Sådan bruger du engelske brancheord korrekt i danske tekster

Ingen kommentarer18. april 2013 under Kommunikation

Sådan bruger du engelske brancheord korrekt i danske tekster
3.85(76.92%) 13 votes


Du og dine kollegaer anstrenger jer hver dag, for at jeres produkter er så gode og fejlfrie som overhovedet muligt. Det samme bør gælde for jeres tekster.

Tekster er en stor del af virksomhedens billede udadtil, og de bør derfor også afspejle det niveau, som I kan tilbyde jeres kunder med jeres produkter. Altså, fejlfrie tekster til at præsentere fejlfrie produkter.

‪Men nogle gange kan man komme i tvivl. Og en ting, vi har diskuteret her på kontoret, er, hvordan man i danske tekster skal anvende engelske termer som f.eks. marketing automation eller inbound marketing. I marketing- og onlinebranchen bliver der nemlig brugt rigtig mange engelske ord,  men hvordan er det lige, man bruger dem korrekt? Skal de stå med stort, kursiv, i anførselstegn eller slet ingen af delene?

Da vi kunne se en generel forvirring rundt omkring på nettet, besluttede vi os for at få afklaret spørgsmålet én gang for alle og ringede til Jørgen Nørby Jensen fra Dansk Sprognævn, der gav os følgende svar:

”Substantiver (navneord) skrives som hovedregel med små bogstaver i dansk, og der er ikke særregler for engelske marketingtermer. Når sådanne ord bruges i en dansk sammenhæng, må det derfor anbefales at man følger de danske retskrivningsregler og altså skriver dem med lille begyndelsesbogstav.”

De små bogstaver er hovedreglen

Vi kan altså nu endegyldigt få aflivet de store begyndelsesbogstaver ved engelske termer i danske tekster. Disse skal som hovedregel stå med små bogstaver – med mindre de står efter et punktum eller i begyndelsen af en tekst, selvfølgelig.

To sæt øjne ser bedre end et

Du kender det sikkert. Du har kigget så meget på din egen tekst, at du er blevet fuldstændig blind over for eventuelle fejl og mangler. En nem måde at komme sådanne fejl til livs på, er ved altid at lade en kollega læse dine tekster igennem inden udgivelse. Det behøver ikke at tage mange minutter, men det hjælper til at hæve kvaliteten af teksterne betydeligt.

Nørdet? Måske. Små detaljer? Bestemt. Men vi ved også alle sammen godt, at det er i detaljen, at de bedste adskiller sig fra de gode.

Her hos Atcore skal vi selv have slettet en del kapitaler på vores website, og vi kommer nok også til at rette os selv og hinanden i lang tid fremover. Men intentionerne er her. Vi vil gerne slå et lille slag for korrekt dansk – også i en branche præget af rigtig meget engelsk.

Om forfatteren

Katrine

Copywriter

Katrine er vores sprogekspert og skriver med en nørdet tilgang om sprog og kommunikation, samt hvorfor god og korrekt kommunikation er afgørende for virksomhedens succes.
Se profil ›

Sådan bruger du engelske brancheord korrekt i danske tekster
3.85(76.92%) 13 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team