Sådan benytter du Facebook til at skabe trafik til dit website

Ingen kommentarer9. januar 2012 under Allgemein

Sådan benytter du Facebook til at skabe trafik til dit website
5(100%) 8 votes

Der er ingen tvivl om, at jo mere trafik, du kan skabe til dit website, jo større er chancen for at skabe leads og eventuelle salg. Mange virksomheder går og overvejer, om de helt skal opgive deres website og kun koncentrere sig om at optimere deres Facebook Side. Men sandheden er, at Facebook, med udvidelser, forandringer og nye tiltag, ikke er en instans, som man har absolut kontrol over og selv ejer. Facebook kan ændre platformen efter eget behov og lukke siden ned uden, at du har mulighed for at hindre det. Dit eget website har du selv kontrol over, og du bør for alt i verden ikke sætte alt ind på noget, du ikke selv ejer. Dermed ikke sagt at Facebook ikke bør og kan være en vigtig del af din online strategi. Du skal blot sikre dig, at du ligeledes investerer tid og kræfter i at optimere dit website og at skabe trafik dertil. Her er et par simple ideer til, hvordan du kan skabe mere trafik til dit website ved at bruge Facebook:

Synliggør din webadresse under “Om” på fanebladet “Oplysninger”

Din url skal være synlig på Facebook. Du bør derfor ikke kun begrave adressen under “Oplysninger”, hvor folk ikke kan finde den, men gøre den synlig forskellige steder på Siden.
Det første sted at vise adressen er på  feltet “Om”  under “Oplysninger”. Grunden til dette er, at “Om” også figurerer i venstre kolonne på Facebook Siden, og denne kolonne har størst synlighed.

Du skal være opmærksom på, at kun de første 80 tegn i feltet “Om” vil blive vist, og herefter er der et link, man kan trykke på for at få vist mere. Hvis du skriver adressen i den sidste del i feltet, skal man altså aktivt gå ind og klikket på linket for at få vist adressen. Nedenstående screenshot viser, at adressen er angivet først, og derefter har folk mulighed for at klikke på mere, hvis de ønsker at læse videre. Du har 250 tegn at gøre godt med i feltet, så der er rig mulighed, for at give folk en smagsprøve på, hvad din virksomhed går ud på.

Skab links på din velkomstside

Tænk over hvordan du vil benytte velkomstsiden på Facebook. Vær kreativ og giv den gas. Implementer videoer der præsenterer din virksomhed og skab links til dit website. Det gælder om at fodre dine fans med viden, der er brugbart og værdifuldt for dem. Jo mere værdifuldt, jo større er chancen for, at de ønsker at besøge dit website, for at få mere viden.

 

Synliggør adressen på dit profilbillede

Du kan endvidere gøre din adresse mere synlig ved at lade den indgå i dit profilbillede. Du kan ikke implementere et link, da Facebook ikke har gjort det muligt at lade billeder figurere som links. Hvis du indsætter et længere billede som profil, skal du være opmærksom på, at adressen bør være “over folden”. Folden er egentlig et begreb, der er hentet fra det trykte medie med aviser. Der hvor avisen er foldet, og altså det punkt hvor folk skal foretage en handling for at læse mere. Når det handler om web, vil det punkt være, når dine besøgende skal scrolle på dit website for at læse mere. Denne usynlige linie adskiller altså der, hvor dine besøgende først læser og er mest tilbøjelig til at læse, og der hvor de skal scrolle, fordi de ikke ser indholdet til at starte med. Hvis du sætter adressen ind nederst, er det således ikke sikkert, at det vil opnå synlighed for et større publikum.

Tænk over dit indhold

Det er vigtigt, at du overvejer, hvilket indhold der er tilgængeligt på dit website. Hvis dine besøgende ikke kan finde andet end salg, vil du få svært ved at få dem til at besøge websitet igen og igen. Tænk på nogle af dine yndlings websites. Hvorfor vender du tilbage? Normalt er du på udkig efter ideer eller svar på spørgsmål, som du sidder med. Hvis du selv har denne type indhold på dit website, kan du både henvise folk til indholdet fra Facebook, og dit website vil ranke højere i søgemaskiner.

En måde, at skabe relevant indhold, er at blogge eller skrive artikler om dit vidensområde. Herefter bruger du Facebook til at lade dine fans vide, når du har skrevet et nyt indlæg som figurerer på dit website. Derved skaber du frisk og forhåbentligt brugbart og engagerende indhold. Men der er også en ekstra gevinst! Google prioriterer nyt indhold og ranker dem højere i søgeresultaterne. En blog giver dig altså en legitim grund til at sende folk til dit website med jævne mellemrum. Du kan også optage en video og poste den på din væg, mens du linker til dit website.

Det er klart, at jo flere “likes” man får på Facebook, jo bedre har du mulighed for at bidrage med værdifulde oplysninger til Facebook sfæren. Når du har skrevet et nyt blog indlæg, kan du poste linket på din væg. Hvis dit indlæg er nyttigt for andre, er der en chance for, at de deler det med andre – enten virtuelt – men også at de taler om det offline.

Hvis du ikke har en blog:

I tilfældet af at du ikke har en blog, bør du tænke over noget indhold fra dit website, som du kan tilføje på Facebook. Her er tre ideer til, hvordan du da kan skabe trafik til dit website fra Facebook.

  • Et FAQ. Din virksomhed sidder sikkert inde med 10 eller flere ofte stillede spørgsmål. Post disse spørgsmål på din væg og læg op til, at dine fans kan diskutere deres erfaringer og tanker i kommentarsporet.  Herefter linker du til din FAQ på dit website.
  • Artikler. Hvad med at opdatere dit website månedligt eller kvartalsvis med nogle specielle artikler om din virksomhed? Artiklerne behøver ikke at være lange, de kan sagtens være under 500 ord. Husk at være konsekvent og holde det overskueligt.
  • Vis eksempler på dit arbejde. Hver gang du er i stand til at fremvise dit arbejde, bidrager du med information, som drager dine leads tættere på en købsbeslutning. Tag billeder, læg videoer på og giv konkrete eksempler på dit arbejde.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Sådan benytter du Facebook til at skabe trafik til dit website
5(100%) 8 votes

Der er lukket for kommentarer.

62 sider Guide om at skabe værdi på Facebook

Der er over 3 mio. danskere på Facebook, så der er gode muligheder, for at få din målgruppe i tale. Hent vores 62 sider guide om, hvordan Facebook Timeline kan skabe værdi for din virksomhed her.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team