Sådan effektiviserer du din markedsføring på Twitter med hashtag

bot-1

(11) Kommentarer2. maj 2012 under Allgemein, Sociale medier, Twitter

Har du prøvet at være på Twitter, hvor folk skriver ord eller sætninger efter tegnet #? Har du undret dig over, hvad det er, og hvad det gør, og hvordan du selv kommer i gang med det? Her kan du læse mere om det, og hvordan du faktisk kan inkorporere og effektiviserer det i din markedsføring på Twitter.

Hvad er et hashtag?

Et Twitter hash tag er en sætning eller blot et ord som man bruger til at søge på. For at man kan søge på en sætning er man derfor nødt til at skrive sætning i ét langt ord, og at sætte et # foran. På dansk hedder det mere korrekt firkant, havelåge eller gitterlåge. Et eksempel på et hashtag er #twitterhjerne, som folk benytter, når de stiller et spørgsmål ud på Twitter, som de gerne vil have et svar på:

Et andet eksempel er #onlinemarketing, som folk benytter som en kategorisering, hvis deres tweet handler om online marketing.

Hvad gør et hashtag?

Du har måske allerede gættet det, men så snart du skriver # og et ord eller en sætning, kategoriserer eller emnefordeler Twitter din tweet. Det betyder, at hvis du skriver #onlinemarketing, emnefordeler Twitter denne tweet sammen med alle de andre tweets, hvor der også står #onlinemarketing. Dette betyder, at du kan gå op i søgefeltet og søge efter tweets med #onlinemarketing. Det er derfor en fordel for dig at bruge hashtag, da du både kan bruge søgefeltet og hashtag til at finde spændende tweets om et specifikt emne. Du kan også finde nye mennesker at følge – men endnu vigtigere: Andre kan nemt finde din virksomhed. Når du markedsfører din virksomhed på Twitter, kan du altså med fordel benytte hashtag, i det andre har mulighed for at finde dig via denne kategorisering. Dine tweets har derfor potentiale til at nå bredere og mere specifikt ud til en større mængde af mennesker, der er på Twitter, som i højere grad vil være mere interesseret i at samtale med dig.

Hashtag som en samtale

Nogle benytter hashtag på Twitter, hvis de har en samtale kørende med flere mennesker, og for at være en del af samtalen bruger man hashtag. Denne samtale med hashtag kan du have åben og der vil automatisk ticke nye tweets ind efterhånden, som de er kategoriseret. Prøv f.eks. at skrive #dkpol og se hvad der sker. Hashtag bruges altså af Twitter til at koordinere og facilitere samtaler indenfor et specifikt emne.  De mest populære hashtags er dem der bliver “trending topics”, og som du kan se i venstre side af Twitter. Trending topics bliver bestemt via en algoritme, der udregner, hvad der er populært indenfor den lokation, du har bestemt. Algoritmen identificerer aktuelle hashtags, som er populære lige nu, i stedet for hashtags der har været populære indenfor et vist tidsrum.

Ikke alene kan du altså bruge hashtag til at segmentere dine tweets til at markedsføre mere specifikt til en målgruppe, men hashtag bliver også brugt til en samtale i realtime. Fx ved sportsbegivenheder eller Melodi Grand Prix. Dette fungerer og tager form ligesom vi kender det med et gammeldags chatroom.

Brugen af hashtag til at understrege en pointe

Du har måske opdaget at nogle bruger hashtag – ikke så meget som til at kategorisere deres tweets, men snarere som at uddybe det, de lige har skrevet, eller understrege en pointe. På den måde kategoriserer man sin tweet indenfor et emne, sådan så at man ikke bruger dyrbar plads til at skrive, hvad ens tweet handler om. Et eksempel på dette, brugte vi selv i påsken da vi havde en konkurrence kørende på vores website, og vi ville gøre opmærksom på at konkurrence snart var slut:

 

Hvordan skaber du et hashtag?

Et hashtag er blot tekst efter # – og du kan indsætte det i starten, i midten eller i enden på din tweet. Bestem dig for hvilket søgeord eller sætning du gerne vil bruge og se at komme i gang! Bemærk dog at selvom hashtags er nemme at lave og eksekvere er der, ligesom med alle andre ting, et par do’s og dont’s når du bruger dem:

  • Pas på med æ, ø å

Det er sjældent at hashtag er modtagelig overfor de danske æ, ø, å’er så lad være med at benytte dem i en hashtag, med mindre at du understreger en pointe. Meningen med hashtag er jo netop, at du skal ramme en målgruppe der også benytter denne, eller at skabe en buzz omkring dit brand så andre vil begynde at benytte hashtag’et. Men hvis du bruger æ,ø,å kan man ikke søge på dit hashtag og det bliver derfor uanvendeligt.

  • Er dit hashtag nyt?

Nu behøver du ikke at skabe et nyt hashtag, hvis du blot vil ramme en bestemt målgruppe. Men hvis du forsøger at skabe et buzz omkring dit brand eller at lave en kampagne, bør du sikre dig at dit hashtag ikke er brugt af andre. Indtast hashtag’et i søgefeltet øverst for at lede efter det. Hvis der er en masse samtale hvor hashtag’et allerede er brugt, bør du beslutte dig for at bruge et andet hashtag, som er knap så anvendt eller eventuelt helt nyt.
  • Vælg en branche og bestemte søgeord

Hashtags hjælper med at kommunikere en besked ud til dem, som ikke følger dig. Et eksempel på dette er at hvis du vælger et hashtag indenfor en specifik branche eller søgeord, kan de mennesker der ser dette og som følger hashtagget af interesse, måske få en ekstra interesse i dine tweets og begynde at følge dig.
  • Promover dit hashtag gennem dine sædvanlige kanaler

Et hashtag er kun brugbart, hvis folk kender til det. Så for at lokke flere til at bruge det skal du gøre folk bekendt med at det eksisterer. Det kan du gøre ved at inkorporere hashtagget gennem de kanaler folk allerede benytter som kontaktflader til dig. Et eksempel kunne være at inkludere det i din autosignatur på mail eller som footer i dine blogindlæg .

  • Pas på med at hijacke

Lad være med at hijacke og udnytte et hashtag som ikke har noget med din virksomhed eller dine tweets at gøre (formålet med hashtag er at ramme en specifik målgruppe. Ikke at skyde med spredehagl). Det største skræmmeeksempel er da designeren Kenneth Cole benyttetde #Cairo hashtagget til at promovere hans brand. #Cairo blev benyttet til at samtale om tumult og demonstrationer i Egypten i begyndelsen af 2011. Kenneth Coles forsøg på at brande sig igennem hadhtagget blev mødt med voldsom kritik i medierne.

  • Hold det kort

Når du bruger hashtag som et markedsføringsværktøj bør du sikre dig at din hashtag er kort og nemt kan huskes. Husk på at du kun har 140 tegn at rutte rundt med i dine tweets – med eller uden hashtag! Hvis du sørger for at holde dine hashtag kort, gør du det muligt for andre når de benytter din hashtag at de har plads til også at samtale og måske endda kommentere om dit indhold. En lang hashtag motiverer ikke til benyttelse i det et ikke giver plads til samtale og at sætte sit individuelle præg på tweeten.

  • Ingen mellemrum

Når du bruger et hashtag husk da at der ikke må være mellemrum, i det hashtagen fungerer som et link man kan trykke på.

#heldoglykke med at hashtagge.
“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

 

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sådan effektiviserer du din markedsføring på Twitter med hashtag 4.78/5(95.56%) 9 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Bjørn Johansen siger: 2. maj 2012

    Hej Martine,
    Tak for gennemgangen. Der fik jeg lige afklaret et par nyttige ting.

    mvh

    #Bjoernjohansen

  2. Martine siger: 2. maj 2012

    Det var så lidt! Jeg synes, hashtag er et rigtig godt værktøj, som man desværre som nybegynder kan stå lidt fortabt overfor. Derudover er der ikke så mange, der taler om hvilket muligheder, der ligger i at bruge det som et værktøj.

  3. www.anyhed.dk siger: 23. maj 2012

    Sådan effektiviserer du din markedsføring på Twitter…

    Har du prøvet at være på Twitter, hvor folk skriver ord eller sætninger efter tegnet #? Har du undret dig over, hvad det er, og hvad det gør, og hvordan du selv kommer i gang med det? Her kan du læse mere om det, og hvordan du faktisk kan inkorporere o…

  4. Har du styr på din twetiquette? siger: 30. maj 2012

    [...] at effektivisere din markedsføring bør du bruge hashtags. Læs mere om hvordan du anvender hashtags her.   Det vil også give en mulighed for folk hurtigt at se, hvad dine tweets handler om, når de [...]

  5. Hvad står der i dit tweet? siger: 26. juni 2012

    [...] # betyder hashtag og er en form for emneinddeling på Twitter. # er særdeles brugbart, når du deltager i en samtale med mange forskellige profiler. Ved at benytte # kategoriserer Twitter altså tweets, og dette gør, at man i et separat vindue har mulighed for at følge twitterstrømmen med dette specifikke hashtag. Dette er især anvendeligt til konferencer, eller ved events såsom EM eller Melodi Grand Prix, hvor det er underholdende at følge med og deltage i, hvad folk siger. På den måde fungerer det ligesom et gammeldags chatroom. Derudover kan man også bruge hashtag til at understrege en pointe. Her til højre kan du se et eksempel, hvor rapporten, Factbook2012 er blevet hashtagget. På den måde kan virksomheder gå ind og søge på, hvad der bliver sagt om Factbook. Læg mærke til at Social Semantics bliver nævnt i en @mention fordi, de står bag rapporten. Hvis du vil læse mere om hashtag, og hvordan du kan effektivisere din markedsføring på Twitter, få gode tips og ideer, kan du læse mere om det her. [...]

  6. [...] på andre sociale netværk – og ved at række ud til andre brugere på Instagram via hashtag. Hashtag (eller gitter/havelåge/firkant) fungerer nøjagtig ligesom på Twitter, hvor du kategoriserer dit billede. Du kategoriserer ved at [...]

  7. 5 måder at skabe trafik fra Twitter. siger: 23. oktober 2012

    [...] Så snart du skriver # og et ord eller en sætning, kategoriserer Twitter dine tweets. Et eksempel er, hvis du skriver #onlinemarketing bliver de tweets med #onlinemarketing samlet med de andre tweets, hvor hashtagget også er inkluderet. Du kan gå op i søgefeltet og søge efter #onlinemarketing og herefter vil der falde en strøm af tweets efterhånden, som folk skriver #onlinemarketing. Det fungerer ligesom et gammeldags chatroom. Når du skriver hashtags har du mulighed for, at dine tweets bliver eksponeret til en større gruppe af tweeps, samt en mere homogen segmenteret størrelse. Hvis du derfor inkluderer hashtags, når du linker til dit site, har andre nemmere ved at finde frem til din virksomhed. Hvis du vil vide mere om hashtags og effektiv markedsføring, har vi skrevet mere om det her. [...]

  8. [...] Hashtags er en simpel måde at bidrage til et emne eller blive fundet af dine brugere på. Du skal være [...]

  9. [...] – også i Danmark. Især når det gælder events indenfor markedsføring. Som regel er der et #-tag tilknyttet hvilket ofte er en opfordring til, at dele den viden du tilegner dig, med dine følgere [...]

  10. Jens M. Christiansen siger: 12. november 2013

    Jeg må sige at jeg er meget i tvivl om jeg skal bruge hashtags. Er de en døgnflue eller er de kommet for at blive? Og bruger jeg mon hashtags rigtigt?
    #nytilhashtags #takforsvar #brugerjeghashtagsrigtigt #hashtag

    • Denice siger: 13. november 2013

      Hej Jens.

      Hashtags har allerede været her længe, og kan derfor næppe siges at være en døgnflue. Som Martine skriver, kan hashtags bruges til to ting: 1. Kategorisering af et tweet (, et billede på instagram eller en opdatering på Facebook) og 2. understregning af en pointe eller kommentar til eget tweet / billede / opdatering.

      Klikker man på et hashtag, får man vist samtlige offentlige opslag på platformen, der er tagget med det ord.

      Hvis vi starter med 1′eren: Her bliver hashtags brugt til at monitorere et bestemt emne. Det kan også være, du kører en konkurrence, hvor et hashtag er påkrævet – fordi det bliver lettere at finde dit bidrag. Beskæftiger din virksomhed sig med blomster, kan du følge #blomster, og se, hvad der optager folk omkring blomster i øjeblikket. Det kan være, du skal variere din søgning til også at inkludere #blomst og måske gå bredere ud med #natur #tingtilhaven osv.

      Det var det, der var intentionen med hashtags.

      2′eren er som sagt blivet en måde at kommentere sine opslag. Ligesom dit #brugerjeghashtagsrigtigt :) Somme tider bliver 2′ere til 1′ere, hvis flere vælger at tage den til sig. F.eks. startede #nypåtwitter som en kommentar om, at en person (sjovt nok) var ny på Twitter. Nu er det en måde at sige velkommen – og opfordrer folk, der monitorerer #nypåtwitter-hashtagget til at byde nye danske tweeps velkommen.

      Jeg håber, det giver mening :)

      Mvh

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.