Sådan hjælper Marketo dit salgsteam

MAflag

(1) Kommentar5. december 2012 under Inbound Marketing, Marketing Automation, Retain

Sådan hjælper Marketo dit salgsteam
5(100%) 3 votes


I torsdags afholdt vi seminar omkring Marketing Automation på Custom House i København. Interessen var overvældende, og vi havde således fuldt hus, da vi gik i gang kl. 9.

Udover oplæg fra vores CEO, Sebastian Gullak, og vores kunde Martin Jønck fra eMagCreator, havde vi besøg af Darragh Quinn fra Marketo. Han var kommet til København for at gøre deltagerne klogere på Marketos platform og fordelene ved Marketing Automation.

I dette indlæg vil jeg give dig en opsummering af Darraghs oplæg. I videoen til sidst i indlægget får du også en bid af hans præsentation. Da Darragh er fra Irland, er hans præsentation og slides naturligvis på engelsk. Mit indlæg er til gengæld på dansk.

Hvad er Marketo?

Marketo er en Marketing Automation-løsning, der gør det lettere at pleje dine leads på den måde, de foretrækker det, når de er klar til det. Marketo indeholder muligheden for at opsætte e-mails, landingpages, webformularer og til sidst kampagner, der binder det hele sammen i flows. Det er samtidig et værktøj, der hjælper salgsteamet med at optimere deres process ved at kontakte de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. For at gøre dette lettere, kan Marketo kobles op med Salesforce.

Derfor er Marketing Automation vigtigt for din forretning

Hvor Google Analytics hjælper dig med at identificere hvilke dele af dit website, der skaber trafik, kan Marketing Automation hjælpe dig med at identificere hvilke dele af dit website, der generer leads. Begge dele kan identificere, hvor og hvornår der sker et salg, men ved at lade begge værktøjer spille sammen får du et langt mere præcist resultat. Ved nøjagtigt at kunne udpege hvilke tiltag, der resulterer i salg, kan du samtidig finde ud af, hvor du skal lægge fokus.

Inbound Marketing spiller en stor rolle

Ved at aktivere flere strategier inden for Inbound Marketing, såsom udarbejdelsen af e-bøger og guides, at have en virksomhedsblog, at have en e-mail-strategi, at være tilstede på sociale medier osv., skaber du værdi for dine leads, og på den måde kan du lettere optimere dine leads til salgsteamet. Atcore Inbound Marketing

Modne leads til salg

Marketo lader dig give dine leads forskellige point baseret på værdien i deres interaktion med din virksomhed. Dvs. at du bestemmer hvilken type leads, der kommer ind til salg – hvornår.

Lad os sige, at du arbejder i en B2B virksomhed, der sælger kontormøbler. Her kan du enten vælge at sælge kold kanvas og ringe til en masse potentielle kunder, der egentlig ikke er interesseret eller klar til at købe.

Hvis du benytter dig af Marketing Automation, får salgsafdelingen først en notifikation om at ringe personen op, når han eller hun har samlet nok point på dit website – lad os sige 100 point for eksemplets skyld. Leadet får måske 30 point for at downloade kataloget, 10 point for hver produktside, personen ser, men 60 point, hvis det er prissiden, og vedkommende fortsætter med at kigge på dit website.

Denne person er med stor sandsynlighed mere klar til at købe sammenlignet med de kolde leads, du ringer til uopfordret. Dit salgsteam bliver gjort opmærksom på, at der er et varmt lead, som er klar til at blive ringet op. Teamet kan endda se hvilken type interaktioner, personen har haft med din virksomhed, og ved således, hvad der skal fokuseres på i samtalen.

Er der ikke sammenhæng mellem tidspunktet, hvor leadet bliver sendt ind til salg, og om leadet er klar, kan I altid rette pointene til.

No leads left behind

Udover e-mail-notifikationer til den salgsansvarlige, kan du motivere denne person yderligere, ved at andre i teamet også får notifikationer om, at han eller hun ikke har fået fulgt op på sit lead. Senere kan dette sågar inkludere den øverste chef, hvilket fungerer godt for Marketo selv, som Darragh fortæller i sin præsentation.

Du kan også vælge at Marketo automatisk opretter en task i Salesforce, hvis det er lettere for dit salgsteam at tage stilling til.

ROI

Kronen på værket er, at du nu kan se, hvilke kanaler der skaber hvilken værdi. Du kan tildele alle dine touch points værdi og stille dem op imod de udgifter, du har haft, i forbindelse med opsætningen, udarbejdelsen af indholdet, tiden du har brugt osv. På den måde har du således hele tiden overblik over, hvilke dele der har den højeste ROI.

Se et uddrag af Darraghs præsentation nedenfor. Hvis du deltog til seminaret, har du modtaget hans slides i en opfølgende e-mail.

Vil du være blandt de første, der får besked, når vi afholder seminarer i fremtiden? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev, der desuden er propfyldt med gode råd om online markedsføring.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan hjælper Marketo dit salgsteam
5(100%) 3 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. God kundeservice skaber flere kunder siger: 21. marts 2013

    […] at de får svar med det samme. Det er også selvom, det er et standardsvar, de får. Hvis du bruger et godt system til dine automatiserede svar, kan du gøre god brug af såkaldte “tokens”, der personliggører […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team