Kom godt i gang med SEO

(18) Kommentarer6. december 2011 under SEO

Kom godt i gang med SEO
5(100%) 5 votes


I et land, hvor 75% af al interaktion på nettet starter på Google, er det om noget vigtigt at være synlig i søgemaskinen. Dette gælder også dig, der ikke har en online forretning, for på trods af at folk ikke køber online, så søger stort set alle information omkring et produkt, inden de køber i butikkerne. Derfor har jeg lavet en introduktion til søgemaskineoptimering, der er henvendt til dig, som enten er nybegynder, eller ved en smule om emnet. Senere vil der komme mere avancerede indlæg omkring søgeoptimering.

Vent lidt – hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization og bliver oversat til søgemaskineoptimering (eller bare søgeoptimering) på dansk. Når vi taler om at optimere dit website til søgemaskinerne, betyder det, at der er ting, du kan gøre på dit eget website (on site) og rundt omkring på resten af internettet (off site), for at blive fundet på f.eks. Google, der er den største søgemaskine i Danmark.

Hvor skal du starte?

Et godt sted at starte er, at finde ud af, hvilke ord og termer, du gerne vil findes på, når folk søger i Google. Antallet af søgeord kan være meget forskellig afhængigt af, om du er en stor eller lille virksomhed – med mange eller få produkter.

Jeg anbefaler, at du lægger ud med at finde 10-20 ord du gerne vil findes på. Du kan altid tilføje ord til din liste, det er mest for at komme i gang. Du kan med fordel benytte dig af enten Googles insights for search eller AdWords’ søgeordsværktøj for at finde ud af, hvilke ord indenfor din branche, der bliver søgt mest på, og hvor stor konkurrence der er på disse søgeord.

Når du har dine søgeord på plads kan du for alvor gå i gang med optimeringen af dit site.

Optimering af dit website

Google hemmeligholder det meste af deres grundlag for, hvorfor noget ligger højere end andet i søgeresultaterne. Der er dog nogle overordnede principper, der er vigtige at overholde, og som vi kan se, giver resultater.

  • Titel

<title>-tagget i din kode er, hvor din titel bliver defineret. Denne skal kort og præcist give et overblik over, hvad brugeren kan forvente på netop denne side. Indarbejd de søgeord du fandt tidligere.

  • URL

URL’en er din sides web-adresse. F.eks. www.ditsite.dk/pågældendeside

  • Navigation

Det er utrolig vigtigt, at navigationen på dit site er logisk for, at søgemaskinernes crawlere kan finde og indeksere dig (det vender jeg tilbage til).

  • H1

<h1>-tagget er overskrifter i din kode. Igen fortæller denne, hvad din side handler om.

  • Navngiv links

Det kan have stor effekt at navngive dine links i forhold til det indhold, de peger på, især hvis det er til andre sider på dit site. Navngivningen er desuden godt for din konverteringsoptimering. Drop derfor “klik her” og “læs mere” på dine links og CTA-knapper.

  • Alt-tags

Søgemaskinerne har svært ved læse pixels og dermed billeder. Derfor er det vigtigt både at navngive dine filer og give alle dine billeder alt-tags, der beskriver, hvad de indeholder.

  • Brugervenlighed

Husk ALTID at optimere dit website til brugeren. Først derefter til søgemaskinerne (og til sidst i forhold til æstetikken). Er dit site brugervenligt og logisk? Så er du allerede godt på vej.

  • Blog

For at søgeresultaterne bliver mere relevante og aktuelle, er Google for nylig kommet med en opdatering af deres algoritme. Dette er et glimrende argument for at blogge og skabe nyt indhold på din side, da det også vil få betydning for din rangering på dine søgeord.

Er der noget, der holder dig tilbage?

Der er også nogle ting, vi ved kan være en udfordring for at få indekseret din side i søgemaskinerne.

  • Flash
  • “Tungt” indhold. Altså store filer.
  • Duplicate content. Altså gentagende indhold. Pas på f.eks. printsider.

Off-site optimering

  • Backlinks

Links til dit site, er en måde Google ser dig som interessant og relevant. Jo flere, der får lyst til at linke til dig, jo mere relevant må du således være. Igen er ordene i link teksten ikke irrelevant. Sørg for (hvis du har indflydelse på det) at blive linket til på dine søgeord.

  • Sociale medier

Af samme årsag som dét at blogge, viser sociale medier sig også at have større og større indflydelse. Dét, at du er interessant nok til, at folk taler om dig på nettet, er med til at forbedre dine resultater

  • Monitorer dit website

Det kan være en god hjælp, at bruge forskellige værktøjer til at monitorere dit website ift. SEO, f.eks. Googles eget Webmaster tools eller andre relevante værktøjer som SEOMoz.org. Disse værktøjer hjælper dig med at kigge dit Website igennem for bl.a. tekniske uhensigtsmæssigheder og indekseringsproblematikker og kan ligeledes monitorere på, hvordan dit website bevæger sig op og ned i søgeresultaterne.

Blacklisting eller Google Penalty

Når du arbejder med dit website, er der områder du skal være særligt opmærksom på, så du ikke bliver “straffet” af Google. Der er et par ting, du bl.a. kan huske for at undgå dette:

  • Først og fremmest er det vigtigt både at have brugere og søgemaskiner for øje, når man optimerer sit website.
  • Hvis du praktiserer såkaldt “black hat” SEO, hvor du forsøger kunstigt at manipulerer søgemaskinernes opfattelse af dit Website, vil dit Website være i en risiko-zone for at ryge ud af Googles indeks.
  • Undgå identisk indhold flere steder (duplicate content). Dette gælder også på dine printsider, hvor du skal sikre at linket er såkaldt “no-follow” og selve siden “noindex”.
  • Vær forsigtig med samme farve tekst og baggrund. Hvis Google vurderer dem for identiske, bliver det kategoriseret som “black hat”. Dette gælder også for ekstremt små skrift typer.
  • Doorway pages er sider som brugeren ikke ser eller kan finde igennem en logisk navigation på dit site.
  • Vær påpasselig med at købe dig til links og optræde i linkkataloger, der kan være markeret som spam fra Google.

Det er generelt en dum idé at forsøge at “snyde” Google for at opnå bedre søgeresultater. Vær opmærksom på at der er forskel på at snyde og optimere.

PageRank & Alerts

PageRank er en numerisk værdi, der giver dig en idé af, hvor godt du klarer dig ifølge Google. Du kan finde den under Google Toolbar, hvis du installerer den. Med Google Alerts, kan du monitorere dine søgeord, og få underretninger, når der bliver indekseret nyt indhold med det ord. På den måde kan du holde øje med både dig selv og dine konkurrenter.

Husk meta-beskrivelse

Meta-beskrivelsen er dit billboard på Google. Det har ikke nogen direkte indflydelse på din søgeoptimering, men det giver et bedre indtryk af, hvilken side den besøgende kan forvente at finde. Hvis du ikke selv definerer en tekst, opfinder Google selv en, baseret på det, der er at finde på siden, den linker til.

Kom i gang med det samme

Det er især vigtigt at komme i gang nu, hvor Google “forventer”, at der er styr på det basale og nu i stedet kigger mere på, hvor ofte der udkommer nyt indhold, og hvor meget der bliver talt om din virksomhed.

Hvis du har nogle uddybende spørgsmål, besvarer vi dem hellere end gerne! Bare skyd løs, hvis jeg ikke kan svare på det personligt, er vi masser af eksperter på Atcore, der kan gøre dig klogere.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Kom godt i gang med SEO
5(100%) 5 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Mikael Rieck siger: 6. december 2011

    En rigtig fin gennemgang Denice. En ting som måske er værd at nævne er, at søgeordet i meta description vil blive markeret som fed hvis det indgår i teksten og at det kan være med til at øge CTR (og dermed indirekte placeringen). Men det er en lille detalje.

    Mvh
    Mikael

  2. Denice siger: 6. december 2011

    God pointe Mikael.
    De fede ord i metabeskrivelsen øger helt sikkert værdien, når man tænker på at mange kun skimmer resultaterne.
    Tak for kommentaren

  3. Morten siger: 6. december 2011

    En lille detalje. Skulle den orange box om URL ik starte henne foran http? Det er jo ik kun den pågældende sides slutadresse, som betegnes som url…

  4. Denice siger: 6. december 2011

    Hej Morten.
    Min pointe er at man skal have sine søgeord med i URL’en, på samme måde som ordene skal med i tekstens indhold (som jo heller ikke kun består af det ene ord).
    Jeg kan godt se at det kan være misvisende, hvis man i forvejen er usikker på, hvad en URL er, men jeg håber det fremstår mere klart når man læser indlægget, hvor jeg skriver “URL’en er din sides web-adresse. F.eks. http://www.ditsite.dk/pågældendeside“, hvor jeg rigtig nok burde have inkluderet http:// 🙂

  5. Morten siger: 6. december 2011

    Nu er det svært at svare på, hvordan en nybegynder læser det. Men kigger jeg på billedet, og læser din tekst derefter, så ville jeg forstå URL som alt det, som kommer efter /
    Jeg er helt enig i, at man skal have så rene URLs som muligt, og gerne med søgeord eller andet informativt i, men det var nu mere din illustration, som jeg ikke var enig i…
    Men nu er det nævnt i kommentarerne, så lad os håbe alle, som evt måtte være i tvivl, også læser disse ;D

  6. Morten B siger: 6. december 2011

    Hej Denice

    Super godt skrevet, og nemt at forstå, der er ikke noget bedre en med billede illustration.

    Mange tak.

    Mvh
    Morten B

  7. Jesper Nerløe siger: 6. december 2011

    En kommentar til punktet omkring “Tilmeld dit site til crawlere”…

    Det er langt bedre at lade søgemaskinernes crawlere finde dit site ad naturlig vej end at “håndfodre” dem med links (som det foreslås i indlægget).

    Hvis en URL ikke er naturligt tilgængelig på nettet, kan det være en indikation af, at der er et indekseringsproblem et sted på sitet – eller, at der ganske enkelt er for få indgående links.

  8. Denice siger: 6. december 2011

    Hej Morten B.
    Ja, jeg foretrækker også noget visuelt at forholde mig til 🙂 Tak for kommentaren.

    Hej Jesper.
    Tak for din kommentar. Vi er fuldstændig enige, og derfor er det selvfølgelig vigtigt at både den tekniske platform er optimal, såvel som at der er tænkt over informations arkitekturen. Det er dog ikke kun upload af sitemap vi tænker på, men også anden information man kan få af Crawl-statistik, som enten Webmaster Tool’et, eller andre værktøjer giver – og som er relevant at benytte i et optimeringsarbejde.

  9. Thomas Rosenstand siger: 7. december 2011

    Hej Denice

    Kan du ikke uddybe lidt mere, hvorfor I anbefaler at benytte “Add URL” funktionen hos Google? Det er jo en ret kontroversiel anbefaling. Mener du, at det er en bedre løsning end at starte crawlingen via et relevant link til sitet? Og i givet fald: Hvorfor det?

    En lille detalje: At have duplicate content for eksempel via printsider er altså ikke Black Hat – det er bare dårlig programmering 😉

  10. Sebastian Gullak siger: 7. december 2011

    Hej Thomas

    Tak for din kommentar.

    Jeg formoder at de delte meninger du hentyder til, er om, hvorvidt Add-URL skaber værdi eller modsat, og i det hele taget snakken om at Submitte indhold til Google. I så fald, er svaret med overvejende sandsynlighed nej.
    Og nu hvor jeg læser din og Jespers kommentar ovenfor, kan jeg se at det nok giver god mening, at gøre det endnu mere klart hvad vi mente med Crawlere…. at det var GWT og andre Crawl værktøjer – og ikke AddURL, der var tiltænkt her 🙂

  11. Fremtidens SEO siger: 16. december 2011

    […] vil være sikker på, at du har de basale ting på plads, har vi tidligere skrevet en guide til at komme godt i gang med SEO. TweetRelaterede indlæg:Kom godt i gang med SEO Tags: seo, […]

  12. […] du “jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad SEO er”? Så har vi skrevet en begynderguide til SEO. TweetPin It 8509 5/5(100%) 1votes Thanks! An error […]

  13. […] nyt begreb for dig, og har du svært ved at overskue, hvor du skal starte? Så har vi skrevet et blogindlæg, der får dig godt i gang med SEO. Tweet 8708 Hvad syntes du? Giv os en rating! Thanks! An error […]

  14. […] du endnu ikke er kommet i gang med SEO, har vi et blogindlæg for begyndere, og hvis du er mere interesseret i, hvordan søgeoptimering kommer til at se ud i fremtiden, har vi […]

  15. […] du vide mere om SEO? Hvis du er nybegynder kan du komme godt igang ved at se her. Du kan også dykke ned i vores SEO videoer, hvor vores SEO specialist, Thomas, tegner og […]

  16. […] LPO Hos Atcore er vi rigtig glade for forkortelser og akronymer. Tag f.eks. CRO, SEO, UX, SEM eller sågar vores eget navn – Atcore. Så hvad betyder det, når vi taler om LPO? […]

  17. […] bloggen er på engelsk selvfølgelig). Jeg vil ikke kaste mig ud i et grundkursus i SEO her, men læs i stedet Atcores udmærkede version her og blot opfordre til at lære at skrive gode, søgemaskineoptimerede […]

  18. mike siger: 2. august 2014

    Meget informativ indlæg, du har delt om SEO, tak for at dele det. Jeg er enig med dig ordentlig på side optimering kan være afgørende faktor for succes på enhver hjemmeside. Jeg vil gerne anbefale en hjemmeside pereponordic.dk her kan man også læse i detaljer om SEO.

Få vores gratis 42 siders guide til SEO

Hvor starter du, når du er på udkig efter et specifikt produkt, service eller virksomhed? Langt de fleste begynder deres søgen på Google.

Vi giver dig et indblik i, hvordan du bliver synlig på Google i de organiske søgeresultater og udnytter det store potentiale, Google giver, til at skabe opmærksomhed hos din målgruppe.

Hent din gratis guide

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team