Sådan bliver din marketing stærkere på LinkedIn

linkedin

Ingen kommentarer15. oktober 2014 under Inbound Marketing, LinkedIn, Sociale medier

Sådan bliver din marketing stærkere på LinkedIn
5(100%) 4 votes

Mange virksomheder springer på LinkedIn, fordi det giver dem mulighed for at målrette deres budskaber mod erhvervsspecifikke målgrupper. Det ender desværre tit med dårlige resultater. Dette indlæg er med til at fortælle dig, hvorfor og hvordan du kan gøre det bedre, baseret på min egen personlige erfaring med nationale og internationale kampagner på LinkedIn.

Hvad er LinkedIn?

LinkedIn er de professionelles sociale netværk, og deres målsætning er, at blive leverandør af relevant indhold og information baseret på brugernes profiloplysninger, online adfærd (både inden for og uden for netværket) og forbindelse til andre med samme interesser.

Det er ikke anderledes end den gamle avismetode, men den afgørende faktor er, rent markedsføringsmæssigt, at LinkedIn er i stand til real-time tracking af, hvad du har læst, syntes-godt-om, delt eller på anden måde interageret i.

Ligesom de fleste andre sociale netværk er LinkedIns fordel data og hovednøglen til, hvordan du skal markedsføre virksomheden på platformen.

Derfor får du dårlige resultater

Dårlige resultater forårsages hovedsageligt af to grunde: Den ene er virksomhedernes tilgang til markedsføring på LinkedIn, der er baseret på opfattelsen; “Lad os smide en masse indhold op og håbe på, at folk klikker på det”.

Den anden er, at LinkedIn er klart dyrere end andre sociale netværk. For eksempel får bannere en gennemsnitlig klikrate på 0,08%, men omkostningerne ved at målrette annoncering til de mindre segmenter er højere, hvilket resulterer i, at ROI bliver mindre i forhold til f.eks. andre business sites.

Den eneste undtagelse er, hvis du sælger noget til en lille målgruppe med en høj margin, som f.eks. luksuslejligheder til top erhvervsfolk eller virksomhedsejere. Omkostningerne pr. lead er (måske) berettiget her i forhold til andre sociale medier og kanaler til lead-generering. Mit råd vil i så fald være, at du skal være forberedt på at tilbyde en fantastisk service, fordi du med al høj sandsynlighed ender med at skulle betale op til $1.000 pr. lead.

Match dit mål med LinkedIns målsætning

LinkedIn ønsker som sagt at blive den foretrukne leverandør af relevant indhold og information baseret på brugernes adfærd og interesser. Dine mål skal afstemmes med dette mål – altså at blive den foretrukne udbyder af viden inden for et specifikt område.

For at give et eksempel er Novo Nordisk den vigtigste leverandør inden for insulin til diabetespatienter, og deres valg af præparat bliver påvirket af læger mv. (Health Care Professionals, HCP). Hovedparten af ​​HCP’ere er på LinkedIn, hvor de tilmed selv har kategoriseret deres specifikke kompetencer og faglige felt. Som målgruppe er de højt kvalificerede fagfolk, der har store forventninger til ny viden. Samtidig er de i stand til at frasortere irrelevant information, der udsendes af virksomheder på LinkedIn.

For at effektivisere din markedsføring til denne målgruppe, kræver det en anden taktik end at placere betalte reklamer i øjenhøjde og derfra prøve at lokke dem til at klikke på dit indhold. Jeg ved godt, at Sponsored Content Ads virker rimeligt effektivt i øjeblikket, når det gælder ROI, men de bliver mindre og mindre effektive, og de stiger i pris, efterhånden som konkurrencen om opmærksomheden på LinkedIn stiger.

Hovedmålet bør derfor være at blive HCP’erenes primære kilde til relevant viden – en såkaldt Thought Leader-strategi. Det kræver, at du opbygger tillid ét skridt ad gangen, som med enhver anden relation.

Differentiér din taktik med disse 5 niveauer

LinkedIn har mange former for eksponeringsmuligheder af indhold – fra enkelte reklamebannere til direkte API-integration med egne digitale aktiver – f.eks. dit website eller landingpages. Du skal være fortrolig med de muligheder, der er, og deres begrænsninger når det kommer til succesfuld markedsføring på LinkedIn.

Personligt skelner jeg mellem fem niveauer af markedsføring og den relevante taktik for netop at støtte dit brand på hvert niveau:

  • Bevidsthed – Målret dine brugere med betalte reklamer såsom bannere, sponsorerede opdateringer, video annoncering osv.
  • Opfattelse – Benyt et brand eller 3. parts afsender til at blogge, distribuere indhold eller starte en dialog med brugerne (sponsorér evt. dette indhold).
  • Overvejelse – Rekrutér brugere til din virksomhedsprofil eller endnu bedre; til dine relevante emnegrupper, og påvirk dem derfra (det giver langt højere klikrate).
  • Konvertering – Engager dine brugere gennem dialog og relevant indhold, der opmuntrer dem til at interagere med dit brand eller indhold, og få dem derfra ind på din landingpage, hvor du er i stand til at tilbyde dem endnu højere værdi.
  • Ambassadører – Udarbejd et belønnende dialogprogram, der opfordrer dine følgere til at skrive indhold til din virksomhedsprofil eller i dine relevante emnegrupper (husk at belønne dem for deres deltagelse).

Grunden til, at virksomheder oftest mislykkes med LinkedIn er simpelthen fordi, de anvender en forkert taktik til det forkerte formål. Hvis du f.eks. vil konvertere leads, giver taktikken i bevidsthed en lav effekt. Desværre benytter de fleste sig stadig af bannere eller andre betalte annoncer til lead-generering, fordi de er drevet af et (ofte kortsigtet) mål om øget salg. Resultatet udebliver og dermed synes de fleste at LinkedIn har lav indvirkning på deres forretning.

Få en content-plan og dit mediebudget på plads

Jeg oplever alt for ofte, at marketingfolk siger: “Vi kørte en annonce, men modtog ikke gode resultater, så LinkedIn er ikke noget for os”. Det er oftest på grund af de forhold, som jeg har beskrevet ovenfor, men samtidig også fordi virksomhedens ambition og budget simpelthen er sat for lavt. For at målrette dine budskaber mod en B2B målgruppe, såsom HCP’ere, kræver det planlægning at få det rette indhold på plads til det helt rigtige tidspunkt. Det er samtidig nødvendigt med et tilstrækkeligt stort mediebudget for at understøtte eksponering af indhold på et socialt medie som LinkedIn.

LinkedIn er et relativt dyrt social medie at annoncere på. Husk, “hvis det er gratis, er du produktet”, hvilket også er gældende på LinkedIn. Det handler om at have et tilstrækkeligt stort mediebudget til, at det kan lykkes med indsatsen over en tidsperiode. Samtidig skal du sørge for, at din indholdsplan er på plads internt. På de konkurrencedygtige sociale medier er reglen klar: “Content is King” og kravene vil kun stige i fremtiden!

 

Om forfatteren

Kim Plesner-Jacobsen

Chief Commercial Officer


Se profil ›

Sådan bliver din marketing stærkere på LinkedIn
5(100%) 4 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team