Sådan får du opdateret din Facebook fanside til Timeline

(3) Kommentarer2. marts 2012 under Facebook, Sociale medier

Sådan får du opdateret din Facebook fanside til Timeline
5(100%) 11 votes


I onsdags meldte Facebook ud, at alle Facebook fansider får Timeline d.30. marts. Det giver dig en måned til at få opdateret din side til det nye design. Her kommer en guide til, hvordan du får opdateret din side, så du er klar til det nye design.

Cover billede

Dit cover-billede er det billede der sidder øverst på din Timeline. Det er således det første dine potentielle fans ser.

Optimer billedet

Cover billeder er 851px brede og 315 høje. Sørg for at oploade et billede der er stort nok, så du undgår at det bliver strukket. Hvis du oploader et billede i andre dimensioner, får du mulighed for at ændre positionen, men dine besøgende ser kun 851 x 315 i toppen af din tidslinje.

Facebook har nogle retningslinjer du skal være opmærksom på. Bl.a. må du ikke have CTA’ere på dit cover-billede. Du må f.eks. ikke opfordre folk til at “synes godt om” din side. Jeg tvivler dog på at de gør ret meget ved det, indtil virksomhederne vænner sig til det ny design.

Profil billede

Hvis du har fået Timeline på din personlige profil, har du måske allerede lagt mærke til at profilbilledet har ændret sig. Hvor det før var en god idé at have et højt billede, for at få så meget fri pixel plads på din fanside, er det nu bedst at optimere til et kvadratisk billede.

Facebook foreslår selv at du bruger dit logo som profilbilledet. Vi har valgt at have vores logo i cover-billedet og i stedet have vores robot som profilbillede (dog stadig med navn).

Tabs

Før i tiden havde du dine tabs, (eller applikationer eller menupunkter) ude i siden. Nu er de tilbage i toppen af siden, hvor dine besøgende har større sandsynglighed for at finde dem. Til gengæld kan du ikke længere lave en landingpage eller velkomstside, som du har kunnet hidtil. I stedet lander alle direkte på din tidslinje.

Du kan have op til 12 tabs, som du definerer, men du kan kun have 3 af dem synlige, uden din besøgende skal tage et aktivt valg om at se flere. Grunden til du ikke selv kan definere alle fire, er fordi ‘billeder’ ligger fast som den første.

Der er heldigvis stor frihed i den visuelle præsentation af billederne i dine tabs. Her kan du eventuelt tilføje et CTA. Tryk på pilen for at se alle applikationer ? hold musen over den tab du ønsker at skifte billedet på ? Tryk på blyanten i højre hjørne ? vælg ‘rediger indstillinger’ ? tryk ‘skift’ ved ‘Tilpasset billede for fane’ ? vælg billedet.

Billederne er 111px brede og 74 px høje.

Fremhæv ting på timeline

Du kan allerede gøre det nu, med ting du allerede har postet på Facebook. Når du holder musen over nogle af dine opslag kommer der to ikoner frem øverst i højre hjørne. Stjernen fremhæver historien – så den fylder hele bredden. Med blyanten kan du flytte din historie op i toppen.

Pas dog på at det ikke bliver for spam-agtigt, for hver gang du fremhæver en historie, kommer det ud i nyhedsstrømmen. Du skal altså ikke lige pludselig tilføje alt som top historier.

Beskeder

Med det nye design kan fansider nu også modtage private beskeder. Dvs. at du kan modtage fanpost og forespørgelser, uden at hele verden kan se, hvad andre skriver. Det gør det endnu vigtigere at være tilstede på Facebook, i stedet for at automatisere. Det kunne jo være der var et lead som henvendte sig på Facebook.

Timeline administratorpanel

Indblik

Planen er at insights (eller indblik på dansk) i højere grad skal foregå i real-time. Dvs. at du kan se effekten af dine aktiviteter med det samme og løbende. Indblik er desuden blevet flyttet, så det nu ligger over dit cover-billede når du når du trykker på ‘administratorpanel’ der ligger ude i højre side som vist på billedet.

Her får du et overblik over notifikationer, beskeder, nye fans og et kort uddrag af dit indblik. Hvis du klikker dig ind på ‘Vis alle’, får du mere data. Bemærk at du kan klikke videre i menuen i toppen og du kan også vælge en specifik periode, du ønsker større indsigt i.

Vi har tidligere skrevet et indlæg om hvad det nye Facebook layout betyder for dig som virksomhed. Altså, det, at dine fans også har fået Timeline.

Hvis du slet ikke har en fanside endnu, har vi skrevet et indlæg om at oprette en fanside på Facebook, som er et godt sted at starte, og så derefter optimere til Timeline.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan får du opdateret din Facebook fanside til Timeline
5(100%) 11 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. […] Atcore – Sådan får du opdateret din facebook fanside til timeline […]

  2. […] en generel tilstedeværelse. Alt afhængig af, hvor meget aktivitet, der er på din virksomheds Timeline, bør du jævnligt følge med i kommentarsporene, for at se, hvilken respons, der er på de […]

  3. […] Her finder du de sider, du er administrator af. Ved at de ligger i navigationen, har du let adgang til dem fra forsiden. Læs mere om hvordan du opretter en fanside for virksomheder eller hvordan du opdaterer din side til Timeline. […]

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team