Introduktion til DoubleClick Ad Planner

Ingen kommentarer21. oktober 2011 under Allgemein

Hvad syntes du? Giv os en rating!

Da Google købte DoubleClick for over 3 mia. USD tilbage i 2007, blev de med ét blandt verdens største aktører på det voksende og lukrative marked for online bannerannoncering.

FDIM estimerede det danske marked for bannerannoncering til ca. 1,167 mia. i 2010 og alene i Q2 2011 til 312 mio.

Med DoubleClick stiller Google værktøjer, som annonce-administrationsløsningen DFP Small Business til online udgivere, og ikke mindst medieplanlægningsværktøj DoubleClick Ad Planner til annoncører, til rådighed.

Hvad er Ad Planner?

DoubleClick Ad Planner et gratis medieplanlægningsværktøj, du kan bruge til at identificere, hvor din målgruppe færdes online, så du effektivt kan målrette din online annoncering og udnytte de mange muligheder, der ligger i det store bannermarked.

Ad Planner

Hvad kan du bruge Ad planner til?

Ad Planner giver dig mulighed for at researche websites, målgrupper og oprette medieplaner. Du kan bl.a.:

  • Få detaljerede oplysninger om besøg, unikke besøgende og sidevisninger for websites.
  • Se demografisk statistik for besøgende (pt. dog ikke tilgængelig for danske sites).
  • Definere målgrupper udfra hvilke sider brugerne besøger, søgeord de anvender og deres interesser.
  • Identificere annonceringsmuligheder, annonceformater og placeringer på websites.
  • Identificere sites der er mulige at målrette igennem Googles annoncenetværk; Google Display Network (Websites med annoncer fra Google AdSense).
  • Oprette medieplaner med aggregeret tal for besøg, sidevisninger, annoncespecifikationer og målgruppedækning (hvor stor andel af målgruppen rammes med planen).
  • Sortere og udvælge site og placeringer på baggrund af målgruppedækning og – affinitet / composition (dækning i målgruppen ift. den samlede dækning)
  • Eksportere medieplaner direkte over i en AdWords konto

Kan du stole på tallene?

Datagrundlaget til Ad Planner er ”estimeret cookies” indsamlet på baggrund af en lang række Google produkter herunder opt-in data Google Toolbar, delte Google Analytics data fra udgivere, panel- og markedsanalyser fra tredjepart mv. Den mere datanørdede kan læse meget mere om data her og metodik her.

Det giver selvfølgelig anledning til at tage kritisk forbehold til data, at de indsamles fra flere kilder og må antages at være af svingende kvalitet for mindre stikprøver (site med færre besøgende). Omvendt skal man ikke underkende, at Google har ”snablen nede” rigtigt mange steder qua produkter som Gmail, Google+, Analytics, toolbar’en mv., og har bygget hele deres forretning op på indsamling og strukturering af data. Så er der nogen, der har styr på, hvordan de skal indsamles og behandles, så er det store G 🙂

Vi har haft mulighed for at sammenligne data fra flere websites’ Analytics konti med Ad Planner data og kan godt afsløre, at der endnu er stykke vej til helt korrekte målinger.

Ad planner vs. Gemius

Herhjemme er det FDIM, der står for de officielle måling og dokumentation af online mediers webtrafik i form af systemet Gemius.

Modsat DoubleClicks Ad Planner er Gemius-data indsamlet via faktiske cookies fra medlemmerne besøgende, surveys og bliver desuden kombineret med kvalitative data i form paneldata. Igen er her lidt mere data at dykke ned i for de rigtigt statistik nørdede. Denne mere omfattende metode giver alt andet lige væsentligt mere præcise og valide tal end de ”estimeret cookies” i Ad Planner.

Fordele ved Gemius er bl.a.:

  • Mere valide data indsamlet via website cookies
  • Adgang til kvalitative data om brugerne (køn, alder, mv.)
  • Muligheder for at analysere frekvens og (dobbelt)dækning på tværs af medier

Fordele ved Ad Planner er bl.a.:

  • Dækker, modsat Gemius, alle danske sites (ikke kun FDIM medlemmer).  Med Ad Planner får du mulighed for at lave medieplaner for “the long tail” af niche sites med meget målrettet annoncering. Ad Planner estimerer, at danske internetbrugere foretager ca. 15 mia. sidevisninger om måneden. De 300 største medier på FDIM listen havde til sammen ca. 2,5 mia. sidevisninger i august. FDIM dækker altså groft estimeret under 20% af den samlet danske internet trafik.
  • Du kan lave medieplaner, hvor du omkostningseffektivt kan få en bred dækning i din målgruppe uden at skulle købe dyre CPM placeringer på de største medier.
  • Du får mulighed for at identificere og målrette udenlandske sites som din målgruppe færdes på.
  • Ad Planner er desuden gratis og let tilgængeligt

I senere indlæg giver vi dig en mere “hands-on” gennemgang af Ad Planner. I mellemtiden vil jeg meget gerne høre, hvad dine erfaringer er?

Om forfatteren

Digital Director


Se profil ›

Hvad syntes du? Giv os en rating!

Der er lukket for kommentarer.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team