Kom godt i gang med at A/B splitteste

Splittest

(10) Kommentarer27. februar 2012 under A/B splittest, Convert

Når du lægger ud med at have en online tilstedeværelse, f.eks. i form af et website, er det sjældent for blot at være online. De fleste har et website, fordi de ønsker at deres besøgende foretager en handling – altså konverterer, på den ene eller anden måde.

En A/B splittest lader dig teste en version af en side op imod en anden. På den måde kan du måle sidernes forholdsvise effekt. For et målbart udgangspunkt af dine forbedringer på dit website, er det en god idé at teste på dine tiltag.

Hvordan fungerer en A/B splittest?

Når du splittester, sammenligner du to (eller flere) forskellige versioner af den samme side ved at fordele trafikken ligeligt imellem dem. Når der har været tilstrækkeligt besøgende forbi både kontrolsiden og dine variationer, har du som udgangspunkt et godt grundlag for at beslutte, hvilken løsning der er den bedste.

Som regel splittester man landing pages for f.eks. at finde ud af, hvilken tekst der konverterer bedst – altså hvad der får flest besøgende til at udføre en ønsket handling. Du kan læse om konverteringsoptimering i vores indlæg – hvad er CRO?

Du skal splitteste for at have nogle holdbare og målbare argumenter for de ændringer, der bliver foretaget på dit site, i stedet for at basere beslutninger på gisninger og mavefornemmelser.

Splittest

Hvordan kommer du i gang?

1. Beslut dig for en side du vil teste på

Som nævnt tidligere er det som oftest en landing page, du tester. Er der en side, der ikke får de konverteringer, du havde håbet på? Har du et forslag til, hvordan det bliver bedre?

2. Test kun en ting ad gangen

Du kan altid teste andre hypoteser senere, hvis der er flere elementer, du vil teste af. Start med en enkelt ting. Det kan f.eks. være overskriften, dit Call-to-Action eller en input form.

3. Definér en konvertering

Hvad er kriteriet for at din landing page er succesfuld? Er det at udfylde et spørgeskema? Er det at gennemføre et køb? Eller måske at den besøgende følger dig på Twitter? Hav et mål med siden, og helst kun et enkelt.

4. Opsæt testen

Der er mange værktøjer, der kan hjælpe dig med at opstille en splittest. Et par eksempler er Googles webstedsoptimeringsværktøj og Visual Website Optimizer. Det er meget ligetil, hvis du følger deres henvisninger.

5. Analysér resultatet

Det er vigtigt, at der er tilstrækkelig data, før du begynder at konkludere noget på baggrund af din test. Sørg for at testen er statistisk valid. Som udgangspunkt skal du have over over 90% validitet, før du beslutter noget endegyldigt på baggrund af testen.

6. Bliv klogere

Når du splittester, erfarer du også, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Sørg for at suge denne læring til dig, ved hver test du udfører. Ved at blive klogere har du lettere ved at identificere, hvad du skal teste på næste gang, og det giver dig en bedre idé om, hvad der vil virke i forhold til kontrollen.

7. Optimér

Tweak, tweak, tweak. Du kan hurtigt blive grebet af en gal tester, hvis dine tests giver resultater, men det er ikke nødvendigvis alle tiltag, der er forbedringer. Det er derfor, du skal rette til og forsøge at justere med småændringer.

Typiske ting at teste på

Det kan godt være svært at vide, hvad man skal starte med at teste. Her er en liste med forslag til, hvad du kan teste på.

  • Overskriften (hvilket også er et godt sted at starte)
  • Fremhæv forskellig fordele og funktioner ved dit produkt
  • Call-to-Action (test f.eks. forskellen på “Køb nu” og “Læg i kurv”)
  • Placeringen af tekst i forhold til billede, CTA-knap osv.
  • Længden af din tekst (overskuelighed vinder somme tider over for meget information)
  • Forsøg forskellige versioner af dine visuelle elementer (grafik og billeder)
  • Video i stedet for tekst (eller omvendt)

Det skal ikke ret meget til for at komme i gang, så det sværeste er egentlig bare at tage sig sammen og få det gjort. Start i det små og arbejd dig op derfra.

Om forfatteren

Denice Brun

Inbound Marketing Manager

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Kom godt i gang med at A/B splitteste 5.00/5(100.00%) 4 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 15. maj 2012

    Kom godt i gang med at A/B splitteste…

    Når du lægger ud med at have en online tilstedeværelse, f.eks. i form af et website, er det sjældent for blot at være online. De fleste har et website, fordi de ønsker at deres besøgende foretager en handling – altså konverterer, på den ene eller anden…

  2. 10 tips til en bedre landing page siger: 31. maj 2012

    [...] Det er altid en god ide at teste din landing page for at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Fx bør din Call-To-Action knap være grøn eller rød?  Skal den være placeret over eller under folden? En god ide er at lave a/b splittests hvor du sammenligner to eller flere versioner af samme side, for at afmåle reaktionerne er på de to sider. Vi har tidligere skrevet et blogindlæg om a/b split test, og her kan du læse mere om det, og hvordan du kommer igan…. [...]

  3. [...] råd og tips inde på vores blog. Du kan eksempelvis læse vores indlæg, der hjælper dig med at komme godt i gang med at splitteste. Tweet 11361 Hvad syntes du? Giv os en rating! Thanks! An error [...]

  4. [...] ting er best-practice og en forståelse for retningslinjer, men intet slår en A/B splittest. Det kan godt være, at du selv synes, at du nu har den perfekte, fuldendte formular, men du ved [...]

  5. [...] konverteret ligeså godt. Dette er dog kun min antagelse, da jeg ikke har haft muligheden for at splitteste [...]

  6. [...] opmærksomme på styrken ved 9-tallet. I et eksperiment, udført af MIT og University of Chicago, splittestede de tre forskellige priser på tøj til kvinder – $34, $39 og $44. Overraskende nok, var det [...]

  7. [...] A/B splittests er en rigtig god måde at teste to versioner af f.eks. din landingpage, e-mailudsendelse, Call-to-Action eller andet, der er værd at teste (som er stort set alt). Med værktøjer som f.eks. Visual Website Optimizer er det ikke så svært at komme i gang [...]

  8. [...] på din forretning, så det er som altid vigtigt at teste. Call-to-actions er oplagte at teste i en A/B-test, da du, ved hjælp af sammenlignelig data, på den måde får et indblik i, om din optimering har [...]

  9. [...] skal du give dem, før du beder dem om at konvertere. Start fra dette udgangspunkt og lav A/B splittest [...]

  10. [...] Prøv at eksperimentere med at gøre det mere synligt ved hjælp af animationer. Husk først at splitteste, før du implementerer noget [...]

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.