Sådan får du folk til at lytte: Giv dem din viden

del dine ideer

(4) Kommentarer17. juli 2013 under Content Marketing, Inbound Marketing

Sådan får du folk til at lytte: Giv dem din viden
4.62(92.31%) 13 votes

Inbound marketing virker. Det kan vi se, fordi det virker for os selv, men også fordi vi ser et stigende brug af det – også i Danmark. Der er to indlysende grunde til, at inbound marketing virker. Den første er, at du løbende opdaterer dit website, hvilket øger dine muligheder for at blive fundet i søgemaskinerne. Den anden er, at du giver din målgruppe store mængder brugbar viden og holder dem opdateret. Det interessante er dog ikke nødvendigvis de indlysende årsager.

 

Det interessante er det, der ligger bagved. Det at give din målgruppe værdifuldt indhold er nemlig med til, at de får lyst til at give noget igen. Det er det, vi vil gennemgå i dette indlæg.

Noget for noget

Robert Cialdinis har skrevet bogen “Influence: The Psychology of Persuasion”, hvorfra vi tidligere har beskrevet social proof. Bogen er skrevet for næsten 30 år siden, men principperne er stadig gældende i dag – ikke mindst i din markedsføring. Vi har bare fået en række nye værktøjer til at føre principperne ud i livet.

Et af Cialdinis seks principper er “reciprocity”. Altså ønsket om at gøre gengæld. Når nogen gør os en tjeneste, får vi lyst til også at hjælpe dem. Når vi modtager noget fra andre, giver det os lyst til at give noget igen.

Behovet for at give noget igen stammer helt tilbage fra en tid, hvor vi i højere grad var afhængige af hinanden. Hvis du samlede bær, passede en anden børn, en tredje jagtede bytte mens en fjerde beskyttede mod fare. Gjorde du ingenting, var du værdiløs for gruppen.

Du er altså en stor social belastning, hvis du ikke giver noget igen. Det er sjældent, at du fortsætter med at rydde op efter en kollega, hvis personen aldrig gør det samme for dig. Du stopper også med at gå i byen med de personer, der aldrig giver en omgang, men altid gerne tager imod den. Det er ligeledes “dårlig stil”, hvis det altid er dig, der skal tage initiativ til at ses.

Vi forventer noget retur for vores indsats.

Det klassiske eksempel – drikkepenge

Et af de mest velkendte eksempler udspringer fra et eksperiment, der er gentaget mange gange. Hvor stor indflydelse, tror du, det har på mængden af de drikkepenge, du giver, hvis du får et lille stykke slik sammen med regningen?

Det viser sig at have en ret stor indflydelse – især, hvis slikket bliver præsenteret på den rigtige måde.

En undersøgelse viser, at tilbuddet om et enkelt stykke slik (typisk en mintpastil) vil øge drikkepengene med omkring 3%. Giver du gæsterne to stykker hver, når de får regningen, kan du forvente omkring 14% flere drikkepenge (sammenlignet med, hvis du slet ikke havde givet noget). Det kan altså betale sig at give mere.

Det interessante er dog, at vælger du først at give én pastil pr. person, hvorefter du går væk fra bordet, fortryder og kommer tilbage med kommentaren “ej, I må gerne få to”, viser studiet, at du kan få op til 23% flere drikkepenge. Personaliseringen af værdien, du giver, booster således opfattelsen af værdien.

Hvad betyder det for inbound marketing?

Lektionen er simpel: Gør noget godt for andre, og de vil gøre noget godt for dig. Min pointe med dette indlæg er dog ikke (kun), at god karma er vejen frem, og at vi allesammen bør være gode ved hinanden, fordi det kommer os selv til gode i sidste ende.

Princippet kan bruges overalt. Også i din markedsføring. Når du arbejder med inbound marketing, giver du allerede noget væk. Du giver din viden væk i bytte for taletid hos dine potentielle kunder. Vi er nemlig langt mere tilbøjelige til at lytte til en person, der allerede har givet os noget af værdi.

Det betyder, at sandsynligheden for at folk også er villige til at læse din salgstale, er betydeligt højere, efter du har givet dem din viden.

En vigtig ting at huske på er, at dit indhold skal være personligt, nærværende og relevant for dine læsere. Det kræver, at du sætter dig ind i deres behov, så du for alvor formår at skabe værdi.

Sådan kommer du i gang med at tilføre værdi

Kernen af inbound marketing er content – altså indhold i form af blogindlæg, whitepapers, e-bøger, tests, video osv. Du kan også tilbyde prøveeksemplarer eller -perioder afhængigt af, hvad du sælger. Sæt dig ind i, hvad din målgruppe har behov for at vide noget om. Hvordan hjælper du dem med at gøre deres arbejde lettere?

Hos Atcore kan vi hjælpe dig med at komme i gang med en inbound- og contentstrategi. Vi afholder både foredrag og workshops, der sætter ord på, hvor I bør sætte ind, og hvordan I tilfører værdi til netop jeres målgruppe. Vi hjælper også gerne med selve eksekveringen.

Hov vent – hvad er inbound marketing?

Har du nu læst hele dette indlæg og tænkt; “mega fedt – jeg må da i gang med det dér inbound… Gad vide, hvad det egentlig er?”, så har vi både et blogindlæg og en video, der kort beskriver disciplinen.

Derudover giver denne illustration et meget godt overblik

Er du interesseret i at vide mere, kan du skrive en e-mail eller ringe på tlf. 6060 4444.

Vil du være endnu mere overbevisende? Så kan du finde vores gratis guide her

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Sådan får du folk til at lytte: Giv dem din viden
4.62(92.31%) 13 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Signe siger: 31. juli 2013

    Tak for nogle gode råd. Jeg kan se, at der vist er rigeligt at tage fat på 🙂

    • Denice siger: 12. november 2013

      Hej Signe.

      Ja. Men starter du fra en ende af, bliver det lidt mere overskueligt 😉

  2. […] os i at gennemtænke konsekvens af hver en handling, vi foretager. Vi har tidligere beskrevet både reciprocity og social proof fra Robert Cialdinis bog; “Influence: The Psychology of Persuasion”, der […]

  3. Styrken i kunder, der kan lide dig siger: 11. november 2013

    […] har tidligere været inde på begreber som reciprocity, og hvordan det at give noget væk, giver folk lyst til at give noget tilbage. Det kan du gøre god […]

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team