Kan du have din primære online tilstedeværelse på Pinterest?

(3) Kommentarer26. april 2012 under Pinterest, Sociale medier

Kan du have din primære online tilstedeværelse på Pinterest?
4.88(97.5%) 16 votes

Kan du have din primære online tilstedeværelse på Pinterest? Ja! Hvis du ser på det Australske web bureau Holler som eksempel. De har valgt at rykke deres website over på Pinterest. I dette indlæg vil jeg komme ind på, hvorfor jeg synes det er alletiders idé, men også hvorfor det ikke virker i længden. Måske kan du stjæle et par ideer fra Hollers genistreg og gøre til din egen.

Hvordan har Holler gjort?

Holler har rykket hele deres website over på Pinterest. Min tanke er, at de har gjort det således:

  • De har uploadet billeder til Pinterest i stedet for at pinne dem.
  • De har lavet en 301 redirect på alle deres eksisterende links, så folk ikke ender i en blindgyde, men i stedet på Pinterest.
  • De har sørget for at de rigtige boards har en overskrift der svarer til et menupunkt.
  • Der er sørget for både at have “statiske” og dynamiske boards.

Intet er naturligvis helt statisk på nettet. Men det er forstået på den måde, at de både har et “om os” board, hvor de har pinnet video, beskrivende billeder, kontaktinfo osv. Dette board kommer nok ikke til at ændre sig betydeligt.

Derudover er der tre boards med semi-statisk indhold. Dvs. lister med klienter, jobopslag og nyheder. Disse kan ændre sig ind i mellem, men ikke nødvendigvis hver dag.

Til sidst er der to meget dynamiske boards. Et med eksempler på arbejde, og et andet med billeder fra kontoret, der mest består af Instagram billeder, der er taget af medarbejderne. En af de gode ting ved Pinterest er, at det ikke fremgår spammende at sende ting ud flere gange dagligt. Specielt ikke, hvis du spreder det lidt ud over dagen, og ikke kommer med det hele på een gang.

Hvorfor det er smart

  • Pinterest 3. største sociale netværk

Pinterest vinder frem, og overgår allerede nu Linkedin i månedlige besøg i USA. Det er således det 3. største sociale netværk, og haler sig også ind på Twitter. (Der er dog stadig langt fra 104 millioner månedlige besøg til Facebooks 7 milliarder). Selvom tallene er taget fra USA, viser der sig også en tendens i Danmark.

  • Viral-effekt

Med mulighed for at repinne ting, er det utrolig let at dele Hollers indhold, uden at forlade platformen. Ovenikøbet, kan de se hvem der “liker” og repinner, og på hvilke boards det ender. F.eks. har deres “Ethos” fået over 25 repinnes og 20 likes. Det bedste ved det er, at når folk klikker på det, ryger de direkte over på det, der fungerer som Hollers site.

Mens jeg har skrevet dette indlæg (siden i går morges) har de fået 100 ekstra followers af “This is Holler” – altså den side, der fortæller om, hvem de er, og hvad de tilbyder deres kunder.

  • Tilgængelighed

Man skal ikke væk fra den platform man allerede befinder sig på, når man ser et repinne fra Holler. Ligeledes skal man ikke sætte sig ind i en ny navigation. Det er helt ligetil, fordi brugeren allerede er fortrolig med navigationen, hvilket får dem til at fremstå mere tilgængelige.

  • Video

Video forhindrer at Hollers tilstedeværelse på Pinterest bliver statisk. Her kan de vise deres cases, og dermed hvad de leverer, i levende billeder.

  • PR

Ved at være de første, har det skabt en masse omtale på sociale medier og blogs (se bare lige her). Det har ægte online PR værdi, og det kan vi lide.

“Men Denice – er der så slet ikke nogle ulemper?”

Jo! Der er faktisk nogle ret essentielle ulemper ved at have størstedelen af din online tilstedeværelse eksternt.

  • Det er endnu ikke alle, der er fortrolige med Pinterest

Det er endnu ikke alle der har fundet sig til rette på Pinterest. Derfor kan det virke uoverskueligt for nogle, og knap så intuitivt som os, der har vænnet os til interaktionen på Pinterest.

  • Hvad, hvis Pinterest gik ned?

Hvis Pinterest pludselig gik ned, valgte lukke Hollers boards, havde en seriøs serverfejl? Hvor skulle folk finde dig, hvis din primære online tilstedeværelse var væk?

  • Analytics

Den aller vigtigste ulempe er, at de ikke har adgang til data om, hvor deres trafik kommer fra, hvor deres flow går i stykker, hvilke sider der bliver besøgt mest osv. Analyse værktøjer som Google Analytics er en så vigtig del af den indsigt der skal til, for at optimere indholdet, at det virker helt håbløst at have et større site eksternt.

  • Input-former

Du har ikke mulighed for at have input-former på dit website, hvis det ligger eksternt. Dvs. at dine besøgende ikke har mulighed for at skrive sig op til f.eks. dit nyhedsbrev.

  • Kontakt

I forlængelse af det, kan folk heller ikke bede dig om at tage kontakt, ved at udfylde en form. Desuden kan du ikke linke til, at de kan sende en e-mail. I stedet bliver det noget copy/paste roderi.

  • Webshop

Har du en webshop integreret på dit website, er denne mulighed helt udelukket på forhånd, fordi der ikke er noget webshop-modul.

  • Blog

En vigtig kilde til vores trafik, hos Atcore, er vores blog. Det kunne godt lade sig gøre på Pinterest, men det skal være nogle lidt specielle blogindlæg, der er læsbare i een, smal kolonne. Læs mere om vigtigheden i at blogge her.

  • SEO

Søgemaskinerne kan muligvis godt finde dig på Pinterest, men du står ikke ligeså stærkt med din primære tilstedeværelse her, som når du har dit eget website. Desuden er meget af deres tekst sat ind som billeder – hvilket Google langt fra læser ligeså godt, og derfor går ud over din SEO.

Kun en midlertidig løsning

Holler har dog heller ikke tænkt sig at blive på Pinterest som permanent løsning. De har rykket hele butikken over på Pinterest, fordi de er i gang med at opdatere deres rigtige website, og gerne vil undgå de gængse forstyrrelser, der kan forekomme ved en sådan opdatering. Ret smart i virkeligheden.

Kom nu på Pinterest

Så: kan du have din primære online tilstedeværelse på Pinterest? Nej. Slet ikke permanent. Holler er dog et eksempel på god brug af mediet, og jeg håber de kan inspirere dig til, hvordan man også kan bruge det.

Har hele dette indlæg været helt sort og forvirrende? Hvad er det dér “Pinterest” overhovedet…? Læs hvorfor jeg er så begejstret over det, eller start fra bunden med vores indlæg om at komme godt i gang med Pinterest.

Om forfatteren

Denice Brun

Head of Marketing

Denice er Atcores Inbound Marketing Manager og blogger om nyheder indenfor online marketing, brugen af sociale medier, discipliner indenfor konverteringsoptimering og retention.
Se profil ›

Kan du have din primære online tilstedeværelse på Pinterest?
4.88(97.5%) 16 votes

Tags: , , , , , ,

Kommentarer

  1. Susan siger: 2. maj 2012

    Super artikel om fordele og ulemper. Jeg var ikke klar over at man kunne uploade billeder til Pinterest istedet for at pinne. Er det muligt for alle? Jeg har feks. ikke fået lavet mit eget web færdigt endnu, så er det jo en oplagt mulighed til at præsentere work og cases. Men billederne skal jo ligge online og kan ikke pinnes fra facebook. Ved du tilfældigvis hvordan man uploader til Pinterest? God dag. Hilsen Susan

  2. Susan siger: 2. maj 2012

    Ups – fik lige set at i pinterest at for at uploade fremfor at pinne er det bare Add pin – upload Pin. Så glem bare mit spørgsmål 🙂

  3. Denice siger: 2. maj 2012

    🙂 Det er nemlig rigtigt.
    Tak for kommentaren Susan. Hvis du vælger at have din midlertidige tilstedeværelse på Pinterest må du endelig sende et link dertil!

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team