Monitorering af sociale medier på 10 minutter om dagen

(5) Kommentarer24. september 2012 under Sociale medier

Monitorering af sociale medier på 10 minutter om dagen
5(100%) 5 votes


Vi har længe talt om sociale medier, og de er efterhånden blevet en integreret del af vores hverdag. Med stor sandsynlighed har du hørt om dette blogindlæg på et sociale medie. Det er i hvert fald derfra vi får størstedelen af vores trafik.

Sociale medier bliver dog også kritiseret for at være flyvsk og fluffy. Det er svært at måle på deres effekt. Her er en guide til basal monitorering på sociale medier. Den slags du kan klare på bare ti minutter om dagen.

Før du går i gang, er det vigtigt, at du sætter nogle mål med indsatsen på sociale medier. Hvad vil du gerne opnå med din tilstedeværelse? Er det trafik, leads, branding? Det er vigtigt at have din målsætning på plads, så du ved, hvad du skal kigge efter, når du monitorerer. Skriv dine mål ned og hæng dem gerne op. Så er de lettere at forholde sig til.

Udvælg platforme

Find ud af, hvor det giver mening at være tilstede for dig og din virksomhed. I Danmark er Facebook det mest populære sociale netværk, men det kan være, at LinkedIn eller Pinterest giver mere mening for din målgruppe. Desuden er Twitter en stigende tendens i Danmark, hvilket også kan gøre den interessant som platform. Der er masser af sociale netværk at vælge imellem, så find ud af, hvor du vil holde dit fokus, baseret på din målgruppe og din målsætning.

I dette indlæg vil jeg gennemgå de mest populære muligheder i Danmark. Her kan du vælge fra eller til, afhægning af, hvor du vil lægge din indsats.

Facebook

Over halvdelen af den danske befolkning er på Facebook, hvilket gør det til det mest oplagte sociale netværk at starte på. På Facebook er der tre slags indlæg, du kan måle på:

Opslag på Timeline

Hvilken type feedback får du på fansiden? Er det positiv eller negativ feedback? Er det konstruktivt? Er det noget I bør reagere på?

Synes godt om-tilkendegivelser

Når fans synes godt om dit indhold, giver det dig noget konkret at melde tilbage til resten af virksomheden. Det kan også være en indikator til, hvilken type indhold dine fans er interesseret i.

Kommentarer

Kommentarer giver dig håndgribeligt feedback på dine opslag. Det er vigtigt at holde øje med uddybende spørgsmål. Hvis fans ønsker at interagere med dig, er det vigtigt, at du besvarer deres henvendelser.

Derudover er der en masse data i indblikspanelet, der kan give dig en dybere indsigt i, hvilken type indhold, der skaber engagement – eksempelvis hvilke links dine fans klikker på. Dette kan du læse meget mere om i kapitel 4 i Timeline for virksomheder, som er gratis for fans af Atcore.

Twitter

Der kommer flere og flere brugere af Twitter i Danmark, hvilket gør platformen langt mere relevant, end den har været før. Twitter har fire ting du kan måle på:

Retweets

Når folk retweeter, er det som regel fordi de er enige i dit udsagn, og har lyst til at dele det yderligere med deres følgere.

@ Mentions

Når nogen tagger dig på Twitter, er det fordi, de vil spørge dig om noget, fordi de taler om dig, eller fordi de taler om et emne, der måske er relevant for dig. Sørg derfor for at lytte med, når nogen omtaler dig.

Søgning på firmanavn

Ved at søge på dit firmanavn, kan du finde samtaler, der omhandler dig, uden du er tagget. Det kan være, at dem der taler om virksomheden ikke er interesseret i konfrontationen, eller ikke lige har tænkt over at nævne dig.

Ligeledes kan det være links til dit website, hvor der bliver kommenteret positivt eller negativt på indholdet af siden. I så fald er det også noget, der kunne have din interesse.

Idet Twitter er et offentligt rum, kan du stadig finde disse samtaler, og og lytte til dem (måske endda lære noget af dem).

Mål på hvordan du bliver omtalt på Twitter

Det er ikke nok at tælle, hvor mange gange du bliver nævnt på Twitter. Det er vigtigt også at se på hvordan du bliver omtalt, og hvorfor folk henvender sig til dig. Det kan være:

  • Anmodninger om hjælp
  • Klager
  • Ros

Husk at følge op, uanset hvordan du bliver omtalt.

LinkedIn

LinkedIn er et professionelt netværk, hvor folk forventer en tone, der er forretningspræget. Ingen har lyst til at høre om dit nye kuld kattekillinger på LinkedIn, men vil i stedet vide noget om, hvordan du hjælpe med at forbedre deres virksomhed. Arbejder du B2B, er det sandsynligvis LinkedIn, du skal satse på. På LinkedIn kan du måle på følgende parametre:

Svar

LinkedIn har en hel sektion dedikeret til spørgsmål og svar. Ved at besvare kvalificeret på andres spørgsmål, fremstår du som vidensekspert indenfor dit område. Samtidig kan du linke til sider eller blogindlæg, der forklarer din pointe dybere. Se på, hvad folk spørger om indenfor din industri, og giv svar for at fremstå som ekspert og for at skabe links til dit website.

Grupper

I Danmark bruger mange mennekser LinkedIn-grupper til at få svar på områdespecifikke spørgsmål. Vær engagereret i de grupper du er medlem af og hold igen øje med, hvilke problemstillinger folk har indenfor dit ekspertiseområde.

Kommentarer og engagement

Hvis du er administrator af en virksomhedsside på LinkedIn, kan du se, hvor mange der engagerer sig i det indhold, du lægger op. Se på hvad folk kommenterer på, og hvad disse kommentarer indeholder. Se også på hvilket indhold folk klikker på, og hvor langt du når ud med dine opdateringer.

Husk, at hvis du er en stor virksomhed med mange følgere, er det en god idé at målrette dine opdateringer på LinkedIn.

Google+

En stående joke om Google+ er, at der kun bliver talt om Google+ på Google+. Personligt har jeg stadig lidt svært ved at identificere Google+’s niche, men det er godt for din SEO, så du må endelig ikke glemme din tilstedeværelse her.

Da Google+ læner sig meget op ad Facebook og Twitter, er det nogenlunde de samme ting, du kan måle på:

Kommentarer

Engagerer folk sig med dine opdateringer? I så fald hvordan? Mål på hvad der bliver delt, og hvad folk siger, når de kommenterer på dit indhold.

Tilføjelser til cirkler

Hvem tilføjer dig til deres cirkler? På Google+ kan du se, om det er relevante forretningsforbindelser, der ønsker at følge med i dine opdateringer.

Pinterest

Pinterest er den nye pige i klassen. Mere end ¾ af brugerne på Pinterest er kvinder, så hvis du primært målretter dig mod kvinder, er dette en oplagt platform at have en tilstedeværelse. Mediet er utrolig visuelt, så det er også en god idé at være tilstede, hvis du gerne vil vise dine produkter frem. På Pinterest kan du måle på:

Søgning på firmanavn

Ved at søge på virksomhedens navn, kan du få indsigt i, hvad folk siger om dig på Pinterest, men du kan desværre ikke identificere links på samme måde som på Twitter.

Pins og repins

Hvis du har installeret pin-it knappen på din blog, kan du se, hvor mange der har pinnet det enkelte indlæg. Se også på antallet af repins, og eventuelt hvordan dine pins bliver beskrevet, når de bliver repinnet.

Kommentarer & likes

Pinterest er generelt et meget positivt medie, hvor de færreste kommentarer er krititske, men hold alligevel øje med kommentarer og likes.

Monitorering på 10 minutter dagligt

Når du har styr på dine mål og valgt hvilke platforme, du ønsker at monitorere din tilstedeværelse, er det på tide at få det sat i system.

Notifikationer på Facebook

Hver gang nogen taler med dig på Facebook, får du en notifikation i administrator panelet. Brug tid på at gennemgå disse, og reagér på ting, der kræver opmærksomhed.

Gem søgninger på Twitter

Gem dine søgninger på dit firmanavn men også gerne relevante emner for din virksomhed. Brug noget tid hver dag på at gennemgå dine gemte søgninger. Er der noget nyt, du bør reagere på?

RSS på LinkedIn

Du kan abonnere på spørgsmål via RSS på LinkedIn. Dvs. at hver gang, der kommer et nyt spørgsmål indenfor din industri, bliver den vist i eksempelvis iGoogle.

Du kan desuden vælge at modtage e-mails, hver gang der bliver startet nye diskussioner i de grupper, du er medlem af.

Google underretninger

Sørg for at tilføje relevante ord til Google Alerts. På den måde får du en e-mail, hvis andre skriver om dig. Samtidig kan du vælge at blive gjort opmærksom på ord, der er relevant for din forretning. Dette kunne være, hvis konkurrenter skriver noget, men også hvis potentielle kunder har et problem, med noget du kunne hjælpe med at løse.

De 10 minutter helt konkret

Det er klart at ti minutter er absolut minimum for monitoreringen af dine tiltag på sociale medier. Det kan være, du vælger kun at fokusere på et par stykker af dem, og dermed vil investere mere tid på disse platforme fremfor andre.

  • 1 minut

Gennemgå dine Google underretninger – eventuelt i iGoogle

  • 1 minut

Se notifikationer på Google+ igennem

  • 2 minutter

Gennemgå LinkedIn for spørgsmål og bogmærk relevante spørgsmål for dig og din virksomhed

  • 3 minutter

Gennemgå dine gemte søgninger på Twitter og notér, hvis der er nogen, der skal besvares

  • 3 minutter

Gennemgå notifikationer på Facebook, og gør opmærksom på opslag, der skal besvares.

Glem ikke at reagere

Det er klart, at det ikke er nok at monitorere, men at du også er nødt til at reagere. Sørg for også at sætte tid af til at komme med saglige svar og reaktioner på henvendelser på sociale medier. På den måde opretholder du den gode relation på de forskellige netværk.

Udgiv selv indhold

Når du gør det til vane at følge med i, hvad der sker på sociale medier indenfor dit forretningsområde, bliver du løbende oplyst om, hvad der rører sig på dit område. Brug denne indsigt til selv at udgive relevant indhold, der falder i hak med tidens trends, eller udgiv indhold, der differentierer sig, men stadig er relevant i forhold til tidens interesser. På den måde har du også hele tiden noget nyt at linke tilbage til, når du indgår i diskussioner.

Mål på din indsats

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt, at du måler på dine resultater, baseret på de målsætninger du lavede, inden du gik i gang. Hold øje med Google Analytics, din lead-database, konverteringsraten for de forskellige kanaler osv. da disse kan give dig svar på, om du opnår dine mål.

“Twitter for virksomheder” er en e-bog, der er skrevet til dig, der arbejder med marketing i virksomheder (inklusiv virksomhedsejere), og som kender til Facebook og måske allerede er på Twitter, men ikke helt ved, hvad du skal. Du kan købe “Twitter for virksomheder” her

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Monitorering af sociale medier på 10 minutter om dagen
5(100%) 5 votes

Tags:

Kommentarer

  1. Rasmus Warnke Nørregaard siger: 5. november 2012

    Hej Denice, tak for dine indlæg. De er altid gode og brugbare. Har et spørgsmål til dig angående LinkedIn og oprettelse af company page. Enalyzer er tilstede i Sverige, Norge, Danmark og Holland. Ville du oprette en company page til hver enkelt lande eller ville du bare lave en enkelte international side på engelsk. Har kigget lidt hvad andre gør og det ser ud til at de kun opretter 1 side. Dette er jo lidt forskelligt i forhold til hvorledes man ville gøre på Facebook. Hvad er din holdning til dette? Ha det godt. Mvh Rasmus

  2. Denice siger: 6. november 2012

    Hej Rasmus.

    Jeg ville helt klart vælge at lave en enkelt page for hele virksomheden. Linkedin tilbyder en lang række muligheder i forholdt til segmenteringen af dine udsendelser, hvilket vil sige, at du stadig kan udsende målrettet indhold, til eksempelvis enkelte lande, fra den overordnede side.

    Jeg er glad for du kan lide vores indhold 🙂 Jeg håber du kan bruge svaret til noget.

    De bedste hilsner Denice

  3. […] e-bøger og guides, at have en virksomhedsblog, at have en e-mail-strategi, at være tilstede på sociale medier osv., skaber du værdi for dine leads, og på den måde kan du lettere optimere dine leads til […]

  4. […] for en virksomhed, har fået rigtig mange tilgængelige kanaler, hvorfra du kan kommunikere og monitorere information fra og om virksomheden. Heri ligger den umiddelbare opfattelse, at du selv har kontrol […]

  5. […] Husk at monitorere sociale hver dag. Du kan enten bruge et værktøj til at modtage notifikationer, når der sker noget, eller bruge ti minutter om dagen. […]

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team