Sådan får du størst eksponering på Facebook med EdgeRank

Optimering til Facebook

(8) Kommentarer14. februar 2012 under Facebook, Sociale medier

Sådan får du størst eksponering på Facebook med EdgeRank
4.73(94.67%) 15 votes


EdgeRank er Facebooks hemmelige algoritme, der bestemmer om dine statusopdateringer når din målgruppe i deres nyhedsstrøm eller ej.  Det vil sige, at på trods af du har masser af “synes godt om” på din fanside, er det ikke sikkert, at dit budskab når ud bredt. I gennemsnittet får man, som normal Facebook bruger, kun jævnlige opdateringer fra omkring 150 venner og fansider, også selvom man måske har 500 forbindelser.

Så hvad er en edge, og hvordan bliver den ranket?

En edge er en interaktion på Facebook. Det kan være en kommentar, en “synes godt om” tilkendegivelse, en statusopdatering – i grunden alt hvad du ser i din normale nyhedsstrøm på forsiden og i tickeren. Hvor tickeren viser alle edges på Facebook, agerer nyhedsstrømmen anderledes. Alt det indhold, du ser i dine nyheder, er således allerede blevet sorteret for dig af Facebook ud fra nogle specifikke parametre. En edge bliver ranket efter tre gældende faktorer:

EdgeRank formel

  • Tilhørsforhold

Tilhørsforholdet omhandler nærheden mellem dig og dine fans og bliver målt i mængden af interaktion. Du har muligvis lagt mærke til det allerede. Kommentér på et par billeder, kig på profilen af en gammel ven, og automatisk vil du se flere opdateringer fra denne person i dine nyheder.

Jo flere kommentarer og “likes” dine opdateringer kan generere, jo stærkere bliver båndet mellem dig og dine fans, og sandsynligheden for, at dit indhold lander i dine fans nyheder, bliver derved forøget.

Det, du skal vide om tilhørsforholdet, er, at den kun går én vej. Det vil sige, at dine fans ikke får flere af dine opdateringer at se, ved at du besøger deres profil ofte. Godt nyt for nysgerrige folk, mindre godt for virksomheder, der prøver at få deres indhold ud til så stort et publikum som muligt.

  • Edge vægt

Edge vægt giver forskellige point til dine posts, alt efter hvad de indeholder. Er det en status (tekst), et billede, et link eller en video? Der er forskel på, hvad du deler i dine opdateringer og den brede forståelse er, at videoer, links og billeder vægter højere. Facebook forventer altså, at en video er mere interessant for dine fans i deres nyheder, end en “like”. Facebook vil – som alle andre sites – gerne have, at deres brugere tilbringer så meget tid på sitet som muligt, derfor er det også logisk, at opdateringer med medieindhold bliver vægtet højest. En højere Edge vægt giver derfor større sandsynlighed for eksponering.

Dog er det værd at notere, at forskellige personer har forskellig Edge vægt. En person, der kigger mange billeder igennem, vil således være mere tilbøjelig til at få vist opdateringer med billeder i sin nyhedsstrøm. Der er ingen måde at måle, hvad dine fans vægter højest, men det understreger vigtigheden i at variere indholdet i dine opdateringer, så de når ud til så mange fans som muligt. At sætte et foto i hver af dine opdateringer er således ikke en garanti for, at dit indhold nødvendigvis får mere eksponering.

  • Nyhedsværdi

Nyhedsværdi handler om tidspespektivet i dine opdateringer sammenlignet med andres indhold. Jo nyere dine opdateringer er, jo større værdi har de for dine fans – logisk nok. Det du skal tænke over, er til gengæld, hvornår du vælger at sende dit indhold ud. Hvis dine fans ikke er online, når du poster, forfalder dit indlæg i forhold til tid og bliver derfor mindre relevant. Så post når din målgruppe er online.

Samtidig skal du tænke på, at hvis dit indhold bliver vist i en nyhedsstrøm, har de udkonkurreret andre posts med en lavere EdgeRank. Derfor kan det også være væsentligt, at poste på tidspunkter, hvor andre ikke gør, for at mindske konkurrencen om at komme med i nyhederne, så at sige.

Sådan øger du din EdgeRank

Som normal Facebook bruger, er der en logisk tilgang til at lave opdateringer, men som virksomhed kan denne viden hjælpe dig med at tage flere intelligente beslutninger, omkring hvad og hvordan du deler.

Hvis du f.eks. har en større kampagne planlagt i nærmeste fremtid, og gerne vil have den eksponeret til så mange af dine fans som muligt, kan det være en god idé, at forsøge at øge dit tilhørsforhold til dine fans i ugerne op til. Det vil sige, skabe så mange interaktive og engagerende opdateringer som muligt, der får folk til at “like” og kommentere. Derved øger du sandsynligheden for at få mere eksponering senere og slippe for at spilde dine marketingkroner, når det virkelig gælder.

Mange har haft succes med at stille spørgsmål i deres posts for at øge interaktionen (hvem, hvad, hvor og hvorfor), da folk har en større tendens til at kommentere og “synes godt om” disse posts. Tænk samtidig over hvad du poster i forhold til Edge vægt. Videoer og billeder hjælper både med at generere kommentarer og “synes godt om” og øger samtidig sandsynligheden for, at dine posts får en højere samlet EdgeRank.

Tænkt altid på, at bare fordi du har mange fans på din side, er det langt fra sikkert at dit indhold kommer ud til dem. Derfor bør din Facebook taktik fokusere ligeså meget på at skabe en højere EdgeRank, som på at tiltrække flere fans.

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Sådan får du størst eksponering på Facebook med EdgeRank
4.73(94.67%) 15 votes

Tags: ,

Kommentarer

  1. […] Hvorfor ser du kun visse opdateringer fra bestemte venner og grupper selvom du har langt flere venner og er med i langt flere grupper. Svaret kan findes i EdgeRank, der er en Facebook algoritme, der konstant overvåger din Facebook profil og alle andres, og udvælger de beskeder som algoritmen har beregnet er interessant for dig. Lyder det ’Big Brother-like’ – ja naturligvis, men der er principielt ikke den store juridiske forskel på hvad Facebook gør her og hvad Google har gjort i årevis. Det suspekte ved Facebooks indgangsvinkel er, at det er langt fra alle, der er klar over, hvordan der bliver manipuleret med de informationer, som de har adgang til. Denne artikel handler om EdgeRank og har været en artikel, der har været på vej i et stykke tid, da jeg ikke helt har kunnet finde ud af hvilken indgangsvinkel, som jeg burde tage i forhold til EdgeRank. Jeg har vaklet mellem et moralsk fortørnet synspunkt og et kynisk forretningsmæssigt og kalkulerende perspektiv, men så faldt jeg over en blog på atcore.dk, der dejligt teknisk nøgternt beskriver algoritmen. Denne artikel er stærkt inspireret Tobias Schäfers blogindlæg på atcore.dk, som kan findes her. […]

  2. […] er udformet med inspiration fra artiklerne Sådan får du størst eksponering på Facebook med Edgerank og Det handler ikke om størrelsen…, hvor du kan få flere tips om, hvordan du øger din […]

  3. […] Det kommer an på din edgerank, om du ender på dine venners / fans forside. Vi har skrevet et indlæg, der forklarer meget mere om edgerank. Du kan desuden vælge om du vil se de seneste historier, eller […]

  4. www.anyhed.dk siger: 10. maj 2012

    Sådan får du størst eksponering på Facebook med EdgeRank…

    I gennemsnittet får man, som normal Facebook bruger, kun jævnlige opdateringer fra omkring 150 venner og fansider, også selvom man måske har 500 forbindelser. Dette blogindlæg handler om hvordan du bedre kan nå ud med dit budskab til din målgruppe på F…

  5. […] står den på “Tophistorier”, hvor det kommer an på de sider, du følger og dine venners edgerank om de ender i din nyhedsstrøm. Det kan du ændre ved at vælge “Seneste” i stedet for […]

  6. Årets 10 bedste blogindlæg siger: 28. december 2012

    […] 10. Sådan får du størst ekspornering på Facebook med Edgerank […]

  7. […] Hele 58% af brugere giver “synes godt om” tilkendegivelser med en forventning om, at få adgang til eksklusivt indhold, rabatter og/eller aktuel information. På Facebook søger dine brugere altså efter indhold, som de ikke kan finde på din virksomheds hjemmeside. Dit Facebook-indhold skal derfor have en nyhedsværdi, være spændende, åbent og levende.Det er essentielt, at skabe indhold som er værd at dele, og opnå større aktivitet og eksponering af din virksomheds Facebook Side. […]

  8. Facebook laver nyt newsfeed siger: 13. marts 2013

    […] er stadig Edgerank som vurderer relevansen af dit indhold, men brugeren har nu større kontrol og kan nu også følge […]

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team