Kan jeg bruge Instagram i min markedsføring?

(3) Kommentarer23. august 2012 under Instagram, Sociale medier

Kan jeg bruge Instagram i min markedsføring?
4.2(84%) 5 votes


Instagram! Det er den der app, som alle bruger til at tage billeder af mad og peppe op med retrofilter ikke? Jo det er det!

Men Instagram er mere end det. Faktisk er app’en blevet så populær, at du sagtens kan begynde at overveje, om du skal integrerere det i din markedsføring. Læs mere her om Instagram og overvejelser til, hvordan du griber det an.

Instagram er andet end kamera med filter

 

Instagram kom til i oktober 2010. I starten var det sjovt at prøve det af, fordi det var noget forholdsvis nyt med en brugervenlig app, der gav retro filtre på smartphone, som var knap så indiehip som Hipstamatic (som forøvrigt koster hele 12 kroners penge). Men det er først indenfor det seneste halve år, at mange danskere har fået øjnene op for dette firnulige sociale medie/app. Formentlig fordi app’en er blevet betydeligt bedre og mere delevenlig over tiden, og så naturligvis også fordi app’en også blev tilgængelig for Android. I april i år købte Facebook Instagram for 1 mia. dollars, hvilket gjordet app’en endnu mere synligt for danskerne.

Instagram giver mulighed for at udtrykke sig selv på en anden måde, som ikke er via skrift, og endnu en mulighed for at eksponerer sin personlighed. Selve interfacet er brugervenligt, nemt, lækkert, delevenligt og lægger op til at komme hinanden ved, venner og fremmede imellem. Instagram er for alle, amatører som professionelle. Du kan tage billeder direkte gennem app’en, men du kan også sende billeder ud, som du allerede har på din telefon.

På Instagram er det lidt en kliché, at man tager et billede af sin kaffekop, inden man drikker af den. Eller et halvt øje. Og giver billedet en gang “Amaro”, “Earlybird” eller “1977”. Fordi det er så “kunstnerisk” og “flot” med de der nye gummistøvler. Det er ok (måske lidt kedeligt i længden) for privat brugere, men når du kommer på Instagram som virksomhed, skal dine billede være lidt mere strategiske, og have en tanke bag.

Eftersom et stigende antal af brugere kommer på Instagram og integrerer dette med deres Facebook- og Twitterprofil – kan du så bruge app’en til gavn for din virksomhed? Kan du for eksempel markedsføre via Instagram? I disse dage prøver jeg det stille og roligt af for Atcore. Og eftersom det er i den afprøvende fase, er det svært at sige, hvor meget Instagram kontoen egentlig kan trække.

Din tilstedeværelse på Instagram

Det er helt givet, at du skal tænke over, hvilken slags tilstedeværelse du vil have på Instagram. Hvad tager du billeder af? Skal det være produkter – og hvis ja – så spørg dig selv, hvordan du vil få succes på Instagram ved at tage billeder af øreringe fra din smykkebutik? Skal billederne sige noget om virksomheden og dens personlighed? Vil du søge at brande din virksomhed? Og som hvad? Hvis du brander – så spørg dig selv, hvordan du kan brande din virksomhed – skal du have billeder af en grøn mark og legende børn – og hvorfor lige præcis det?

Start med at stille dig selv spørgsmål

Ligesom med din engagerede tilstedeværelse på andre sociale platforme (såsom Facebook og Twitter), skal du også tage stilling til, hvad formålet er med at være på Instagram. Det kan du klargøre ved at tage stilling til følgende spørgsmål:

  • Hvad vil jeg på Instagram?
  • Er min målgruppe på Instagram?
  • Hvilken værdi vil jeg bibringe til denne sociale platform?
  • Hvad kan folk få ud af at følge mig på Instagram, som de ikke vil få ud af andre steder?
  • Hvordan kan jeg generere trafik til mit website?
  • Hvilken historie om min virksomhed, vil jeg gerne fortælle gennem billeder?

Lidt om Instagrams funktioner

Instagram er lige til at gå til og kan nemt forbindes med din Facebook side og Twitter profil. Af samme grund vil jeg på det kraftigste anbefale, at når du opretter en profil på Instagram – at du har samme brugernavn, som du har på Twitter. Simpelthen på grund af at hvis du vil bruge Instagram effektivt, vil du gøre brug af mentions og linke til Twitter og integrere de to platforme. Dette kan godt blive kompliceret,  hvis det ikke er det samme navn, du benytter, på Instagram som på Twitter. (Mere om dette nedenfor). Hver gang du uploader et billede, kan du vælge, om du også vil udgive det på din Facebook side (du kan også udgive billedet på en personlig profil). Du kan samtidig vælge, om du vil udgive det på Twitter i form af et link, hvor du hver gang kan vælge, om du vil gøre dine venner på Facebook eller dine følgere på Twitter opmærksom på billedet. Hvis du således trykker på Twitter, sender Instagram automatisk et tweet ud på dine vegne med et link til dit billede og din Instagramprofil.

Hvis du trykker på Facebook, inden du udgiver billedet, kommer dette på din Timeline og bliver udgivet i news feedet. Hvis du har linket Facebook til en privat brugerkonto skal du være opmærksom på, at Facebook også sender notifikationer til dit netværk, når du liker (eller giver et hjerte til) et billede. Og nu begynder klaveret for alvor at spille.

Det gode ved dette, når du har en profil på Instagram er: At hver gang der er nogen, der “giver sit hjerte” til et af dine billeder, kommer det ud til deres netværk på Facebook. Hvilket er et stort potentiale for at nå ud til mange og flere forskellige netværk.

Det knap så heldige er, at du nu virkelig skal tænke over, hvilke billeder du vil give dit hjerte til. Fordi lige som andre ser, når nogen “liker” dit billede, kan andre også se, når du “liker” et billede (og du har integreret Instagram med en privat Facebook profil.) Så pas på med at “give dit hjerte” til billeder, du ikke vil associere din virksomhed med.

Når der er sådan et potentiale til at nå ud til mange, kan dine kollegaer samarbejde for at sprede budskabet om din virksomhed. I kan også sagtens være flere, der tager billeder. Men husk nu at have en strategi og en plan for din aktivitet! På den måde kan du nemt sprede budskabet om din virksomhed i forskellige netværket uden at disse nødvendigvis føler sig spammet af (forhåbentligvis) charmerende billeder.

Sådan forbinder du Instagram med din Facebook side og Twitterprofil

Gå op i blomsten/hjulet i højre hjørne og find ’sharing settings’.  Tryk på Twitter. Herefter finder Instagram automatisk dit Twitternavn – men det forudsætter at du naturligvis har en Twitterapp på din telefon. Du forbinder også Facebook under ’sharing settings’.  Når du trykker på Facebook vil den hoppe over til din Facebook app og hoppe hurtigt tilbage igen. Tryk på pilen ud fra Facebook. Gå ind under photo destination. Herefter hopper den atter tilbage til Facebook. Det kan være, at den nu giver dig en liste over samtlige sider, du er administrator for. Tryk på dem – du kan nemlig bagefter vælge side. Herefter hopper den tilbage til Instagram og beder dig om at vælge hvilken side, billederne skal publiceres på.

Sådan når du ud til flere

Du når bedst ud til flere ved at kombinere en integration med de mennesker, der allerede følger dig på andre sociale netværk – og ved at række ud til andre brugere på Instagram via hashtag. Hashtag (eller gitter/havelåge/firkant) fungerer nøjagtig ligesom på Twitter, hvor du kategoriserer dit billede. Du kategoriserer ved at trykke # og et ord i en kommentar. I eksemplet til venstre kan du se, hvordan jeg er gået amok med at kategorisere det sort-hvide billede, du så allerøverst, hvor vores kontorhund Acai giver Sebastian pote. Det er ganske normalt at være lidt vild med at kategorisere på Instagram. Jo flere kategorier du giver dit billede, jo flere muligheder er der for at andre kan finde dig. Og at mange forskellige kan finde dig. Men husk at det jo også skal være kategorier, der giver mening!

Du kan også bruge mentions – og det er her at det er en fordel at dit brugernavn er det samme på Instagram og Twitter. Du bruger mentions/tagger andre ved at skrive @navn enten i beskrivelsen af billede eller i kommentarne nedenfor. Så snart du begynder at nævne en anden bruger vil vedkommendes navn poppe op, såfrem du følger vedkommende på Instagram. Når du tagger en profil på Instagram får vedkommende en notifikation herom. Hvis du på samme tid vælger at integrere billedet på Twitter, får vedkommende også en notifikation herpå – såfremt han har samme brugernavn på Twitter. Omvendt hvis brugernavnet ikke er det samme og du stadig vælger at integrere billedet vil vedkommende få en notifikation, der hvor brugernavnet gør sig gældende.

Summasummarum

  • Brug Instagram til at skabe kendskab til din virksomhed
  • Brug Instagram til at vise din virksomheds personlighed
  • Sørg for at adressen til dit website er synligt på din Instagramprofil
  • Brug hashtags for at nå et større publikum
  • Forbind app’en med Twitter og din Facebook Side
  • Brug endelig mention
  • Pas på med hvilke billeder du “giver dit hjerte til” (eller ‘liker’)

Følg Atcore på instagram. Find os gennem app’en på din smartphone eller se mere her.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Kan jeg bruge Instagram i min markedsføring?
4.2(84%) 5 votes

Tags: , , ,

Kommentarer

  1. Mads siger: 10. juli 2013

    Spændende artikel 🙂 Jeg har set at Pixum også er begyndt at benytte Instagram i deres markedsføring, men det er selvfølgelig også oplagt for et fotofirma 🙂 Fandt dette tilbud de har for tiden med 75 Instagram fremkaldelser gratis http://www.pixum.dk/instagram

  2. zuzan siger: 15. november 2013

    Hej, spændende læsning – tak for det.

    Vi vil rigtig gerne have del i at når folk liker et billede på instagram ryger det videre yd til deres facebook-netværk også. Og det er fint at det jeg liker på min professionelle instagram når ud til mit private facebook netværk. Men det jeg liker på den prfo. instagram skal ikke ud til mit professionelle facebook netværk -hvordan får jeg strikket det sammen?

    Kh

  3. Karin/lchf-nydelseoglivskvalitet.dk siger: 27. april 2014

    Hej Martine!
    Hvor dejligt at finde dig og din super skarpe blog om alt det, en iværksætter (som jeg!) kan få brug for at vide om f.eks. de sociale medier! Tak:0)

    Jeg er netop sprunget på instagram – med min blog, som (måske) ender som min proffessionelle platform.

    1: Hvad tænker du om en blog, med en målsætning om at også at blive det professionelle afsæt?

    2: Jeg har en særskilt Facebook side til bloggen, som jeg selv kun interagere med via likes og delinger. Hvordan kobler den sammen med ig?

    Igen – tak for så meget konstruktiv information:0)

    Kh Karin/lchf-nydelseoglivskvalitet.dk

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team