Sådan bliver dit website fundet i Googles søgemaskine i 2015

SEO-ranking-factors-2015-atcore

(2) Kommentarer12. august 2015 under Aktuelt, SEO

Sådan bliver dit website fundet i Googles søgemaskine i 2015
3.9(78.06%) 103 votes


SearchMetrics, vores partner, udgiver hvert år en rapport, der giver dig indblik i, hvilke faktorer der spiller ind, når du gerne vil have dit website til at dukke op i Googles søgeresultater – SEO Ranking Factors for 2015. I dette indlæg har vi udvalgt de vigtigste faktorer, som vi ser, vil påvirke rankingen i år.

Det vigtigt at huske, at sammenhæng ikke nødvendigvis betyder årsag. Analysen fra SearchMetrics giver dog et rigtig godt indblik i, hvilke faktorer de sites, som ranker højest, har tilfælles.

Analysen kigger på 5 faktorer:

  • Teknik
  • Brugeroplevelse
  • Indhold
  • Links
  • Sociale Signaler

Du får et godt indblik i, hvad der skal til anno 2015 samt gode råd til, hvordan du selv kan fokusere din indsats på de rigtige områder for at øge dine placeringer og dermed få mere trafik fra Google.

Teknik: Meta-optimering og overskrifter ranker stadig – det gør Flash ikke

SEO-teknik-2015Stort set alle sites i top 30 gør brug af meta-optimering. Det vil sige, at titler og meta-beskrivelser er optimerede og udnyttet fuldt ud. Det samme gør sig gældende for indholdsoptimering i forhold til overskrifter – såsom <h1>, <h2> osv., som i langt de fleste tilfælde bliver udnyttet af de højest placerede sites.

En vigtig pointe er dog, at #1 i nogle tilfælde ikke er særligt godt optimeret. Dette tillægger SearchMetrics det, de kalder ”brand factor” – altså det faktum, at brands får en særlig behandling og ofte bliver favoriseret. Google elsker brands.

En anden vigtig betragtning er anvendelsen af keywords i selve beskrivelsen. Anvendelsen er stadig høj med 53% i top 30, men da der sker et større og større skift til optimeringen af indhold fremfor keywords, vil denne tendens sandsynligvis falde. Mange sider begynder at opnå placeringer på flere forskellige keywords, og derfor kan det være ekstremt svært at få alle keywords på en enkelts side med i titel og beskrivelse.

Keyword-domains får mindre og mindre betydning, og igen i år viser analysen, at andelen af domæner med keywords er faldet. Google tillægger endnu mindre værdi til keywords i selve domænet.

HTTPS (en protokol, der sikrer, at forbindelsen er krypteret) har været meget diskuteret siden Google i 2014 meldte ud, at anvendelsen af HTTPS nu var en ranking-faktor. SearchMetrics’ analyse og vores egne erfaringer viser dog, at HTTPS har en meget lille indflydelse på placeringerne… endnu.

Høj synlighed på mange sider giver generelt en højere synlighed. Det vil sige, at har dit website mange sider, der kommer frem i søgemaskinerne, er der stor sandsynlighed for, at websitets SEO generelt får et boost. Har dit website f.eks. høj SEO Visibility i SearchMetrics, opnår det også højere placering på domæneniveau. Dette betyder at høj synlighed på undersider ser ud til at smitte af på domænet og forsiden. Med andre ord er det en fordel at optimere dine undersider (det bør man altid!) for at opnå bedre placeringer på forsiden. God SEO smitter af overalt.

I Atcore får vi ofte spørgsmål om, hvorvidt man bør bruge subdomæner (sport.tv2.dk) eller en undermappe (tv2.dk/sport). Data fra analysen viser, at 75% af de analyserede resultater findes på forsiden, undersider og i mapper. Det tyder dermed på, at subdomæner har en tendens til at opnå lavere placeringer, og at du bør lægge dit indhold i en mappe frem for et subdomæne.

Analysen viser en markant lavere andel af topplaceringer, som anvender Flash. Undgå flash – som også er rigtig skidt for mobile besøgende, da iPhones ikke kan afvikle Flash og mange browsere udfaser understøttelsen af Flash.

Loadtider har en indvirken på placeringen, idet sites med topresultater loader hurtigere end sites, der findes længere ned i placeringerne.

Brugeroplevelse: Engagement og overblik betaler sig

SEO-brugeroplevelse-2015Med den stigende båndbredde og anvendelse af f.eks. smartphones er anvendelsen af billeder på websites stigende, og gennemsnitligt anvender de topplacerede sites godt 9 billeder pr. side i 2015, hvor de i 2014 anvendte omkring 6 i snit.

Struktur betaler sig, idet 47% af top ti sites gør brug af bullit-lister uden tal. Desuden har top ti 13 punkter i deres lister, hvor antallet var 10 i 2014.

Click-Through-Rate (CTR) har en betydning for placeringerne, da sites længere nede i placeringerne (men med en høj CTR) kan forvente at opnå bedre placeringer. CTR er en vigtig ranking-faktor, og dermed er titler og beskrivelser af afgørende betydning. Desuden kan implementeringen af Schema.org kode og Rich Snippets også gøre CTR markant højt – og dermed igen placeringerne.

Godt indhold, som fastholder brugerne, er i stigende grad vigtigt, idet Bounce Rate og Time On Site også er faktorer, som Google kigger på. Analysen viser, at den gennemsnitlige bounce rate i top er 35,1% og top ti 37,3%

Indhold: Hold det naturligt frem for overoptimeret

SEO-indhold-2015Indhold er som altid en afgørende faktor. Analysen viser, at top ti placerede sites har en gennemsnitlig tekstmængde på 1.285 ord. I top 30 er gennemsnittet 1.140 ord. Disse tal er steget fra 2014 og viser en sammenhæng mellem længere, godt indhold og placeringer. Indholdet bør dog være godt, indholdsrigt og struktureret og ikke kun “skrevet for søgemaskinerne”.

Anvendelsen af keywords i indhold er stadig meget høj, men Google er blevet meget bedre til at forstå indholdet og semantik (synonymer, relationer og relevans), hvilket bliver mere og mere vigtigt.

Intern linking med relevante keywords er stadig vigtigt og en stor %-del af top ti har en høj frekvens af interne links med keywords.

Linkbuilding har i mange år handlet om at skabe links med præcise keywords i linkteksten. Denne tendens er faldet i 2015 og naturlige linktekster og brand-links anvendes i større grad. Dette skyldes nok bl.a. Googles egne udmeldinger om emnet samt flere og flere ”penalties”, som straffer sites med en unaturlig linkprofil i forhold til links tekst. Overoptimering kan være et problem.

Links: Tiltræk relevante links, og husk nofollow på skeptisk indhold

SEO-links-2015Links er en afgørende faktorer for Google, og antallet af links til top 30 websites er stigende. Som nævnt er anvendelsen af keywords i links faldende.

Højt placerede sites har en større andel af links til undersider end sites længere nede i placeringerne.

Nofollow links er steget fra 6% i 2014 til 9% i 2015, hvilket hænger godt sammen med udmeldinger fra Google om at annoncelinks og links, som man ikke umiddelbart kan stå inde for, bør være nofollow.

Sociale signaler: Hvis du er likeable på Facebook, er du det nok også i Google

SEO-sociale-signaler-2015Analysen viser en klar sammenhæng mellem stor social medie-synlighed og høje placeringer. Sites i toppen har stor social synlighed. Sites, der ranker #1 har i snit dobbelt så mange Facebook-signaler (likes og shares) end placeringer på #2.

Stort set det samme billede er gældende for Google+, Twitter og Pinterest.

Google har dog meldt ud, at de IKKE bruger sociale signaler i deres algoritme og sammenhængen mellem høje placeringer og høj social synlighed måske mere hænger sammen med, at sites, der ranker højt, har meget trafik og udgiver meget indhold og netop derfor har høje placeringer.

Bliv fundet i fremtiden

Hvis du har brug for en gennemgang af din SEO-indsats eller gerne vil tiltrække mere trafik gennem organiske søgeresultater, så kan Atcore hjælpe. Vores førende eksperter på området kan hjælpe dig lige fra at vælge, hvilke søgeord der vil være mest lukrativt at satse på til at rådgive om, hvordan I optimerer jeres nuværende indsats til at tiltrække endnu flere potentielle kunder og leads ved at dreje på de rigtige håndtag.

Få en uforpligtende snak med en af vores rådgivere ved at ringe 6060 4444 eller skrive til hej@atcore.dk.

Vil du først vide lidt mere om, hvilke ydelser vi tilbyder? Så læs mere om SEO her.

Om forfatteren

Rasmus Sørensen

Senior SEO Specialist


Se profil ›

Sådan bliver dit website fundet i Googles søgemaskine i 2015
3.9(78.06%) 103 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Mads L. siger: 17. august 2015

    Jeg har et enkelt spørgsmål – ift. bullet-lists, menes der så blot bullet-lister i teksten på hjemmesiden, eller tales der her for en form for HTML-sitemap? 🙂

    • Rasmus Sørensen siger: 17. august 2015

      Hej Mads,

      Tak for din kommentar.

      Det er reelle bullet-lists i html’en.

      Sitemaps er en helt anden snak og her bliver html’en ikke indekseret som sådan, men links følges ‘bare’.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team