Personalisér hele brugerrejsen med omnichannel-markedsføring

OmnichannelAtcore

(2) Kommentarer18. september 2015 under Aktuelt, SEM

Personalisér hele brugerrejsen med omnichannel-markedsføring
5(100%) 3 votes


Du har sikkert selv været udsat for reklamer, der var så godt målrettet, at du du blev imponeret og var nødt til at klikke – også selvom du som marketing-person blev lidt irriteret. Omnichannel-markedsføring er et begreb, der er kommet for at blive – dette indlæg introducerer dig for det.

Mange slår sig i øjeblikket op på at kunne levere omnichannel. Vi hører jævnligt ordet omnichannel nævnt i cases, som i bund og grund handler om, at man nu også tilbyder digitale besøgende på ens webshop at købe varen i butikken, eller at man nu har en iPad til ens webshop i den fysiske butik.

Omnichannel er mere end eksempelvis at eksekvere et e-mail-baseret dialogprogram oven på en kundedatabase. Det handler om at ramme brugeren løbende i hans eller hendes rejse mod at blive en loyal og tilbagevendende kunde. Det handler om at kunne måle effekten af din indsats og investering – uanset hvor brugeren konverterer.

Hvad er en bruger?

Først og fremmest er det vigtigt at forstå, hvad en bruger er. I takt med at brugere anvender flere forskellige devices og platforme til at browse indhold, samtidigt med at de også gør det på tværs af flere browsere, er begrebet “brugere” i analytics blevet et udvandet koncept. De fleste websites benytter cookies i dag for at måle på deres besøgende og træffe databaseret beslutninger.

En cookie er dog ikke nødvendigvis kun en enkelt bruger, ligesom en bruger ikke nødvendigvis kun er enkelt cookie – faktisk gælder dette i de færreste tilfælde. Personligt vil jeg f.eks. tælle som fem forskellige “brugere”, hvis jeg besøger dit website ofte: To på min arbejdscomputer (jeg bruger Firefox og Chrome), en på min telefon (der bruger Safari), en på min hjemmecomputer og en på min iPad.

En “bruger” er altså en cookie – så selvom du tæller 5000 brugere på dit site, så kan det være, at der reelt kun har været 1000 forskellige personer forbi dit site, men fra forskellige enheder og browsere. Når du så bevæger dig ud i den fysiske verden, hvor godt 90% af omsætningen stadig foregår, så har du igen en helt ny bruger, som ikke bliver genkendt fra den digitale verden.

Kundeklubber binder brugerne sammen til personer

Desværre er der rigtig mange danske virksomheder, der stadig ikke har styr på deres kunders købshistorik og ikke har aktiveret indhold på deres digitale kanaler, som sikrer, at de samme fysiske kunder identificerer sig selv for virksomheden digitalt via eksempelvis et kundekort.
Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der kender og anvender deres kunders adfærd på tværs af de digitale og fysiske kanaler, er dem, som har en markant konkurrencefordel fremadrettet.

Hvis du har en kundeklub tilknyttet din forretning, får du nemlig mulighed for at binde alle kontaktpunkterne (såsom devices og browsere, men også fysiske butikker) sammen til én bruger i stedet for fem eller seks som i eksemplet ovenfor. På den måde kan du altså tale til personer i stedet for “brugere” (eller cookies), og med hele kunderejsen samlet kan du målrette til disse personer meget mere nøjagtigt.

Udfordringer i organisationen

Den største udfordring i at arbejde med omnichannel-markedsføring er organisering og rekruttering af de rette folk i virksomheden. Der er behov for ansatte, der forstår de digitale teknologier og muligheder og er villige til at sætte “digital” som en central del af deres ledelse.

Leaders across all industries are recognising that digital is a strategic issue and not just about technology platforms or business processes. It requires leadership from the board, the CEO and the digital experts who will execute a strategy for digital transformation

Clarke Murphy, CEO, Russell Reynolds

Måske er det vigtigere at tænke, hvordan vi eksekverer vores virksomhed digitalt, end hvordan vi bruger digital til at eksekvere vores virksomhed.

Se effekten af dine online annoncer i dine offline transaktioner

Hele pointen med omnichannel er, at du kan meget mere end at sende e-mails ud til dine brugere baseret på deres køb i dine butikker ved at eksekvere omnichannel-marketing korrekt. Du kan rent faktisk se præcis, hvor meget omsætning dine digitale kanaler leverer i butikkerne (eller i dit salgsteam, hvis du hører under B2B).

Har du tit undret dig over, hvorvidt YouTube-annoncer påvirker de yngre målgrupper til at handle i din butik? Har du undret dig over, om dine bannerannoncer har en branding-effekt, som gør, at brugere, der ser dem, køber flere produkter i butikken?

Det kan du svare på – og mere end dét. Med en effektiv omnichannel-eksekvering kan du målrette alle dine digitale annoncer baseret på brugerens fysiske køb (eller CRM-historik) OG på deres digitale adfærd. Det er noget af dét, vi eksekverer med omnichannel-marketing for vores kunder. Det er ikke kun bedre annoncer på Facebook, fordi brugeren klikkede på et søgeresultat i Google. I stedet kommer du hele vejen rundt om personens kunderejse, og du kan identificere og kapitalisere på identifikationen af kunden på tværs af alle kanaler.

76% af research foregår online → 90+% af omsætning ligger i fysiske butikker

Store kæder med mange fysiske butikker oplever, at mange brugere browser deres produkter online uden at købe noget. De er helt nede på produktniveau, sammenligner priser og lægger det måske endda i kurven online. En antagelse kunne være, at en stor procentdel af disse brugere vælger at købe disse produkter i butikken. Med omnichannel-markedsføring kan du bekræfte denne antagelse og påvirke brugeren, inden de går ned i konkurrentens butik og køber produktet.

Ved at knytte data fra butikken sammen med data online, kan du pludselig måle den fulde omsætning i dit online budget. Således bliver fremtidens marketingbudget langt mere sammensmeltet frem for separate allokeringer til online i det samlede budget.

Se f.eks. Macy’s case fra Google:

Kom med til gratis morgenmøde om omnichannel – Mødet er afholdt

Vores morgenmøde om omnichannel er desværre allerede afholdt. Det var dog så populært, at vi overvejer at gentage successen. Hvis du ikke kan vente med at høre mere om omnichannel, eller gerne vil vide, hvordan vi kan hjælpe dig, er du velkommen til at kontakte os på 6060 4444 eller skrive til hej@atcore.dk.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Personalisér hele brugerrejsen med omnichannel-markedsføring
5(100%) 3 votes

Tags: , ,

Kommentarer

  1. Kristoffer siger: 2. oktober 2015

    Jeg vil bare lige sige at jeg syntes det er et utrolig godt og velformuleret indlæg, hvor du kommer ind på mange ting, som jeg helt sikkert vil gøre brug af!

  2. […] dine annoncer baseret på tidligere adfærd og på den måde bevæge dig hen imod at arbejde med omnichannel-markedsføring, der skaber en helstøbt oplevelse på tværs af kontaktpunkter i […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team