Sådan bruger du AdWords nye funktion “Top i forhold til side”

(3) Kommentarer20. september 2011 under SEM

Sådan bruger du AdWords nye funktion “Top i forhold til side”
5(100%) 1 votes

Google lancerede i slut juli/start august, en ny segmenteringsmulighed kaldet “Top i forhold til side”. Det nye værktøj har tidligere kun været en intern Google feature, men er nu blevet åbnet op for os dødelige. 

Det nye værktøj giver mulighed for at segmentere, helt ned på søgeord- og annoncetekstniveau, på forskellen ved at ligge på top placeringer 1-3, og i siden.

Der er ingen tvivl om, at en top placering er mere værdifuld end en sideplacering, men hvor meget, og på hvilke områder har der ikke tidligere været mulighed for at se.

Logger man ind i AdWords interfacet, ligger værktøjet under segmenter. Efterfølgende kan man se segmenteringen på ens kampagner/annoncegrupper/søgeord eller tekster.

* Dataen for dette billede er fra sidste måned (august). Værktøjet giver dog mulighed for at segmentere på al tidligere data på ens kampagner.

Hvad skal jeg bruge det til?

Har man en gennemsnits placering omkring de 3-4 stykker har man jo sandsynligvis annoncer placeret både i top og i side. Her er værktøjet rigtig godt til at vise, hvordan man får mest muligt ud af sin budgivning. Det er nemlig ikke altid sådan, at det kan svare sig, eller at man har råd til at ligge på top 3 placeringerne.

Tendenserne på de konti vi har gennemgået viser at top 3 placeringer har en langt højere ”click through rate”, men til gengæld har de også en langt lavere konverteringsgrad. Overraskende nok viser dataen også, at ”cost per click” på størstedelen af søgeordene er lavere i top 3 end i siden. Dog er den ikke lav nok til at udviske den store forskel, der er i konverteringspris på top og i siden.

Hvordan styrer jeg mine placeringer i forhold til mine mål?

Man kunne før i tiden bruge Google’s ”position preference” værktøj hertil, men det har Google valgt at lukke ned. En af grundene kunne være at værktøjet blev lanceret helt tilbage i 2006, hvor placeringsregnestykket muligvis var mere simpelt end det er i dag, da Google ikke viste betalte annoncer over det organiske resultat, men kun viste det i siden.  I dag skal man bruge funktionen “Automatiserede regler” som findes i interfacet under ens graf for trafikken:

Her kan man hæve eller sænke ens bud på annoncegruppe eller søgeord, hvis eksempelvis ens position kommer under eller over en defineret plads. Denne regel kan man kombinere med andre “krav”, der hjælper en med at holde sin topplacering, dog med mulighed for stadig at kunne arbejde med eksempelvis max klikpris, max konverteringspris eller konverteringsgrad.

Husk at følg med i bloggen, der kommer nemlig mere om netop dette emne.

Har du nogle erfaringer på området, og er der en nemmere måde at gøre det på?

 

Om forfatteren

Christian Thomsen

Senior SEM Specialist (Google Analytics & AdWords Qualified)

Christian er vores Senior SEM specialist og vil berige bloggen med sine mange års erfaring med AdWords samt nye opdateringer i Googles værktøjskasse til optimering af dine søgekampagner. Følg med i Christians indlæg, hvis du vil blive klogere på mulighederne med AdWords
Se profil ›

Sådan bruger du AdWords nye funktion “Top i forhold til side”
5(100%) 1 votes

Tags: , , , , , , ,

Kommentarer

  1. Troels Kjems siger: 23. september 2011

    Hej Christian.

    Interessant indlæg og rart at se, at vi er flere, som finder glæde i at nørde med AdWords statistik 🙂

    Jeg har for nylig lavet denne analyse af AdWords konverteringspriser på tværs af 25 AdWords konti.

    http://www.onlineeffekt.dk/analyse-af-adwords-konverteringspriser

    Jeg er nået frem til nogle lidt andre konklusioner end dig, bl.a. at både konverteringsraten og gennemsnitlig CPC er højere for topannoncer.

    Har du medregnet brandsøgninger i din statistik ovenfor? – hvis ja, så vil det formodentlig være med at trække den gennemsnitlige CPC en del ned for dine topplacerede annoncer.

    Mvh Troels.

  2. Christian siger: 7. oktober 2011

    Hej Troels,

    tusind tak for din kommentar og link til din analyse. Den er helt sikkert værd at læse.

    I forhold til dit spørgsmål og vores forskelligheder i dataresultater er det jo selvfølgelig svært for mig at sige hvad der lige skulle gøre forskellen.

    For det første har du helt ret omkring brandsøgninger. Det vil ikke give et retvisende billede og det har jeg også været opmærksom på.

    Udover det skal det siges at min data er baseret på langt færre kunder over en kortere periode end din og om jeg har ramt nogle “flukes” er svært at sige. Der kan jo muligvis også spille noget sæsonbetonet, branche eller btb/btc ind.

    Jeg kan dog nikke genkendende til resten af din analyse, så helt galt er det dog ikke 🙂

    Men som du også selv skriver i din analyse, er det vigtigt at først og fremmest se i relevante data. Derefter kan man drage sine konklusioner og begynde at ændre og optimere i sine kampagner.

    Mvh Christian

  3. […] 3 placeringer i forhold til dine øvrige placeringer? Sidste sommer lancerede Google deres funktion Top i forhold til side. Jeg skrev et indlæg om det, som du kan finde […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team