Sådan kan tallet 9 øge dine konverteringer

Atcores tilfredshedsgaranti

(5) Kommentarer11. december 2012 under A/B splittest, Convert, Konverteringsoptimering

Sådan kan tallet 9 øge dine konverteringer
5(100%) 4 votes


Det kan være svært at prissætte dine varer – både online og offline. Hvis du prissætter dine varer for dyrt, sælger du måske ingenting. Samtidig kan du også risikere at prissætte for lavt, så du ikke tjener (nok) penge på dine produkter eller din service. Det er en svær balancegang, men heldigvis kan du komme tættere på den rigtige pris med hjælp fra ét enkelt tal – 9.

Derfor er tallet 9 så betydningsfuldt

Du har måske selv lagt mærke til det. At noget koster 99,- i stedet for 100,- ligeud. Det undrede i hvert fald mig som lille, og jeg husker, at jeg syntes, det var åndssvagt. Hvorfor ville butikkerne besvære sig selv med at skulle give en krone tilbage? Værre var det, hvis tingene kostede 99,95. Man kan jo ikke få 5 ører tilbage, så hvorfor ikke bare skrive 100,-, når det reelt set er prisen?

Sandsynligvis fordi butikkerne også dengang var opmærksomme på styrken ved 9-tallet.
I et eksperiment, udført af MIT og University of Chicago, splittestede de tre forskellige priser på tøj til kvinder – $34, $39 og $44. Overraskende nok, var det prisen med tallet 9, der konverterede bedst – på trods af, at 34 er lavere.

Udsalg trumfer 9

I samme eksperiment viste de dog samtidig, at hvis prisen fremgår som udsalgspris sammen med førprisen, trumfer prisen på $40 den på $39, hvis den står alene som vist i eksemplet nedenfor.
Kombinerer man de to ting (udsalgsskilt og tallet 9), er det dog den version, der vinder endeligt.


Så selvom “udsalg” har en større effekt end 9, kan de to ting støtte hinanden og skabe en værdifuld synergieffekt. Desuden er det jo ikke sikkert, at din vare er på udsalg.

Derfor bliver vi tiltrukket af 9

Årsagen til, at vi bliver så tiltrukket af 9-tallet, er en kombination af flere ting:

  • Vi evaluerer tallet fra begyndelsen. Vi ser altså, at tallet er i 30’erne i stedet for at være tæt på 40.
  • Samtidig vil vi gerne have mest mulig værdi, hvorfor vi bliver tiltrukket af udsalgspriser. Det fortæller os nemlig, at vi sparer noget ved at slå til nu.
  • Skal vi vælge mellem flere nogenlunde ens produkter med varierende priser, har vi desuden en tendens til at vælge priser, der ligger i midten af skalaen frem for i den ene eller anden ende. Har du f.eks. tre produkter, der ligner hinanden, til hhv. 29, 39 og 49 kr., vil de fleste vælge den midterste.

Sådan bruger du det aktivt

Hvis du ønsker at prissætte dine produkter og services på dit website (eller offline for den sags skyld), så overvej om du kan gøre brug af tallet 9, så du kan nedsætte det forreste tal. Sælger du f.eks. noget til 500,-, så test en 499,-version. Splittest det altid med dine alternative prisforslag og vær ikke bange for at justere, indtil du finder det helt rigtige prisleje for det, du tilbyder.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan kan tallet 9 øge dine konverteringer
5(100%) 4 votes

Tags: , , , , , , ,

Kommentarer

  1. Jakob siger: 11. december 2012

    Altid rart at få bekræftet med videnskabelig evidens, det man vidste i forvejen. Spændende artikel!

    • Denice siger: 11. december 2012

      Hej Jakob.
      Ja præcis – det var også nysgerrigheden efter noget baggrund, der fik mig til at gå ind i emnet 🙂
      Tak for din kommentar.

  2. Mogens Møller siger: 15. december 2012

    Rigtig godt blogindlæg. Spændende med eksperimentet fra Chicago.

    Lige en kommentar til dit sidste afsnit vedr. splittest. Jeg tror ikke det er lovligt at splitteste ens priser, så det skal man være forsigtig med.

  3. Sebastian Gullak siger: 15. december 2012

    Hej Mogens, tak for din kommentar. Det ér lovligt at prisdifferentiere, så længe det sker ud fra “Objektive kriterier”. Det foregår også allerede i stor stil Cookiebaseret idag. De to mest populære funktioner er den tidsbestemte, der bl.a. benyttes hyppigt i rejsebranchen = priser stiger/falder over tid, baseret på adfærd. Denne er desuden også populær ifht. Re-marketing. En anden kendt funktion er den adfærdsbestemte ift. konkurrenter = der kommunikeres rabatter og nedslag, såfremt din adfærd afslører besøg på konkurrerende websites, koblet op med bl.a. prismonitorering af konkurrenter. Og slutteligt, så er A/B/n og MVT test fuldt lovlige ift. pris, så længe det ikke er koblet op på person-identificerbare id’er fra f.eks. E-mail programmer. Hvorvidt det så kan skabe modvind, som f.eks. sagen om differentiering af priser afhængigt af om brugeren sad på en PC eller Mac (da Mac-brugeren i det tilfælde var identificeret som et segment der generelt var villig til at betale en gns. højere pris), er en anden sag 🙂

    God weekend, og tak for input!
    Dbh
    Sebastian

  4. […] Tilføj tallet 9 i dine priser og få flere konverteringer. Eksempelvis 69,- i stedet for 70,-. Læs, hvorfor det forholder sig sådan her. […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team