Sådan formidler du dit budskab med billeder

billeddrevet

(1) Kommentar10. januar 2013 under A/B splittest, Convert, Konverteringsoptimering

Sådan formidler du dit budskab med billeder
4.43(88.57%) 7 votes

Et billede siger mere end 1000 ord. Dette er en gammel kending, som vi faktisk kan gøre stor brug af i vores online markedsføring. Hvis du tænker på, at vores online koncentrationsevne er helt i bund, og at vi foretrækker at læse så lidt webtekst som muligt, så viser den gamle talemåde virkelig sin relevans.

På nettet er det nemlig vigtigt, at dit budskab er kort, præcist og ikke kræver for meget direkte opmærksomhed for at blive forstået, og dertil kan billeder være et meget effektivt middel. Derfor  kan du altså med fordel bruge billeder til at understøtte og formidle dit budskab. Det gør sig gældende både på dit website, i dine kampagner, i printmateriale og generelt overalt, hvor du er i kontakt med dine kunder

Gør din tekst mere troværdig

Ud over det fakturm at billeder er beskrivende og forklarende i sig selv, så bliver tekst opfattet som mere troværdigt, hvis det bliver præsenteret sammen med et billede. Også selvom det ikke understøtter teksten. Dette er dog naturligvis ikke noget jeg vil anbefale – altså at billedet ikke understøtter teksten.

6 måder at bruge billeder i din kommunikation

Billeder gør således dit budskab mere troværdigt, lettere at sluge og mere overskueligt. Men hvilke billeder virker så, hvornår? Hvad skal du forkusere på? Og hvad bliver dine besøgende draget af?

Det får du 6 eksempler på her:

Mail Chimps maskot

  • Overvej at indføre en maskot

Det er ingen hemmelighed, at vi selv er fans af vores Atcore Bot. Han er vores maskot, der hjælper med at identificere Atcore på en visuel måde, som lettere sætter sig fast i hukommelsen. Et andet godt eksempel på en let genkendelig maskot er Mail Chimps maskot.

  • Det handler om dem – ikke om dig

For dine besøgende er du og dit produkt i princippet underordnet. For dem handler det om det behov, de får opfyldt ved at bruge dit produkt eller vælge dig og dit brand. Det er altså her, du skal lægge fokus. Vis dit produkt i brug og fokusér på det udbytte, brugeren får ved at vælge dit produkt.

Sælger du løbesko, så vis en person, der løber, med en sund og flot løbekrop. Sælger du suppe, så vis en situation, hvor der bliver hygget over suppen i godt selskab. Er det biler, der er dit produkt, så hav billeder af den hyggelige roadtrip osv. Igen – det handler om brugeren og brugssituationen. Ikke dig eller dit produkt.

  • Sebastian Gullaks billede på Atcores website

    Brug mennesker

Vi bliver tiltrukket af ansigter og “rigtige” mennesker. Ved at bruge fotografier i stedet for f.eks. avatarer ved beskrivelsen af dine medarbejdere kan du øge kendskabet til dine ansatte og samtidig virke mere troværdig.

  • Tal til følelserne

Rigtig mange mennesker køber baseret på følelser. Hvis du vækker en behagelig følelse hos dine besøgende, er de også mere tilbøjelige til at købe produktet. Det handler om at sætte plusser på kontoen, så dine besøgende i sidste ende har lyst til at trykke på “gennemfør køb”-knappen.

Gør det ved, igen, at sætte billeder ind af brugssituationen. Vis billeder af en glad familie, der går tur med hunden, hvis du sælger hundehalsbånd. Et gammelt, men velkendt eksempel er dette fra Jolly Cola, der viser unge mennesker, som er en del af et større fællesskab.
Jolly colas reklame med glade unge mennesker fra 70'erne

  • Validering af dit arbejde

Som Karsten skrev i sit indlæg omkring Winnersmoke, så kan emblemer være tryghedsskabende elementer, der er med til at overbevise os om, at produktet er godkendt af andre. Dette fungerer altså som social proof – især hvis du inkluderer kundeudtalelser.

Her vil billederne altså være certificeringer, logoer fra tidligere kunder, bagdes fra priser du har vundet osv.
Atcores certificeringer

  • Sæt billederne ordentligt op

Alle gode intentioner er tabt, hvis du ikke får sat billederne ordentligt op. Hvis du benytter dig af stock billeder, så vær ekstrem kræsen med, hvilke billeder du vælger. Det skal både passe til budskabet og teksten på den enkelte side, men også til dig og din virksomhed som helhed.

Derudover skal det nævnes, at du kan have de smukkeste billeder, men er de udstrakte til uigenkendelighed, mister du det professionelle udtryk og i værste fald din troværdighed.

Atcores mo-bros i dårlig kvalitet
Dette billede af vores Mo-Bros mister lidt sin charme ved at være helt sammenpresset, og det er pludselig det, der fokuseres på, i stedet for budskabet i billedet.

SEO

Søgemaskinerne kan ikke læse de tusind ord, som dit billede siger. Derfor er det vigtigt, at du hjælper dem ved at have gode, relevante alt-tags på dine billeder. Det er en ting, vi selv (læs: jeg) skal blive bedre til, når vi uploader billeder. Jeg har dog gjort en indsats denne gang for eksemplets skyld.

TEST!

Afslutningsvis: Intet CRO-indlæg uden at jeg opfordrer dig til at teste, om dine ændringer skaber værdi. Ved at splitteste kan du med sikkerhed finde ud af, om de nye billeder gør en forskel. Du kan jo starte med at teste ændringerne på en enkelt side og se, om det fungerer der. I så fald kan du implementere dem på resten af dit website.
Atcores a/b splittest-model

Billeddrevet markedsføring er blandt vores tendenser i trendguiden 2014

download-trendguide-gifFor nylig udgav vi en guide, der gennemgår 2014s største tendenser inden for markedsføring. Heriblandt var billeddrevet markedsføring, som vi mener vil få større og større indflydelse på måden at kommunikere på i fremtiden. Få guiden gratis, og læs mere om, hvordan det kan gavne din forretning.

Læs også, hvordan du skaber mere liv på dit website med animerede GIF’er.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan formidler du dit budskab med billeder
4.43(88.57%) 7 votes

Tags: , , , , , , ,

Kommentarer

  1. […] med flere forskellige overskrifter, billeder og […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team