Sådan kommer du i gang med din første kampagne på Facebook

SEO optimering

(5) Kommentarer17. april 2012 under Facebook, Sociale medier

Der er efterhånden en hel del virksomheder, der er begyndt at se muligheder i Facebook annoncering, men samtidig er der usikkerhed på selve opsætningen og effektiviteten af annoncerne.

Facebook annoncering foregår i princippet på samme måde som andre annonceringsplatforme. Du har dog langt flere og bedre muligheder for at specificere din målgruppe.

Kategorier til Facebook annoncer

Du kan selv sammenstrikke din ønskede målgruppe ud fra almindelige demografiske muligheder såsom alder, køn, uddannelse, forholdsstatus mv.  Herudover giver Facebook dig mulighed for at “ramme” din målgruppe på baggrund af deres interesser. Facebook kalder disse interesseområder for kategorier. Den skarpe annoncør ser hurtigt, at kategorierne er baseret på amerikanske interesser, hvorfor disse kategorier ikke altid vil være tilstrækkelige for dig som annoncør.

Derimod kan det være langt sjovere og mere udfordrende at sammensætte din målgruppe udfra bestemte interesser, hvilket primært er baseret på sider de synes godt om, grupper de er medlem af, aktiviteter mv.

Her er det op til dig som annoncør at bruge din fantasi og brainstorme over mulige interessante grupper og sider, som brugerne tilhører eller “synes godt om”.

 

Eksempel

Lad os antage, at vi har en målsætning om at øge antallet af “synes godt om” tilkendegivelser på en side, der sælger designermøbler.

Her ville det være ideelt af ramme de Facebook-brugere, der har været inde og “synes godt om” designernes og konkurrenternes sider/grupper. Dernæst vil det ikke være utænkeligt, at brugere der “synes godt om” grupper og sider for designlamper og anden finere brugskunst, ligesom generelle grupper indenfor (dansk)design og arkitektur, vil være interessante.

Når brainstormingen er veloverstået, og du har kreeret en målgruppe, du er tilfreds med, vil det gavne dit fremtidige arbejde, hvis du deler din målgruppe op i yderligere segmenter. Segmenteringen kan tage udgangspunkt i noget så simpelt som alder og køn, men også i de valgte interesser. Dette gøres for at kunne effektivisere kampagnen på et senere tidspunkt. Det viser sig måske, at kvinder i alderen 30-40 år er mere tilbøjelige til at ”synes godt om” siden, hvorfor du bør allokere en større del af budgettet til dette segment.

Understøttende konkurrencer

Det vil desuden være en god ide at køre en konkurrence på din Facebook-side for at støtte op omkring en ”like” kampagne som denne. Konkurrencen kan bruges i annoncerne, give brugerne et stærkt incitament for at besøge siden, og givetvis øge brugernes involveringsgrad.

Præmien ved en sådan konkurrence behøver nødvendigvis ikke koste mange tusinde kroner. Ved dette eksempel kan det være en af virksomhedens egne designstole.

Salg

Er dit mål ikke ”synes godt om”-tilkendegivelser, men derimod salg via hjemmesiden, anbefaler jeg, at du ændrer din kampagneopsætning. Lad det være sagt med det samme, det kan være svært at drive konkrete salg ved hjælp af Facebook-annoncering.

I modsætning til f.eks. AdWords, hvor kunden allerede befinder sig i en købscyklus, skal en Facebook-brugers latente behov som regel vækkes, før denne vil foretage et køb. Med andre ord skal kunden trækkes ind i shoppen – Pull og ikke Push, som ofte er tilfældet ved SEM annoncering.

Derfor bør annonceteksterne og de(t) valgte banner(e) også afspejle dette. Annoncering med henblik på salg fungerer – jævnfør vores erfaringer – rigtig fint, hvis du har udsalg eller andre specielle tilbud.

Endnu en vigtig ting, du skal huske som annoncør er, at når du sender trafik ind på dit website via Facebookannoncering, skal du tagge dine kampagner op, så du kan følge resultaterne via Google Analytics eller andre webanalyse programmer. Anvender du Google Analytics gøres dette let med URL Builderen.

Ligesom ved ”like” kampagnen er det vigtigt at overvåge dine kampagner for at effektivisere dem, allokere dit budget, og ikke mindst blive klogere på din målgruppe.

Held og lykke med din første annonceringskampagne på Facebook!

Om forfatteren

Jarl Hagen

Senior SEM Specialist (AdWords Qualified)

Jarl Hagen er Atcores ekspert indenfor online annoncering. Dette gælder bl.a. søgemaskineannoncering (herunder AdWords) og annoncer på sociale medier som f.eks. Facebook. På bloggen giver Jarl gode råd til optimering af dine online kampagner
Se profil ›

Sådan kommer du i gang med din første kampagne på Facebook 4.89/5(97.78%) 9 votes

Tags: , , , , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 26. april 2012

    Sådan kommer du i gang med din første kampagne på Facebook…

    Facebook annoncering og kampagner kan være en god måde at åbne flere likes på din side, så du når ud til et større publikum. Lær at segmentere dine annoncer….

  2. [...] en god måde at skabe trafik til din fanside. I sidste uge fortalte vi nærmere om, hvordan du segmenterer dine annoncer i din første Facebook kampagne. I denne uge får du 10 trin til at oprette din første [...]

  3. [...] tre lette trin. Måske har du allerede prøvet at lave en annonce på Facebook eller sammenfattet en kampagne. Hvis det er tilfældet, vil du kunne nikke genkendende til, hvordan man gør – idet [...]

  4. Thomas siger: 12. marts 2014

    hej. Tak for en rigtig god guide!. Kan nogen fortælle mig hvordan jeg kan ramme noget så specifikt som folk der syndes godt om lejeboligsider, og møbelhuse som ikea osv. Og hvor højt skal ens buget være for at gøre det effektivt, hvis vi understøtter men konkurrence. Målet er flere liks. På forhånd mange tak

    • Jarl siger: 13. marts 2014

      Hej Thomas,

      Dit scenarie ligger jo mere tæt op ad det tænkte eksempel, så jeg ville nok målrette mod Ikea, KAB, Ilva mv. under interesser. Det er her du skal brainstorme.
      Desuden ville jeg benytte mig af funktionen sponsorerede historier, så du drager nytte af “word of mouth” metoden, når nu du skal køre en konkurrence.

      Det er svært at sige, hvor meget budget det kræver. Det kommer jo an på hvor mange likes der er dit mål…

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.