Hvorfor skal jeg blogge?

engageret medarbejder

(10) Kommentarer29. marts 2012 under Allgemein, SEO

Man kan jo næsten ikke surfe nogensteder på nettet uden at falde over en blog. De er alle vegne. Og alle, har de noget, de gerne vil fortælle om. Så når der nu er så mange – hvorfor i alverden skal du så blogge? Hvorfor skal du blogge for din virksomhed? Det vil jeg beskæftige mig lidt mere om nedenfor.

I tilfældet af at du er ny..

Hvis du er nybegynder i blog-universet, vil jeg kort knytte et par ord til dig. Oftest benytter man sig af at blogge, når man har noget på hjerte. Hvis der er en mening, man gerne vil ud med eller et særligt relevant emne, man har en viden om, og som man gerne vil videregive til andre. De mest relevante blogs er dem, der holder sig til et specifikt emne – men det er også ganske normalt for de “personlige blogs”, at man skriver om sit liv. Personligt holder jeg meget af at blogge og har op til flere blogs, jeg opretholder. Fx  en blog med (mest) indiske opskrifter, og en blog hvor jeg skriver om musik og anbefaler playlister til, hvad man kan spille, hvis man holder fest. Men hvad med den professionelle blog for virksomheder – hvordan fungerer det?

Hvad er formålene med at blogge?

Formålene med at have en blog, der er tilknyttet en virksomhed er mange:

  • At skabe kendskab til dit produkt og at etablere dig som en vidensekspert indenfor dit område
  • Skabe troværdighed
  • Få kunder i butikken
  • Skabe nyt indhold på dit site – som vil have indflydelse på de organiske søgeresultater på Google
  • At have nyt indhold du kan linke til på sociale medier og på nettet generelt, så du kan skabe trafik til dit site.

Grunden til at du skal blogge for din virksomhed er for at skabe kendskab til dit produkt, men også for at etablere dig selv som vidensekspert. Formålet med at virksomhedsblogge er at publicere artikler, der ikke er salgsfremmende, men som deler vigtig viden indenfor den specifikke branche, du befinder dig i. Et eksempel er, hvis du sælger modesmykker, kan du skrive om trends indenfor smykker. Du skriver altså om ting, du allerede har en viden om. Og deler denne viden med andre. Tænk over hvad du skriver, og hvilke ord du benytter. Brug ikke en specifik jargon indenfor din branche, men tænk over, at alle skal kunne forstå din artikel, når de læser den. Tænk også over hvilke ord, dine kunder kunne tænke sig at bruge, når de beskriver din virksomhed. Disse ord skal du bruge som søgeord i artiklerne.

Fordelene ved at blogge

Der er mange positive afkast ved at blogge. Når du blogger skaber du opmærksomhed omkring dit produkt, og du har mulighed for at blive en afgørende stemme indenfor din branche. Med dette mener jeg, at når du skriver om produkter og problemstillinger indenfor din branche, sætter du ord på ting, som andre måske tænker. Sig derfor hvad du mener, og sæt ord og stemme på ting, som rør sig i din branche. Når du blogger har du også mulighed for at blive den indlysende løsning på dine kunders problemer. Du kender det: Når du selv står med et problem eller et spørgsmål, vil du forsøge at google dig frem til en løsning. Det er meget tilfredsstillende at kunne google sig frem til en artikel, som lige netop handler om den problemstilling, du står med. Ved at kunder finder frem til dine artikler, kan de finde en løsning på deres problemer. Du hjælper dem så at sige ved at besvare deres spørgsmål og samtidig skaber du troværdighed og får et positivt image. Og det kan i sidste ende være alfa og omega for, om disse kunder vælger at handle med dig.

En anden fordel er, at nyt indhold på dit website har en direkte indflydelse på de organiske søgninger på Google. Google prioriterer frisk indhold på websites. Når Google “kravler” rundt på dit website, opdateres der oplysninger såsom søgeord og andre SEO faktorer. Derfor vil du gerne have, at Google gennemgår dit site så ofte som muligt. Det bedste, du kan gøre, er derfor regelmæssigt at tilføje indhold på dit site. Blogger du ofte, kan det have en stor effekt på SEO, idet hvert blogindlæg er lig med en ny side til dit overordnede website. Så jo oftere du skaber nyt indhold på dit website – jo bedre er det. Derudover skal du også tænke på at du producerer indhold, hvor du giver folk mulighed for at linke til dig – og alt efter hvor trafikeret det pågældende website, som linket kommer fra, er, jo bedre indflydelse vil dette få din SEO.

Hvordan kommer du i gang med at blogge?

Det første du skal tænke over, når du skal i gang med at blogge, er, hvordan du vil udgive indhold på nettet. Der findes betalte og gratis værktøjer til rådighed, der gør det nemt og smertefrit for dig at publicere dit indhold online. Og alt efter om du er en haj til html eller slet ikke har stiftet bekendtskab med det, findes der platforme som passer til dit temperament og dine kundskaber. Den vigtigste ting du først skal gøre, inden du blogger er at inkorporere bloggen, som en del af dit website.

Vælg et emne

Som jeg tidligere har nævnt, skal du tænke over hvad din blog skal handle om. Jo mere fokuseret det er, jo bedre. Blogging på Atcore handler om alt indenfor online marketing. Vi skriver både om problemstillinger, som vores kunder kan komme ud for, ting der rør sig i branchen, og oplysende indlæg.

Hvor ofte skal du blogge?

Hvis du er nybegynder vil jeg anbefale dig at starte langsomt og derfra arbejde dig op. Du bliver ikke blogging ekspert fra dag 1. Og hvis du slet ikke er vant til at skrive, skal du lige op i gear. Det kan godt være, du har et væld af ideer – og det er godt, men gem dem på et stykke papir. Lad være med at skrive fem blogindlæg til at starte med. Meningen med en blog er, at du skal holde den kørende. Ikke skrive en masse den første uge og så lad den være død i flere måneder derefter. Dette er en fejl mange begår.

Vigtige ingredienser for at skabe et godt blogindlæg

Et godt blog-indlæg bør indeholde flere vigtige elementer:

  • En opsigtsvækkende titel. Titlen på dit blogindlæg er det første, folk ser, når de ankommer til selve siden. Og det er også det første de ser, når du informerer om at du har skrevet indlægget på for eksempel sociale medier. Det er vigtigt at titlen klart angiver hvad artiklen handler om. At den er præcis, koncis og indeholder søgeord. Derudover bør du også overveje titler der skaber opmærksomhed.
  • En velformuleret tekst. Selve indlægget bør være velformuleret og godt skrevet. Vær vedkommende, reel og vær ikke bange for at give det et personligt præg. Derudover bør du også overveje formatteringen, så artiklen er nem at læse. Overvej at bruge header tags og punktopstillinger for at bryde teksten op i sektioner.
  • Billeder og/eller videoer. Relevant multimedieindhold gør en blog artikel sjovere at læse og mere mindeværdig.
  • Links. Inkluder links i teksten, der linker til andet relevant indhold. De kan pege overpå destinationssider, andre indlæg du har skrevet eller andet. Dette vil hjælpe dig til at genere flere leads til dit indhold.

Tre ideer til hvad du kan blogge om

Her til sidst vil jeg give dig tre ideer til, hvad du kan blogge om, så du kan komme godt fra start.

  • FAQ. De fleste virksomheder får stillet de samme sædvanlige spørgsmål igen og igen. Tag hvert eneste spørgsmål og der har du en titel. Besvar spørgsmålet og der har du din artikel.
  • Fordele og ulemper ved dit produkt. Formålet med at blogge er IKKE at sælge. Det er at videregive viden. Men derfor kan du stadig fortælle om fordele. Men husk at formuler dig reflekteret. Ellers mister du troværdigheden.
  • Trends indenfor din branche. Hvad tales der om lige nu i din branche? Hvad går I op i? Sæt ord på det og skrive en artikel om det.

God fornøjelse med din blog.

Om forfatteren

Martine Gjede

Social Marketing Manager

Martine er Atcores Social Marketing Manager og blogger om alt indenfor sociale medier, bl.a. nyheder, værktøjer og brugen af sociale medier, og hvordan det kan gavne din forretning.
Se profil ›

Hvorfor skal jeg blogge? 2.31/5(46.30%) 54 votes

Tags: , , , ,

Kommentarer

  1. www.anyhed.dk siger: 29. marts 2012

    Hvorfor skal jeg blogge?…

    Hvorfor er det vigtigt for dig at blogge for din virksomhed? Denne artikel lister formål og fordele og giver dig tips og ideer til at komme igang….

  2. [...] Besøgende vil gerne vide noget om dig, og hvad du har at byde på. Det kan en blog hjælpe dig med at formidle. Idag researcher og googler folk, når de er interesseret i at vide mere om et produkt, før de tager skridtet til at købe eller kontakte en salgsperson. Og her er kontaktoplysninger eller en “om os” side ikke tilstrækkelig. Når du jævnligt skriver artikler til din blog, vil folk få et meget bedre indtryk af, hvem du er, hvordan du arbejder, og hvad din virksomhed har at byde på. Derudover vil en blog booste din SEO og skabe mere trafik. Du kan læse mere om, hvorfor du skal blogge, og hvordan du kommer igang her. [...]

  3. [...] En vigtig kilde til vores trafik, hos Atcore, er vores blog. Det kunne godt lade sig gøre på Pinterest, men det skal være nogle lidt specielle blogindlæg, der er læsbare i een, smal kolonne. Læs mere om vigtigheden i at blogge her. [...]

  4. [...] Skaber du nok omtale eller links til dit website? En ide for at skabe trafik til dit website er at skrive blogindlæg på dit site og dele links til disse. Herved opretholder du en konsistent tilstedeværelse, og samtidig fører [...]

  5. Allan Hansen siger: 11. september 2012

    Super god artikel og godt skrevet :)

    Mvh. Allan

    • Martine siger: 11. september 2012

      Tak skal du have Allan! Det glæder mig, at du fik noget ud af det!
      De bedste hilsener
      Martine

  6. [...] fremstår du som vidensekspert indenfor dit område. Samtidig kan du linke til sider eller blogindlæg, der forklarer din pointe dybere. Se på, hvad folk spørger om indenfor din industri, og giv svar [...]

  7. Sådan hjælper Marketo dit salgsteam siger: 7. december 2012

    [...] strategier inden for Inbound Marketing, såsom udarbejdelsen af e-bøger og guides, at have en virksomhedsblog, at have en e-mail-strategi, at være tilstede på sociale medier osv., skaber du værdi for dine [...]

  8. [...] Gjede, M., 2012. Hvorfor skal jeg blogge?, (blogindlæg). Tilgængelig her. [...]

  9. Mia Thestrup siger: 8. juli 2014

    God artikel til en ny startede blogger. Synes det er svært at komme meget videre miathestrup.dk/blog efter de første par dages skriverig.

KommentarerSkriv en kommentar

*

Du kan bruge disse HTML-tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Få den ultimative guide til Landingpage optimering

Vi giver dig den ultimative guide til at optimere dine landingpages. Guiden gennemgår bl.a. de otte mest givende steder at optimerer samt et helt afsnit omkring optimering af sider til Mobil.

Følg Atcore


Recommend on Google

Mød Atcore

Atcore er specialiseret i at optimere digitale forretninger. Vi hjælper dig med at få mest muligt trafik til din forretning, sikrer at flere besøgende foretager værdiskabende handlinger, og skaber loyale kunder. Vi er et senior Team med de rette ambitioner og erfaringer, til at skabe en succes sammen med dig!

Mød dit Atcore Team

Atcores Nyhedsbrev

Styrk din digitale viden

  • Ugentlig opsamling af de bedste tips, blogindlæg, guides m.m.
  • Tips & Cases til bl.a. lead generering og højere konverteringsrate
  • Modtag nye e-bøger og Whitepapers
  • Vi sender nyhedsbrev ud én gang om ugen

 

Vi behandler din information fortroligt og sikkert! Vi sender dig ikke spam og videresælger ikke vores e-mail lister.