt for dem, der er venner med den person, der har skrevet opdateringen (og alt efter privatindstillingerne – også synlig i “tickeren” oppe i højre hjørne). Derudover modtager alle dem, der har kommenteret på statusopdateringen, notifikationer hver gang, der kommer flere kommentarer. På denne måde kan man følge med i debatten. På LinkedIn bliver kommentarer desuden spredt i offentligheden og bliver placeret i nyhedsstrømmen hos samtlige af dine forbindelser.

Link til virksomhedens website

Du har mulighed for at gøre opmærksom på virksomheden ved at linke til den, eller specifikke sider på websitet, fra din egen profil. Dette kan gøres ved at benytte feltet ”Opdatering”. Når der sker noget nyt på websitet, kan du bruge opdateringen til at sprede budskabet. En ide kan være, at når der bliver skrevet et indlæg på virksomhedsbloggen, kan du sprede dette via opdateringen.

Sådan gør du

  • Kopier URL’en ind i feltet for opdateringen
  • Nu vil du automatisk se et preview
  • Beslut dig for om opdateringen skal være synlig for alle eller kun dine forbindelser
  • Beslut dig om du vil dele denne opdatering på Twitter
  • Tryk på del

Hvis virksomheden endnu ikke har en virksomhedsblog, kan du benytte opdateringerne til at sprede budskabet om jobs, nye ansatte mm. 

En anden måde, hvorpå du kan linke til websitet, er, som tidligere nævnt, at kommentere eller synes godt om dine kollegaers opdateringer. Endelig kan du også lave en opdatering på virksomhedssiden, da dette automatisk vil være synligt i dine forbindelsers nyhedsstrøm.

Deltag i grupper

Du kan sprede kendskabet til virksomheden ved aktivt at deltage i relevante grupper. Her kan du eksempelvis gøre opmærksom på et blogindlæg, du har skrevet, eller andet relevant indhold på websitet. Hvis nogle medlemmer trykker ”Synes godt om”, vil linket blive spredt yderligere i netværket.

Endorsements

Med det nye design er der kommet den mulighed, at du kan ”endorse” dine forbindelser. Endorsements betyder, at dine forbindelser (fx dine kollegaer) nu kan sige god for nogle eller samtlige kompetencer, du selv har angivet – eller de kan selv tilføje flere kompetencer på din profil. Det er derfor lidt anderledes end en anbefaling, da en anbefaling er en direkte skrivelse med en begrundelse. Endorsements bliver i øjeblikket testet. Så hvis du endnu ikke har fået dem – eller hvis du har haft dem men de er blevet fjernet igen, skal du ikke fortvivle. Min profil har synlige endorsements, som vinden blæser, men her er et screenshot fra Karsten Lunds LinkedIn profil af hvordan endorsements ser ud.

Med denne mulighed kan du således brande dine medarbejdere og hjælpe med at markedsføre deres kompetencer, som i sidste ende vil komme virksomheden til gode.

Når du skal ”endorse” dine forbindelser, behøver du blot at klikke ud for en eller flere  felter i ”Kvalifikationer og ekspertise”, som der er blevet skrevet. Herefter vil dit profilbillede blive vist ud fra det område, du har ”endorset” på vedkommendes profil. Du kan også tilføje flere, hvis der er noget særligt, du ønsker at fremhæve, men som ikke er blevet nævnt.

Endorsements har en ekstrem høj brugervenlighed, der tilskynder, at brugere kan bakke hinandens kompetencer op nemt og hurtigt. Dog kan det godt gå hen at blive lidt af en ”rygklapperklub”,  der i effekt kommer til at minde om, at man står i en rundkreds og klapper hinanden på ryggen. Men når det så er sagt, er det stadig en vigtig måde at brande sig selv på og kollegaer på – og i sidste ende også kompetencer indenfor en virksomhed.

Èt netværk er aldrig ligeså effektivt som to – eller flere. Det er en fordel, hvis ansatte i din virksomhed står sammen og er ambassadører. Især på et medie som LinkedIn, hvor spredningen er meget stor. Her kan budskabet om din virksomhed, produkter og services nå ud til mange flere, meget hurtigt og nemt. Dette vil tilmed booste trafikken til virksomhedens website yderligere. Læs her hvordan du skaber og motiverer til en deltagerkultur i din virksomhed, så du kan optimere din markedsføring.

Har du flere tips til hvordan du kan markedsføre din virksomhed gennem din personlige profil? Så hører jeg gerne fra dig.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sådan markedsfører du virksomheden gennem din LinkedIn profil
4.83(96.67%) 6 votes

Tags: ,

Kommentarer

  1. Jakob siger: 6. november 2012

    som altid skarp, præcis, underholdende og ikke mindst brugbar information…. keep it comin’!

    (cool feature i bunden med bølgeeffekt!)

    • Martine siger: 6. november 2012

      Mange tak skal du have Jakob! Vi er rigtig glade for at høre, at vores blogindlæg gør en forskel!
      Bedste hilsner
      Martine

    • Sebastian siger: 8. november 2012

      Og tak iøvrigt, for at du finder vore feature i bunde med bølgeeffekt cool 😉

  2. Tonny Mikkelsen siger: 6. november 2012

    @Martine – Super fedt du er på banen med et indlæg på dansk, med udgangspunkt i den danske version.

    Den har jeg straks delt med mit netværk.

    • Martine siger: 6. november 2012

      Tak for komplimentet Tonny! Og tak fordi du har delt det videre!
      Venlige hilsner
      Martine

  3. Christian siger: 6. november 2012

    Hej

    Super fed artikel – dejlig brugbar viden. Jeg vil dog godt kommentere lidt på afsnittet omkring de tre links du kan sætte på profilen. Jeg er helt enig med dig i at du bør ændre dine tekster på links – men dette kun for at besøgende de ved hvad de klikker på og måske bliver mere motiveret til at trykke på links. Rent SEO mæssigt overfor søgemaskinerne har disse links ingen funktion da det er NoFollow i forhold til søgemaskinerne. Derfor skader de ikke – men de giver ingen direkte effekt.

    • Martine siger: 7. november 2012

      Hej Christian.
      Tak for feedback.
      Yes du har ret, og jeg har ændret i teksten nu.
      Bedste hilsner
      Martine

  4. Lars Raae siger: 7. november 2012

    Hej Martine,
    jeg har netop kommenteret på din artikel inde på LinkedIn.

    Inden du læser kommentaren derinde, skal du vide, at jeg på ingen måder har intention om at nedgøre dine oplysninger.
    Det er dejligt, at nogen tager sig tid til at forklare LinkedIn for alle brugere! (jeg anvender normalt kun “!” til at betone, at jeg oprigtigt mener, hvad jeg formulerer.

    Jeg reagerede i min kommentar blot på, at du kalder artiklen “Sådan markedsfører du virksomheden gennem din LinkedIn profil” og så ganske udelader beskrivelsen af en LinkedIn Company Page – noget som LinkedIn i deres officielle webinars lægger mere og mere vægt på. Og har gjort siden cirka juni måned. Så måske vil en artikel om det snedige i at have en Company Page være optimal for dine læsere?
    Det virker endvidere som om (bare en gut feeling herfra UdkantsDanmark), at der i tiden fremover vil komme meget mere hype om netop virksomhedssider fra LinkedIns officielle kanaler.

    Så igen – tag venligst min kommentar som en opfordring og ikke som en udstilling.
    det er som sagt dejligt, at der er andre end mig, som oplyser om LinkedIn på nemt tilgængeligt dansk.

    Følg i øvrigt gerne min blog HandsOnLinkedIn.blogspot.com, hvor jeg skriver om LinkedIn.

    Mvh Lars som siger “Keep Up the Good Work”

    • Lars Raae siger: 7. november 2012

      Her kommer lige et indlæg mere – hvis jeg læser meget indenad, kan jeg godt se, at titlen på blogindlægget peger mod, at det er gennem profiloptikken, at dit indlæg på bloggen skal ses.
      Så det ér en god ide at profilere virksomheden gennem sin profil – men derfor bør/skal man henvise til virksomhedssiden gennem linket under sin profiltekst

      • Martine siger: 7. november 2012

        Hej Lars
        Tusind tak for dit feedback og tanker.
        Jeg har forsøgt at finde kommentaren inde på LinkedIn, men forgæves….

        Jeg giver dig ret i, at selvfølgelig er det vigtigt ikke at negligere virksomhedssiden. Dette er blot ét aspekt i markedsføring, jeg har valgt at fokusere på i dette indlæg. Der er mange andre, hvor man kan udnytte virksomhedssiden – se bl.a. også her
        At benytte sin egen personlige profil er blot en måde ud af mange, som jeg synes er en meget interessant metode at tage i brug. Her er der mulighed for flere medarbejdere i virksomheden at støtte op omkring og træde til som ambassadører. Dette er selv noget vi praktiserer på Atcore med stor succes. Jeg har også skrevet lidt om det her.

        Når jeg i blogindlægget har valgt at udelade virksomhedssiden, er det bevidst. Jeg har ikke ønsket at vende hver en sten og alle muligheder for markedsføring på LinkedIn, men har altså valgt at afgrænse mig til dette område. Dette giver, for mig, plads og mulighed for at skrive et blogindlæg en anden dag om virksomhedssider. Derudover vil jeg også hurtigt nævne, at vi tidligere har berørt virksomhedssider her på bloggen. (Dog med det gamle design.)

        Jeg fornemmer, lige som dig, at LinkedIn vil hype virksomhedssider meget mere (men så sandelig også de personlige profiler). Jeg har dog i dette indlæg være meget optaget af, hvordan man kan gøre noget lige nu og her.

        At du også nævner, at det er en god ide at henvise til virksomhedssiden på LinkedIn under sin profil, mener jeg er en vurderingssag for den enkelte. Det vigtigste er vel at henvise til virksomhedens website? Hvis du eksempelvis har en tilstedeværelse på LinkedIn med en virksomhedsside, men det ikke er en synderlig aktiv tilstedeværelse – og du erfarer, at du har større succes med markedsføring gennem en personlig profil, kan jeg ikke se en mening i, at du bør eller skal henvise til en lidt slatten sild. Så hellere et aktivt, levende og sælgende website. Hvis du derimod er en virksomhed med en stærk profil og tilstedeværelse, så ja – er det en god ide at henvise til begge steder (og ALTID begge steder, og websitet som minimum).

        Jeg håber, at mine tanker gav mening.
        Bedste hilsner
        Martine

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team