Sådan måler du en trend med Google

Ingen kommentarer26. marts 2013 under Aktuelt, SEO

Sådan måler du en trend med Google
5(100%) 4 votes

Du er vant til at måle på alle afkroge af internettet, men vidste du at du nu kan søge viralitet på Google?

Google Trends giver dig overblik over, hvilke søgetermer brugere har benyttet i søgemaskinen, og som har opnået popularitet eller virale tendenser. Idet Google er Danmarks største søgemaskine, er denne funktion nyttigt, hvis du som virksomhed ønsker at se, hvad der rør sig på internettet.

Værktøjet kan benyttes til at undersøge søgeordets tidligere trafikmønster, men også hvis din virksomhed ønsker at dele eller ‘breake’ en trend for et publikum. Det kan ligeledes bruges, hvis din virksomhed ønsker at udøve content marketing, med udgangspunkt i et populært emne som f.eks. at lave din egen version af Harlem Shake. Her kan Trend bruges til at måle om fænomenet allerede har nået så høj popularitet, at det ikke længere er relevant at eksponere yderligere.

Google Trend danner en graf over populariteten af søgetermet, og opstiller på den måde en let og overskuelig måde dataen til afkodning.

Vi har tidligere introduceret Google produktet som en af 30 Google produkter der kan hjælpe din virksomhed. Youtubes videosøgninger er den seneste trend i rækken som fra i sidste uge, nu kan måles i Google Trend database.

 

Trend-graferne for Youtube-søgetermer kan vise resultater fra 2008 og frem til i dag, og du har mulighed for at vælge kun Youtube søgninger eller hele Google søgemaskine resultater. Du kan afgrænse dine søgetermer efter geografisk opdeling / regional interesse for søgetermet. Det er dog ikke alle lande, som er på listen på nuværende tidspunkt. USA, Japan, Singapore, Frankrig, Storbritannien og Tyskland er en række af de lande, som du kan vælge.

Du kan ydereligere krydsrefere søgetermernes populartitet på søgninger – herunder web, billede, nyheder, produkt og den nyeste funktion Youtube.


En nyttig del af værktøjet er, at grafen samtidig viser en mulighed for, hvorfor grafen stiger og falder over tid. Som ved Harlem Shake, hvor du kan se en stigning efter en Amerikansk stat valgte at genindspille deres egen version af den virale success.

Graferne er opstillet på samme måde ved alle slags resultater. Der er derfor en fin overensstemmelse mellem funktionerne, og det er let at identificere et eventuelt viralt mønster eller nyhedsværdigt indhold. Du kan se relaterede termer for at få konkret data over de enkelte søgemønstre.



Funktionen “Hot Searches” viser, hvad der er populært/trender i søgemaskinen og bliver opdateret én gang i timen, der er derfor rig mulighed for at holde sig opdateret omkring trends og emner i stigende popularitet og omtale i medierne.

Den nye Youtube-søgemulighed i Google Trend betyder også, at du højst sandsynligt kommer til at se nogle bedre beskrevet Youtube-videoer i fremtiden, i takt med at brugere finder du af, at Youtube nu har en indflydelse på din kategoriseringen af SEO og derfor søgeoptimerer den enkelte video.

Derfor kan din virksomhed bruge Google Trend

  • Youtube er den næststørste søgemaskine efter Google. Du kan derfor nu bedre måle, hvad folk søger online.

  • Data, som din virksomhed kan måle på, kan være fordelagtigt, og et værktøj som Google Trend kan let integreres i din strategi.

  • Det kræver ikke stor teknisk viden at generere resultater af Google Trends. Små virksomheder, eller virksomheder med små budgetter, kan derfor ligeledes drage nytte af værktøjet. Den intuitive data kan samtidig let afkodes af alle i det nye Google Trend design.

  • Google Trend kan give din virksomhed et overblik over globale tendenser. Du kan få indsigt i udviklingen af ting, som er relevant for din virksomhed – f.eks. omtale af 3D briller. Det giver derfor et indblik i udviklingen, som du nødvendigvis ikke kan finde gennem en Google-søgning, da resultaterne her kan fremstå mere tilfældige.

  • Du har mulighed for at optimere din side og Youtube indhold/navne til Googles søgeresultater.

Du kan selv opdage data, som er relevant for din virksomhed på Google Trends.

Om forfatteren

Anne er praktikant hos Atcore, hvor hun hjælper med opsætning af guides, online PR, artikelskrivning og ikke mindst blogindlæg. På bloggen bidrager Anne med indlæg om online markedsføring og sociale medier. Anne har en baggrund indenfor Multimediedesign og E-konceptudvikling
Se profil ›

Sådan måler du en trend med Google
5(100%) 4 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team