Øg engagementet i dine e-mail-kampagner med 5 vigtige ekspertråd

Ingen kommentarer6. marts 2014 under Convert, E-mail, Konverteringsoptimering

Øg engagementet i dine e-mail-kampagner med 5 vigtige ekspertråd
5(100%) 2 votes

En amerikansk email-udbyder har analyseret en række af deres kunders succesfulde kampagner. På baggrund af denne data har de udledt nogle gode råd, som du kan benytte dig af til at øge effektiviteten af din e-mail-marketing.

 

E-mail har længe været en populær markedsføringskanal, hvilket er grunden til, at de fleste forretninger enten har et nyhedsbrev eller benytter kanalen til salgskampagner. Mængden af e-mailmarketing gør det dog svært at skære igennem rodet i dine modtageres indbakker. Derfor er det vigtigt, at du effektiviserer dine e-mail-kampagner.

En amerikansk e-mail-udbyder er kommet med nogle best-practise-eksempler på baggrund af en større analyse. Analysen er baseret på flere forskellige e-mail-kampagner sendt via deres klient, med et gennemsnit på ca. 100.000 modtagere, hvor åbningsraten samtidig var på +50% og/eller klikraten på +5%. Det er altså kampagner med et højt antal modtagere, der klarer sig bedre end gennemsnittet.

Succesrige e-mail-kampagners fællestræk

Med afsæt i de mange e-mails analyserede virksomheden, hvad disse succesrige kampagner havde til fælles. Her er nogle af de mest markante ligheder:

  • CTA over ‘folden’

  • Gentagelse af CTA

  • Enkeltstående CTA-knapper

  • Kontekstuelle links

  • Kortfattede emnelinjer

CTA over ‘folden’

At dine call-to-actions skal kunne ses, uden dine modtagere behøver at scrolle, er standard logik  i e-mailmarketing – dog kan det aldrig pointeres nok. Hvis du vil optimere engagementet i dine kampagner, bør dine CTA’er kunne ses som noget af det første. Placering samt et udtryk, der gør, at CTA’et skiller sig markant ud, er essentielt.

Gentagende CTA

En anden grundlæggende retningslinje er at gentage dit CTA. Dette gælder hovedsageligt på kampagner med et enkelt produkt eller mål, og i mindre grad nyhedsbreve med flere forskellige handlinger.

Det er især vigtigt, hvis du benytter en masse billeder eller kampagnebeskrivelser som dine modtagere skal scrolle igennem, eller hvis en stor del af dine modtagere benytter mobile enheder.

Her ses tydelige CTA’er i toppen og bunden af e-mailen – begge med høj kontrast til baggrundenRepetitive CTA.jpg

Enkeltstående CTA-knapper

Lav dine CTA’er til knapper. En knap skiller sig mere ud end tekstlinks og indbyder til at blive klikket på. Sørg for at have en knap for hver handling, du ønsker, dine besøgende skal foretage sig – fx en for hver historie i dit nyhedsbrev.

På billedet ses hvordan en ændring fra tekstlink til CTA-knap øgede klikraten fra 8,13% til 32,22%

Kontekstuelle links

Lad være med at begrænse dine CTA’er til knapper alene. Hvis du bruger billeder eller overskrifter til dine produkter, er det en god idé at lave disse til links. Folk er vant til at klikke på billeder og tekst tilhørende produkter, så der er ingen grund til at minimerer din klikrate ved ikke at lave flere links.

Kortfattede emnelinjer

Fælles for de bedst præsterende kampagner var, at deres emnelinjer var korte, præcise og personaliserede. Den gennemsnitlige emnelinje var 39 tegn lang inklusiv mellemrum, og bestod af syv ord.

Elementer med varierende indflydelse på succesraten

Disse faktorer er også interessante – dog var der ingen sammenhæng på tværs af kampagnerne. Du kan med fordel teste dig frem, når det gælder disse faktorer. Test forskelligt layout eller tekstmængde og se, hvad der øger din klikrate mest.

De ekstra faktorer, du kan overveje, er:

  • Layout

  • E-mail længde

  • Tekstmængde

Layout

Vi anbefaler, at dine kampagner opsættes responsivt for at forbedre visningen på mobile enheder. Dog kan det meste layout bruges. I analysen af kampagnerne benyttede afsenderne sig af en række forskellige layouts; både enkel- og flere kolonner; navigationsmenuer og uden navigationselementer; alt-i-en form eller sektionsopdelte nyhedsbreve og mere.

E-mail længde

Generelt set vil du måske foretrække kortere e-mails. Dog viser analysen, at også længere e-mail-kampagner har præsteret godt, hvorfor den vigtigste pointe er, at du tilpasser dine e-mails til mængden af dit indhold og din målgruppe. Afhængigt af, hvad du vil sælge eller kommunikere, kan forskellige længder være fordelagtige.

Tekstmængde

Som udgangspunkt er det en god idé ikke at lave alt for teksttunge kampagner, men når alt kommer til alt, afhænger det igen af dit indhold og dine modtagere. En vigtig pointe ved lange e-mails er dog, at du fokuserer på typografien. Dæmpede farver, komprimerede fonte og små, smalle tekstelementer mindsker præstationen af dine kampagner.

Optimér dine e-mail-kampagner

Slutteligt er det vigtigt at nævne, at der altid er undtagelser til ‘best-practise’-tilgange – også i  ovenstående tilfælde. Dog er det generelt set en god idé at tænke standard landingpage- og konverteringsoptimering ind i opsætningen af dine e-mail-kampagner, hvis du vil øge effektiviteten af kampagnerne og engagementet fra dine modtagere.

Vil du have mere ud af din e-mail-marketing, er Atcore den rigtige partner at vælge. Vi kan hjælpe med designet af dine kampagner, så de skaber størst engagement fra dine læsere. Du kan også få hjælp til skræddersyede e-mail-flows, der opbygger relationen til dine leads, hvilket øger din kundebase og markedsføringsmuligheder. Er du interesseret i at høre, hvordan du skal benytte e-mail-marketing, er du velkommen til at ringe på 6060 4444 eller skrive en mail til hej@atcore.dk

Om forfatteren

Tobias

Inbound Copywriter

Tobias hjælper Inbound Teamet med grafik, at skrive blogindlæg og udforme infographics.
Se profil ›

Øg engagementet i dine e-mail-kampagner med 5 vigtige ekspertråd
5(100%) 2 votes

Tags: , ,

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team